همسایگان سوریه از ارسال سلاح به این کشور خودداری کنند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16268|22:18 - 1392/03/08
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیخبرگزاری فارس، در نشست بین‌المللی سوریه که امروز چهارشنبه با حضور نمایندگان بیش از 40 کشور دنیا در تهران در حال برگزاری است پیام بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل قرائت شد.

در این پیام آمده است: ما امروز سه سال است که با تراژدی سوریه روبرو هستیم و این مناظره گسترش یافته و شهروندان عادی سوری قربانیان اصلی آن هستند.

بان‌کی‌مون در این پیام با اشاره به اینکه از هر سه سوری یکی نیازمند کمک‌های فوری انسان‌دوستانه می‌باشد و هزاران مدرسه و بیمارستان نابوده شده‌اند، خاطرنشان کرد: تخلفات زیادی در زمینه حقوق بشر وجود داشته و ما شاهد تجاوزات جنسی زیادی بوده‌ایم که ما را شوکه کرده است.

وی این منازعه را بهانه‌ای خوانده تا رادیکال‌ها و افراطیون ثبات منطقه را بر هم زنند و خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهد منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است که وجود بیش از یک و نیم میلیون پناهنده سوری یکی از عواقب آن است.

بان‌کی‌مون در این پیام با اشاره به اینکه در ابتدای بحران گفته بودم که راه‌حل سوریه، سیاسی می‌باشد، خاطرنشان کرد: ما اخطار دادیم که راه‌حل نظامی در سوریه کارساز نیست. امروز نیز بیش از گذشته متقاعد شدم که این منازعه راه حل نظامی ندارد.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به تلاش‌های آمریکا و روسیه برای توقف منازعه سوریه گفت: وزرای خارجه آمریکا و روسیه در این راستا از جناح‌های مختلف خواستند که با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و من از این موضوع استقبال می‌کنم تا بتوانیم نهادی را شکل دهیم که مانند دولت عمل کرده و به بیانیه ژنو هم پایبند باشد.

بان‌کی‌مون چالش‌های پیش رو را بسیار عمده خواند و افزود: باید از فرصت استفاده کنیم چرا که اکنون بهترین فرصت می‌باشد.

وی به فعالیت‌های اخضر ابراهیمی اشاره کرد که در راستای اتحاد جامعه بین‌المللی برای بحران سوریه می‌باشد و اظهار داشت: از سوری‌ها می‌خواهم که تلاش خود را ادامه دهند و با ابراهیمی همکاری کنند چرا که این جریان انتقادی سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است.

دبیرکل سازمان ملل بحران سوریه را دارای ریشه‌های عمیق سیاسی خواند که از طریق نظامی‌گری حل نمی‌شود و خاطرنشان کرد: برخی حامیان طرف‌های درگیر بحران ممکن است فکر کنند این بحران از طریق نظامی حل می‌شود اما من از همه طرف‌ها می‌خواهم کمک‌های نظامی را متوقف کند.

بان‌کی‌مون ادامه داد:‌ این کمک‌ها باعث می‌شود که خطرات بیشتری برای سوریه و همسایگان این کشور به وجود آید و من از همسایگان سوریه می‌خواهم اجازه ندهند با سلاح وارد این کشور شوند و کشورهایی که به سوریه جنگجو اعزام می‌کنند این کار را متوقف کنند تا به خواسته‌های مردم رسیدگی شود.

دبیرکل سازمان ملل با ابراز امیدواری از موفقیت نشست تهران اعلام کرد: مردم سوریه و فرهنگ این کشور برای ما و همه دنیا مهم می‌باشد و از همه می‌خواهیم در این راستا کمک کنند که سوریه به گذشته خود بازگردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد