ورود به سفارت انگلستان یک دام بود/ فقط سفارت می توانست در را باز کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 10536|19:32 - 1392/02/23
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری فارسسردار احمدی‌مقدم در ادامه جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه تند برخورد با اراذل و اوباش و قانونی نبودن آن گفت:‌ اراذل و اوباشی که دستگیر می‌شوند همه‌ آنها طی عملیات‌های اطلاعاتی شناخته شده و با دستور قضایی نسبت به ورود به حریم زندگی آنها دستگیر می‌شوند و اگر قاضی اجازه گرداندن آنها را در ملاء عام داده باشد این افراد در انظار عمومی گردانده شوند.

وی در ادامه گفت: طرح برخورد با اراذل و اوباش در سال 85 و 86 آغاز شد در آن زمان اراذل و اوباش به چنان ابهت‌ پوشالی رسیده بودند که فردی در خیابان اقدام به شرب خمر می‌کرد و یا دختری را با ایجاد رعب و وحشت با خود همراه می‌کرد و ما با این افراد برخورد کردیم الان دیگر از این دسته اراذل و اوباش نداریم.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به دانشجویی نسبت به برقراری امنیت خوابگاه‌های دانشگاه‌ها هم از لحاظ امنیتی و هم برخورد عوامل امنیتی در سال‌های گذشته اعلام کرد: امنیت داخلی خوابگاه‌ها توسط حراست دانشگاه‌ها باید صورت بگیرد و نیروی انتظامی اجازه ورود به خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها را ندارد و حراست است که باید محیط‌های خوابگاه‌ها را امن کند.

وی در ادامه افزود: نیروی انتظامی می‌تواند پیرامون خوابگاه‌ها را از لحاظ امنیتی کنترل بیشتری داشته باشد که حتماً در دستور کار قرار می‌گیرد.

احمدی‌مقدم همچنین در این خصوص گفت: امنیت خوابگاه‌ها و مراکز دانشگاهی در زمان انتخابات نیز جزء وظایف حراست است که اگر نیروی حراست این اماکن به خوبی عمل کنند شاهد به وجود آمدن مشکلی نخواهیم بود در فتنه سال 88 شاهد این بودیم که به خاطر اینکه نیروی انتظامی اجازه ورود به محوطه خوابگاه‌ها را نداشت و حراست نیز در این زمینه به خوبی عمل نمی‌کرد افرادی از این اماکن سواستفاده کرده و با سنگ و چوب از داخل این محوطه‌ها به سمت مأموران نیروی انتظامی موجب مجروح شدن آنها شدند که با کنترل بیشتر حراست این مشکلات به وجود نمی‌آید.

در این اتفاق افرادی که در حدود 80 نفر دستگیر شده بودند با تماس دکتر رهبر با شخص من و پادرمیانی آزاد شدند البته دادستان دستور داده بود که تمام آنها به اوین منتقل شوند اما با مسئولیت خود من این افراد آزاد شدند.

سردار احمدی‌مقدم در پاسخ به انتقاد دانشجویی در خصوص برخورد بد مأموران ناجا در جامعه و دید مردم نسبت به پلیس و همچنین گفت:‌ ما هیچ ادعایی نداریم که ناجا تماماً اصلاح شده است اما این را بدانید که مردم ایران از قدیم با توجه به ظلم‌هایی که توسط حکومت‌ها به آنها شده یک روحیه حکومت‌ستیزی و قانون‌گریزی دارند اما با اقدامات جدید صورت گرفته ما شاهد این هستیم که فرهنگ مردم در خصوص اعتماد به پلیس بالاتر رفته و برای مثال اکنون ما  7 درصد در جرائم رانندگی کاهش داریم و 20 درصد نیز اعمال قانون‌ها و صدور برگ جریمه‌ها کمتر شده است.

فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به این انتقاد گفت: اینکه بخواهیم افرادی را که در بی‌نظمی‌های سال 88 حضور داشتند به تمام مردم تعمیم بدهیم حرف کاملاً اشتباهی است نیروی انتظامی مستندات زیادی در خصوص این افراد دارد.

اگر بخواهیم بگوییم 3 میلیون نفر در این جریانات در تهران حضور داشتند پس باید اعلام کنیم در روز 22 بهمن بالای 10 میلیون نفر در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند که این آمار صحیح نیست نهایتاً افرادی که در مجموع این تظاهرات تا قبل از 31 خرداد 88 حضور داشتند حدود پانصد هزار نفر بودند و در روزهای آخر این افراد نهایتاً 20 هزار نفر بودند.

احمدی‌مقدم در خصوص اقدام ضعیف پلیس در جریان سفارت انگلستان گفت: حضور برخی افراد در سفارت انگلستان دامی بود که آن افراد توسط خود انگلیسی‌ها در آن قرار گرفتند ورودی سفارت انگلستان دو در ضدگلوله و ضدانفجار دارد که با کنترل باز و بسته می‌شود و اینکه کسی بخواهد آن را باز کند امکان‌پذیر نیست مگر اینکه خود افراد سفارت بخواهند آن در باز بشود.

وی افزود: من خودم آن شب در سفارت انگلستان حضور پیدا کردم وقتی که از کاردار سفارت پرسیدم که چه اقدامی را از پلیس می‌خواهند که انجام دهد از من خواستند که یگان ویژه در آنجا مستقر بماند اما پس از مشورت با یکی از افراد امنیتی آنجا اعلام کردند که نیازی به حضور یگان ویژه در سفارت نیست و این حرکت یک حرکت از پیش‌تعیین شده بود.

وی در ادامه گفت: البته ما هیچ‌گونه تعرض به افرادی را که در خاک کشور ما مهمان هستند مجاز نمی‌دانیم و برخورد نامناسب با آنها به ضرر و زیان ما خواهد انجامید.

سردار احمدی‌مقدم در خصوص برخورد با اکران فوتبال در سینماهای کشور گفت: نمایش فوتبال در سینماها به صورت اکران عمومی در هیچ کشوری انجام نمی‌شود و حق پخش فوتبال به شبکه‌ها فروخته می‌شود اما در ایران تمامی مسابقات مهم ورزشی از شبکه‌های صداوسیما پخش می‌شود.

اینکه با اکران در سینماها مخالفت شد به خاطر بستری بود برای انجام رفتار خلاف شئونات اسلامی در سینماها.

وی در ادامه افزود: وقتی که قرار شد خانم‌ها و آقایان در اکران پخش مستقیم فوتبال‌ها از سینماهای جداگانه استفاده کنند از این طرح اصلاً استقبالی نشد و کسی به سینماها نیامد.

سردار احمدی‌مقدم در خصوص حضور شدید مأموران در خیابان‌ها زمانی که تاریخ‌هایی برای تجمع اعلام می‌شود، گفت:‌ امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی و ماهواره شاهد انتشار بیانیه و اعلامیه‌هایی در خصوص دعوت برای تجمع‌های غیرقانونی در سطح کشور هستیم که ما نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم و اینکه منتظر باشیم تا ناهنجاری و اتفاق ناگواری صورت بگیرد و به شکل دیگری وارد عمل شویم.

وی در ادامه افزود: الان بصیرت مردم نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی خیلی پیشرفت کرده است و اینکه کاندیداها دیگر برای مردم کاملاً شناخته شده هستند و افشاگری‌ها و حرف‌های مختلف دیگر تأثیری بر مردم نخواهد داشت. وظیفه پلیس برقراری امنیت در سطح جامعه و برقراری امنیت انتخابات و کاندیداهای ریاست جمهوری است که در این خصوص هیچ فرد یا گروه خاصی مورد نظر یا مذمت پلیس نیست و پلیس در تمام جاهایی که باید امنیت برقرار شود حضور خواهد داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد