صالحی: امام (ره) در پی ایجاد جبهه متحد اسلامی بود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18118|11:12 - 1392/03/13
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیخبرگزاری فارسعلی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در هفتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی که از صبح امروز دوشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در حال برگزاری است گفت: شناسه اصلی نهضت‌های مردمی معاصر با نام امام خمینی پیوند خورده است.

وی با اشاره به گوشه‌ای از بیانات امام درباره وصیت مسلمین و دولت‌های اسلامی اظهار داشت: از منظر امام تکیه‌گاه اصلی برای ایجاد یک نهضت فکری بر جامعه اسلامی استوار است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت‌های بزرگ سعی در تحریف مفاهیم اصلی دینی داشته و این مکتب به آرامی از بالندگی افتاد و به خمودی رسید یادآور شد: مفاهیم جهاد، عدالت، شهادت، امر به معروف و نهی از منکر به دلیل خطرناک بودن برای قدرتمداران یا تحریف شده و یا فراموش شده است.

صالحی ادامه داد: در شرایطی که ظلم و فساد فراگیر شده و استعمارگران به غارت سرمایه‌های ملی دست می‌زدند و بحران‌های اجتماعی زمینه سقوط جامعه را فراهم آورده بود، امام نسخه شفا‌بخشی را ارائه داد.

وی هدف یک نهضت اسلامی مردمی از دیدگاه امام را احیای ارزش‌های دینی و زدودن غبار از اسلام ناب محمدی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس مدل ارائه شده از سوی امام، اصل شکست‌ناپذیری قیام برای خدا چشم‌انداز روشنی را ترسیم می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: در نگاه امام، حوزه مسئولیت و تکلیف الهی متوجه همه آحاد جامعه اسلامی بوده و همه باید برای ادای عدالت الهی و احکام دینی تلاش کنند و همه در این راه نقش داشته باشند.

صالحی قشری‌گرایی و نگرش‌های یکسونگرانه صنفی را با معیارهای اصلی جریان پویان نهضت اسلامی ناسازگار خواند و افزود: روح کلیت‌گرایی حوزه وسیع مردمی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مدل ارائه شده از سوی امام، احکام ویژه‌ای برای نقش زنان مبذول شده و این امر مبتنی بر نگرش فقهی ایشان در خصوص حق مشارکت زنان می‌باشد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید بر به صحنه آمدن ظرفیت‌های عظیم بشری را از ویژگی‌های دیگر نظریه امام خواند و یادآور شد: امام در پی ایجاد جبهه متحد اسلامی بود و همواره می‌گفت من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه متحد اسلامی _ انسانی تشدید شود و آقایی و سروری مستضعفین جهان را جشن بگیریم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ترفند‌های شکل‌گرفته علیه جمهوری اسلامی طی 34 سال گذشته برای به شکست کشاندن تجربه موفق نهضت اسلامی در پرتو حضور مردمی و هوشمندی به درایت رهبری که بی‌ثمر بوده است یادآور شد: اقدامات خصمانه دشمنان کینه‌توز انقلاب در واقع سپر دفاعی آنان در برابر موج بیداری اسلامی است که با هدف انحراف جریان رو به شتاب این بیداری سامان می‌گیرد.

صالحی ترویج اسلام‌هراسی و ستیزه‌‌جویی با ارزش‌های اسلامی را علاوه بر آنکه نشانگر ناکامی آنها در رسیدن به اهدافشان است، باعث بیداری بیشتر جامعه اسلامی خواند.

وی در پایان روشنفکران جوامع غربی را به شناخت دقیق‌تر نهضت اسلامی و تفکر آن فرا خواند و افزود: ضرورت ایجاد زمینه‌های مفاهمه به جای منازعه و تعامل به جای تقابل را خاطرنشان می‌کنم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد