اختصاصی امروله:

رشد جمعیتی شهرستان صحنه رو به کاهش است

کد خبر: 10414|16:25 - 1392/02/23
نسخه چاپی
رشد جمعیتی شهرستان صحنه رو به کاهش است
پایگاه خبری امروله: هرساله آمار جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان صحنه در قالب رنج حیاتی جمع آوری ، و رشد جمعیت بررسی میگردد.تحلیل این آمار حاکی از رشد منفی جمعیت در این شهرستان دارد .
به گزارش امروله: مدتهاست که کارشناسان جمعیت نسبت به کاهش زاد و ولد و پیر شدن جمعیت کشور هشدار می دهند. آنها معتقدند که سیاست های کنترل جمعیت دیگر کارساز نبوده و باید خانواده ها تشویق شوند که فرزند بیشتری داشته باشند. با ادامه وضع فعلی کشور در آینده نیروی کار به حد کافی نخواهد داشت؛ تهدیدات امنیتی به بار خواهد آمد و بافت فرسوده جمعیتی کارایی اقتصادی نداشته و بیشتر مصرف کننده خواهد بود تا تولید کننده. این درحالیست که منابع مختلف داخلی و خارجی بر این امر گواهی می دهند.  آمار و ارقام مرکز بهداشت شهرستان صحنه هم خبر از رشد منفی و کاهش جمعیت این شهرستان می دهد.
هرساله آمار جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان  صحنه در قالب رنج حیاتی جمع آوری میگردد و رشد جمعیت بررسی میگردد .تحلیل این آمار حاکی از رشد منفی جمعیت در این شهرستان دارد .این رشد منفی در سال گذشته فقط در جمعیت شهری بود اما در سال 91 در هر دو گروه  شهری و روستایی این رشد منفی وجود دارد.هرچند میزان این کاهش اندک است اما به هر حال قابل تامل میباشد .

 49درصد از جمعیت کنونی شهرستان را زنان تشکیل میدهند
 51درصد از جمعیت مردان کنونی شهرستان را مردان تشکیل میدهند
 8درصد از کل جمعیت زیر 5 سال و 6 درصد بالای 65 سال دارن
و بیشترین جمعیت شهرستان دارای  بعد سنی 20 تا 24 سال  میباشند 
 
با اين كه اين روزها همه از نتايج زيانبار نرخ جمعيت در كشورحرف مي زنند، مي گويند در آينده نيروي كاري وجود نخواهد داشت و اين در حالي است كه اگر كتاب قانون اساسي را ورق بزنيد به هيچ قانوني كه خانواده ها را تشويق به داشتن فرزندان بيشتر كند، برنمي خوريد. امير حسين قاضي زاده هاشمي، نماينده شهر مشهد و عضو كميسيون اجتماعي مجلس دهم در اين باره به جام جم مي گويد: بايد بگويم قانوني درباره به تشويق ازدياد جمعيت نداريم، مرخصي زايمان هم فقط به دليل بهره مند شدن كودك از شير مادر در قانون گنجانده شده است نه افزايش جمعيت.
    با اين كه كم و بيش همه از افزايش مرخصي يا دادن سكه به زوج هايي كه صاحب فرزند مي شوند حرف مي زنند، اما بايد گفت هيچ كدام از اين حرف ها عملي نشده و فقط در حد وعده باقي مانده است.
علي اصغر كيهان نيا، مشاور خانواده درباره اين كه چرا خانواده ها با وجود تشويق دولت نسبت به داشتن فرزندان بيشتر بي ميل هستند، مي گويد: قبلاخانواده ها مي گفتند بچه ها عصاي پيري ما مي شوند، ولي واقعيت اين است كه هم اكنون خانواده ها با گوشت و پوست خود مشكلات را احساس مي كنند. در مقابل سياست هاي تشويقي دولت هم ناچيز است و براي همين خانواده ها قيد بچه دار شدن را مي زنند.
    خانواده ها بجز مشكلات مالي به فكر آينده فرزند خود نيز هستند. آنها وقتي مي بينند براي كودكشان شغل مناسبي وجود ندارد، به اين نتيجه مي رسند فرزندشان در آينده نمي تواند به اصطلاح نان آور خانواده باشد؛ لذا بــــراي بچه دارشدن بيشتر فكر مي كنند.
    به گفته كيهان نيا، آمدن اينترنت و نزديك شدن فرهنگ ها به يكديگر عامل ديگري است كه سبب شده خانواده ها از فرزندآوري خودداري كنند. او اضافه مي كند: الان خانواده ها مي بينند بچه هايشان از كنترل خارج شده اند و نمي توانند بر آنها احاطه كافي داشته باشند، قبلابچه ها كنار هم مي خوابيدند ولي الان آنها با فرهنگ جديد آشنا شده و هركدامشان اتاق و تلفن شخصي مي خواهند. مجموع اين مشكلات باعث شده آنها سخنان مسئولان كشور را بشنوند، اما چون به عمق مشكلات آگاهي دارند از بچه دار شدن طفره بروند؛ هر چند اين كار، شخصي است و كسي نمي تواند آنها را مجبور كند.
    به نظر مي رسد دولت بايد تدبيري بينديشد تا امكانات رفاهي خانواده ها افزايش پيدا كرده و آنها با آسودگي خيال نسبت به مسائل مالي و بهداشت، فرزندان بيشتري بياورند.
    كيهان نيا به دلايل ازدواج نكردن جوانان اشاره كرده و مي گويد:يكي از اين دلايل، اقتصادي است و ديگري بالارفتن مهريه ها و چشم و همچشمي بين خانواده هاست كه سبب مي شود جوانان بترسند.
    علاوه براين موارد، دختران درخصوص ازدواج اولويت هاي ديگري مانند ادامه تحصيل و شغل را در نظر مي گيرند، كه همين به بالارفتن سن ازدواج دامن مي زند.
    كيهان نيا به انتشار پيامدهاي منفي ازدواج در رسانه ها اشاره كرده و اضافه مي كند: وقتي جوانان در روزنامه ها مي خوانند چند نفر فقط به دليل پرداخت نكردن مهريه در زندان هستند، مي ترسند و نسبت به ازدواج دلسرد مي شوند.
    اين درحالي است كه بسياري از جوانان امروز ازدواج را در مقابل آزادي هاي خود مي بينند و مي گويند با ازدواج بايد بسياري از معاشرت هاي خود را محدود كنند. رفع اين مشكل علاوه بر فرهنگ سازي به كار فرهنگي دارد.
 
 
محقق :خانم س - رضایی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد