روحانی باید نسبت خود را با اصلاح طلبان مشخص کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16276|22:24 - 1392/03/08
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، سید‌حسن رسولی سخنگوی ستاد محمد‌رضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (چهارشنبه) طی یک نشست خبری در خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ای که اول سال در مشهد داشته‌اند به درستی سال 92 را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیدند که در طول سال 92 مهمترین اتفاق سیاسی انتخابات است و هم‌اینک نیز ما می‌بینیم بسیاری از تحلیلگران و سیاسیون خارجی سایر نظرات و واکنش خود را موکول کردند به انتخابات ریاست جمهوری ایران.

وی در ادامه این مراسم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آقای عارف حمایت چندانی از سوی آقایان خاتمی و هاشمی نمی‌شود، گفت: جریان اصلاح‌طلب همواره بر این باور بوده که صندوق‌های رای بهترین بستر و مسیر برای دخالت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است.

سخنگوی ستاد عارف با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال خط مشی مسالمت‌آمیز گام به گام و مدنی هستند، گفت: اصلاح‌طلبان انتخابات آینده را فرصتی مغتنم برای مشارکت جدی می‌بینند.

رسولی به درخواست‌های قبل از ثبت‌نام از سید‌محمد خاتمی برای حضور در انتخابات اشاره و تصریح کرد: مطالبه عمومی برای حضور آقای خاتمی شعاعی فراتر از مطالبه اصلاح‌طلبان داشت اما عدم حضور ایشان سبب کم تحرکی شد که خوشبختانه در 12 دقیقه آخر، آقای هاشمی رفسنجانی در یک اقدام شجاعانه ثبت‌نام کردند و با آمدن ایشان اصلاح‌طلبان به سطح دوم آرزوی خود رسیدند که آمدن آقای هاشمی فضا را امیدوارانه کرد.

وی اضافه کرد: ما بنا داشتیم در استان خراسان به همراه دوستان برای آقای هاشمی ستاد بزنیم اما با رد صلاحیت شدن آقای هاشمی فضایی که با حضور ایشان آماده ایجاد حماسه سیاسی بود آب سردی را بر روی احساسات تحول‌خواهان و مردم کوچه و بازار ریخت.

وی با تاکید بر اینکه موج امید در مردم قابل احیا است، خاطرنشان کرد: آقای عارف به عنوان نفر دوم اصلاحات و برخاسته از جامعه علمی کشور، قابلیت‌های ویژه‌ای دارد چرا که ایشان از یک طرف مورد وثوق اصلاح‌طلبان و از طرف دیگر مورد اعتماد نهادهای حکومتی است و علی‌رغم اینکه در دولت فعلی فاقد پستی باشد، از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.

رسولی ادامه داد: سال 88 آقای عارف آمادگی حضور در انتخابات را داشت اما با حضور آقای خاتمی بلافاصله کنار کشید و رئیس ستاد ایشان شد. بنابراین عارف در امسال هم همان موضع‌گیری‌های سال 88 را گرفت حتی فراتر از سال 88 و گفت که اگر آقایان هاشمی و خاتمی و یا حتی آقای ناطق نوری بیایند به نفع این سه بزرگوار کنار می‌رود.

وی معتقد است که محمد‌رضا عارف تنها کاندیدای اصلاحات است و به گفته وی در 10 روز آینده شاهد شرایط بهتری خواهد بود.

سخنگوی ستاد عارف در پاسخ به سوال دو تن از خبرنگاران که پرسیدند شنیده شده مشاوران آقای خاتمی طرحی را در دست اجرا دارند که آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار بکشد، گفت: آقایان عارف، مهر‌علیزاده، جهانگیری و شریعتمداری جزو اولین افرادی بودند که ملاقات حضوری با آقای خاتمی برای مشارکت در طرح اجماع اصلاح‌طلبان داشته و اعلام آمادگی کردند؛ آقای عارف هیچگاه نمی‌خواهد که تجربه تلخ سال 84 تکرار شود. اگر سال 84 آن همه تنوع کاندیدای اصلاح‌طلب نبود، سرجمع رای اصلاح‌طلبان و هاشمی بسیار بیشتر از آرای آقای احمدی‌نژاد می‌شد.

رسولی ادامه داد: از بین 4 نفر کاندیدای اجماع‌کننده، 2 نفرشان یعنی آقایان مهرعلیزاده و جهانگیری ثبت‌نام نکردند و آقای شریعتمداری نیز به مرحله بعد راه پیدا نکرد. بنابراین روند اجماع به طور نسبی با شاخص‌های قابل قبول متوجه آقای دکتر عارف بوده است؛ اگر سخن از اجماع مجددی است، من از آن بی‌اطلاع هستم.

وی با تاکید بر اینکه آقای روحانی فراجناحی پا به عرصه انتخابات گذاشته‌ است، گفت: آقای روحانی شخصیت برجسته‌ای در کشور در دوران اصلاحات داشت که همان دبیرخانه شورای امنیت ملی است اما اجماع باید در بین یک حوزه همفکر و همگون اتفاق بیفتد.

سخنگوی ستاد عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با سخنان شما ما احساس می‌کنیم که آقای روحانی را به عنوان یک اصلاح‌طلب نمی‌شناسید، افزود: از خود آقای روحانی بپرسید که آیا با خواستگاه اصلاح‌طلبانه وارد انتخابات شدند؟ وقتی یک کاندیدا خود را در یک حوزه فراجناحی تعریف می‌کند ما نباید به دنبال این باشیم که وی را در حوزه اصلاح‌طلبی تعریف کنیم. بنابراین اولین کسی که باید نسبت خود را با اصلاح‌طلبان مشخص کند آقای روحانی و ستاد ایشان است.

رسولی اضافه کرد: آقای روحانی می‌خواهد از سرمایه آقای هاشمی به کمک آقای خاتمی استفاده انتخاباتی کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر نظر‌سنجی‌ها بالا بودن آقای روحانی را نشان بدهد، آن وقت آیا باز آقای عارف به فعالیت خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: کاندیداگزینی و تعیین کاندیدا در درجه دوم است. آقای روحانی تا زمانی که کاندیدای فراجناحی هستند همانند آقای غرضی می‌مانند اما اگر قرار باشد بین ایشان و آقای عارف تعاملی صورت گیرد، این دیگر اسمش اجماع نیست بلکه اسمش ائتلاف است که اصول و مبانی باید تعریف شود.

سخنگوی ستاد عارف با بیان اینکه اجماع اصلاح‌طلبان تحقق یافته است گفت: اجماع بین بلوک‌هایی که تجانسشان متفاوت است، بحث جدیدی است که باید اسمش را ائتلاف گذاشت.

رسولی در پاسخ به این پرسش که سفرهای استانی آقای عارف از کی شروع می‌شود، گفت: آقای عارف بلافاصله پس از پایان ضبط برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی خود از روز جمعه یا پنجشنبه سفرهای استانی خود را که کمیته استانی ستاد ایشان برنامه‌ریزی کرده آغاز خواهد کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد