اروپایی ها تروریست ها را به مرزهای خود نزدیک کرده اند/حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 ضریب موفقیت آن را بالا خواهد برد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 15655|11:34 - 1392/03/07
نسخه چاپی
به گزارشخبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید عباس عراقچی" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، صبح امروز در نشست خبری هفتگی گفت: کشته شدن خبرنگار الاخباریه سوریه را که در یک حمله تروریستی صورت گرفت به جامعه خبرنگاری تسلیت می‌گویم.

وی در ادامه با اشاره به نشست تهران پیرامون مسئله سوریه اظهار داشت: نشست تهران با شعار راه حل سیاسی، ثبات منطقه‌ای بوده و هدف آن کمک به پیشبرد ایده‌ها و رسیدن به یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما از تمام کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که می‌توانند با راهکار سیاسی و کمک به حل بحران سوریه اقدام کنند دعوت کرده‌ایم تا در کنفرانس تهران حضور یابد.

عراقچی افزود: در این نشست تصمیم داریم با همفکری، برای رسیدن به یک راهکار مورد پذیرش ملت سوریه تلاش کنیم.

وی افزود: امیدواریم همفکری‌های میان کشورها به موفقیت اجلاس کمک کند و قطعاً در کنفرانس ژنو 2 و نشست‌های بین‌المللی دیگر تأثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما از اینکه دیدگاه‌ها روز به روز به استفاده از راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه نزدیک می‌شود خرسندیم و آمادگی داریم هر گونه کمکی را در ارائه راهکار سیاسی مورد پذیرش ملت سوریه انجام دهیم.

عراقچی ادامه داد: هیچ کشوری حق ندارد اقدامی خلاف خاص ملت سوریه انجام دهد و این مهم تنها از طریق گفتگوی ملی در سوریه میان همه گروه‌های معارض و دولت ممکن خواهد شد.

وی اظهار داشت: ما میان مخالفین و آن‌هایی که خواستار برخی اصلاحات در دولت سوریه هستند و تروریست‌های معارض تفاوت بسیاری قائل هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به کنفرانس ژنو 2 پیرامون حل بحران سوریه گفت: آنچه که موفقیت این کنفرانس را رقم خواهد زد فراگیر بودن آن است و امیدواریم از همه کشورها در این اجلاس دعوت به عمل آید.

عراقچی افزود: امیدواریم از دولت و معارضین واقعی در سوریه دعوت به عمل آید تا کنفرانس را به اقدامی مهم برای رسیدن به یک راهکار سیاسی تبدیل کند.

وی در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه عربستان گفت: من از این اظهارات اظهار تأسف می‌کنم، چرا که ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و اهداف مشترکی با یکدیگر دارند که البته در این میان اختلاف نظرهای جدی نیز وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید این اختلاف‌ها از طریق گفتگو و مذاکرات دو جانبه مورد حل و فصل قرار گیرد، چرا که اتهام‌زنی و فرافکنی کمکی به روابط دو کشور نمی‌کند.

عراقچی در مورد کنفرانس سوریه در تهران که قرار است فردا برگزار شود، اظهار داشت: انتظار می‌رود حدود 40 کشور در نشست فردا حضور یابند و همچنین از کشورهای مختلف، سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: میهمانان ویژه‌ای در نشست فردا حضور دارند و ما امیدواریم مشورت‌های نشست سوریه در تهران به یک راهکار سیاسی برای حل بحران در این کشور کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: نتایج نشست سوریه در تهران، فردا بعد از اتمام جلسه توسط "علی‌اکبر صالحی" وزیر امور خارجه کشورمان تشریح خواهد شد.

عراقچی در ادامه در خصوص اجلاس چهار جانبه پیرامون حل سوریه گفت: هنوز برای این اجلاس تصمیمی گرفته نشده و این به دلیل مجموعه دیپلماسی‌هایی است که در حال حاضر در خصوص بحران سوریه در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه در خصوص ارسال تسلیحات به گروه‌های معارض سوری از سوی برخی کشورهای اروپایی گفت: انجام چنین کاری جای تأسف دارد و رهبران اروپا هوشمندتر از این هستند که چنین تصمیماتی بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکلات در مبارزه با تروریسم برخوردهای دوگانه با این مسئله است؛ این اقدام تصمیمی خطرناکی است و کشورهای اروپایی با این سیاست خود، تروریست‌ها را به مرزهایشان نزدیک کرده‌اند و مسلماً تهدیداتی را برای خودشان نیز ایجاد خواهند کرد.

عرقچی افزود: در زمانی که تمایل به حل بحران در سوریه بیشتر شده چنین اقدامی بسیار مخرب است و بحران‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا با حضور ایران در ژنو 2 موافق کرده است یا خیر، گفت: در خصوص نشست ژنو 2 هنوز از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت دعوت به عمل نیامده و اگر با نگاهی مثبت از ایران دعوت به عمل بیاید موفقیت‌آمیز بودن این کنفرانس بیشتر خواهد شد، چرا که موفقیت این نشست در سایه فراگیر بودن آن است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد