نسبت انتخابات رياست جمهوري ايران و بيداري اسلامي

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 15658|11:37 - 1392/03/07
نسخه چاپی
حضرت امام(ره) از همان ابتدای نهضت با سلسله درس­های حکومت اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی را تبیین نموده بود. از همان ابتدا مشخص بود که انقلابیون صرفا به دنبال تغییر نظام سیاسی نیستند و اهداف بالاتری را دنبال می کنند اما تمدن غرب، تصور واضحی از این تحول بزرگ نداشت و حتی وقتی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به تصویب می­رسید، نهایت ارزیابی آن­ها این بود که این نوع از حکومت، چیزی شبیه به سیستم­های دیکتاتوری دینی موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به راحتی می­توان با جمهوری اسلامی نیز بر سر منافع ملی­اش معامله کرد. آن روزها، انقلاب اسلامی صرفا یک سری ادعا بود که روی کاغذ نوشته شده بود و یا در دروس بزرگان انقلاب تدریس و بحث شده بود. این گفته­ها و نوشته­ها از قبیل ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، صدور انقلاب، انقلاب همه مستضعفان عالم، تقابل اسلام امریکایی و اسلام ناب محمدی(ص) و... تنها مدعیاتی نظری جلوه می­کرد که عده­ای انقلابیِ داغ­کرده، به زبان می­آورند. بر اساس همین تحلیل بود که در روزهای آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمدن غرب و شرق آن زمان به سرکردگی امریکا و شوروی، جمهوری اسلامی را صرفا یک مزاحم تلقی می­کردند.

نامه­ای که حضرت امام(ره) به گورباچف نوشت و خبر از شنیده شدن صدای خردشدن کمونیسم و پیوستن این مکتب به زباله دان تاریخ داد، شوک بزرگی بود که غرب و شرق در آن برهه از زمان دریافت کردند. تا آن روز فقط دو گفتمان رقیب یعنی نظام سوسیالیستی به رهبری شوروی و نظام لیبرال به رهبری امریکا به رسمیت شناخته می­شدند ولی پس از فروپاشی شوروی، این نتیجه در ذهن سیاستمداران و استراتژیست­های دنیا نقش بست که پس از این باید انقلاب اسلامی ایران را به عنوان گفتمان اصلی رقیب به رسمیت بشناسند.

امروز جمهوری اسلامی ایران صرفا یک کشور مزاحم از جنس «اقتصاد روبه رشد چین» و «قدرت اتمی غیرقابل مهاری مثل کره شمالی» نیست، بلکه انقلاب اسلامی به عنوان گفتمان رقیب نظام سرمایه­داری مطرح است و تقابل تقابل گفتمانی و یا با کمی مسامحه تمدنی است.

رویارویی جمهوری اسلامی با ایالات متحده امریکا صرفا اختلافی بین دو کشور عضو سازمان ملل متحد نیست بلکه اختلاف بین دو گفتمان است که هر کدام مدعیاتی دارند. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و ادامه آن توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تفکری نو را به جهان و به ویژه مسلمانان جهان عرضه کرده است و این تفکر همان چیزی است که در کلام امام به عنوان اسلام ناب محمدی(ص) در برابر اسلام امریکایی مطرح می­شود.

اگر در ابتدای انقلاب، این مفاهیم صرفا یک ادعای تئوریک بود، امروز این مفاهیم به عنوان یک تجربه ثابت شده در دنیا عرضه می شود. جمهوری اسلامی ایران، نمونه قابل ارائه­ای از دخالت دین در عرصه­های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و نمونه تمام عیار مقاومت دربرابر کشورهایی است که از آن­ها تحت عنوان ابرقدرت یاد می­شد.

دنیا امروز به انقلابی می­نگرد که قریب به سی و پنج سال در برابر قدرت­های مختلف ایستادگی کرده و در عین حال به پیشرفت رسیده است. دنیا به انقلابی نگاه می­کند که در برابر همه تحریم­ها ایستاده است و اندکی از مواضع انقلابی خود کوتاه نیامده است. دنیا به انقلابی می­نگرد که زمانی که اعراب کراوات بسته، سرزمین فلسطین را معامله می­کردند، گفتمان مقاومت را مطرح کرد و امروز توانسته است با گسترش این گفتمان در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق چندین شکست سخت را به رژیم صهیونیستی بچشاند. دنیا به انقلابی می­نگرد که سردمدار اندیشه­ای است که مردم کشورهای مسلمان را بیدار کرده است و امروز در تظاهرات­هایی که در کشورهای بیداری اسلامی برگزار می­شود شعاری را سر می­دهند که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته­اند و این یعنی صدور انقلاب اسلامی و به تعبیری صدور گفتمان مقاومت در برابر گفتمان سازش.

امروز همچنان دنیا به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری می­نگرد تا ببیند مردم ما چه انتخابی را رقم خواهند زد. گفتمان انقلاب اسلامی را انتخاب خواهند کرد و یا گفتمان سازش و سیاست­بازی را.

امروز کشورهای بیداری اسلامی، آینده خود را در آینده انقلاب اسلامی می­بینند. انتخاب گفتمان سازش در ایران یعنی آینده انقلاب­های منطقه پس از سی و پنج سال. و هیچ مسلمانی حاضر نیست به انقلابی دست بزند و پس از سی و پنج سال محترمانه بگوید که اشتباه کرده است چرا که نمی­توان در برابر زیاده­خواهی­های غرب ایستاد.

گفتمان انقلاب اسلامی توانسته است با مقاومتی که از خود نشان داده است پیشرفت را رقم بزند. این تجربه، همان چیزی است که مسلمانان کشورهای بیداری اسلامی را به این نتیجه رسانده است که می­توان از ارزش­های اسلامی سخن گفت، در برابر غرب ایستاد و پیشرفت کرد. ظرفیت­های انقلابی ملت ایران می­تواند همه موانع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را از پیش پای کشور بردارد. اگر جایی هم به مشکل برخورده­ایم در نتیجه دوری از همین گفتمان بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران تبدیل به یک مسئله بین­المللی شده است و گزینه­ای که از این انتخابات بیرون می­آید، برای دنیا پیام­های زیادی دارد. فریب سازشکارها و قیافه­های حق به جانب و ادعای ناجی­بودنشان را نخوریم. مقاومت رمز پیروزی است... .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد