گروه دانش امروله

نکاتي درباره استفاده از عينک هاي طبي آفتابي

کد خبر: 11332|07:52 - 1392/02/26
نسخه چاپی
 نکاتي درباره استفاده از عينک هاي طبي آفتابي

دکترمحمدکريم اسماعيلي، متخصص و جراح چشم و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين مطلب به خراسان مي افزايد: عينک مناسب بايد حداقل تا ۹۰درصد نور خورشيد را بگيرد و فردي که از عينک طبي استفاده مي کند مي تواند با مراجعه به چشم پزشک و تعيين شماره عينک به عينک ساز سفارش عينک طبي ، آفتابي بدهد. وي مي گويد: در حالت معمولي که فرد مشکل خاصي ندارد و نياز به عينک آفتابي دارد، با مراجعه به عينک فروشي هاي معتبر مي تواند عينک متناسب با فرم صورت را انتخاب کند زيرا براي تهيه عينک آفتابي نياز به اندازه گيري فاصله کانوني نيست. همچنين وي به ايسنا مي گويد: چروکيدگي و پيري زودرس در پوست هاي نازک پلک ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد است. وي با اشاره به عوارض ديگر نورمستقيم خورشيد روي چشم ها به ايجاد ناخنک و آب مرواريد و آسيب قرنيه به ويژه در جوشکاران، اسکي بازان و کوهنوردان و همچنين آسيب شبکيه به خصوص استحاله ماکولا و کوري ناشي از کسوف اشاره کرد و گفت: امواج فرابنفش طول موج 400 تا100 نانومتر دارد و حدود 5 درصد انرژي خورشيدي را تشکيل مي دهد و مضرترين قسمت انرژي خورشيدي براي انسان است. وي ادامه داد: امواج فرابنفش به 3 دسته امواج فرابنفش A,B,C تقسيم مي شود. اشعه فرابنفش B که طول موج 320 تا290 نانومتر دارد حدود 10 درصد امواج فرابنفشي را که به زمين مي رسد، تشکيل مي دهد و مضرترين امواج براي چشم است. اين متخصص و جراح چشم گفت: بهترين روش براي محافظت از چشم ها، روش هاي ساده اي مانند استفاده از عينک آفتابي، کلاه لبه دار و در افرادي که از عينک هاي طبي استفاده مي کنند عينک فوتوکروم است، البته عينک آفتابي توام با کلاه لبه دار براي محافظت چشم ها موثرتر است. دکتر اسماعيلي اظهار کرد: يک عينک آفتابي مناسب بايد 95 درصد امواج فرابنفش B و60 درصد امواج فرابنفش A را جذب کند. بيشتر عينک هاي آفتابي و حتي انواع بسيار ارزان اين عينک ها قابليت جذب اين ميزان را دارد. وي افزود: البته به طور کلي استفاده از عينک آفتابي در تابستان و در موارد نور شديد آفتاب براي همه اشخاص مفيد است اما با توجه به اين که ميزان اشعه فرابنفش در ساعات مياني روز، بين 10 صبح تا 4 بعدازظهر از مواقع ديگر بيشتر است کساني که در اين ساعات در فضاي آزاد به سر مي برند، نياز بيشتري به عينک آفتابي دارند.

توصيه هاي ويژه

اين فوق تخصص پيوند قرنيه تصريح کرد: کساني که تحت جراحي آب مرواريد قرار گرفته اند يا آب مرواريد دارند و افرادي که برخي داروهاي حساس کننده به نور، مثل تتراسايکلين، استفاده مي کنند و مبتلايان به ناخنک، بيشتر از افراد عادي به عينک آفتابي نياز دارند و استفاده از عينک آفتابي براي اين گروه الزامي است. اين متخصص و جراح چشم با بيان اينکه عينک هاي آفتابي استاندارد در چهار رنگ خاکستري، سبز، قهوه اي، کهربايي و زرد، صورتي تهيه مي شود، اظهار کرد: عينک هاي آفتابي قرمز و آبي استاندارد نيست.دکتر اسماعيلي گفت: رنگ خاکستري بهترين رنگ براي عينک آفتابي است؛ زيرا رنگ اشيا و محيط اطراف را تغيير نمي دهد و بعد از آن رنگ قهوه اي نيز براي استفاده مناسب است. هم چنين بدترين رنگ براي عينک آفتابي رنگ آبي است به دليل اين که بيشترين اختلال رنگ را در پي دارد. وي اظهار کرد: عينک هاي قهوه اي براي رانندگي طولاني مطلوب است و عينک هاي سبز رنگ سبب کاهش درک نورهاي قرمز و زرد در چراغ راهنمايي مي شود و از اين نظر مناسب نيست.

استانداردها

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: يک عينک آفتابي استاندارد بايد از تيرگي مناسب برخوردار باشد، اين تيرگي بايد به حدي باشد که شخص در نور آفتاب احساس راحتي کند و دچار خيرگي نشود. وي ادامه داد: يک روش ساده براي درک تناسب تيرگي عينک اين است که وقتي در يک اتاق با نور معمولي با عينک به آينه نگاه مي کنيم، قادر به رويت چشم هاي خود نباشيم.وي ادامه داد: هر چه عينک به چشم نزديک تر باشد موثرتر است. بنابراين عينک آفتابي خوب بايد به طور کلي چشم ها را بپوشاند؛ به طوري که نور از اطراف عينک وارد چشم نشود از اين رو فرم هاي داراي حفاظ جانبي مناسب تر است.

دکتر اسماعيلي درباره استفاده از انواع مختلف عينک هاي آفتابي گفت: عينک هاي آفتابي تزييني فقط جنبه زيبايي دارد هرچند تا حدود 70 درصد از اشعه فرابنفش B را جذب مي کند. عينک هاي عمومي حدود 95 درصد اشعه فرابنفش B را جذب مي کند و براي استفاده عموم افراد طراحي شده  است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد