نخبگان غربي ماهيت دقيق نهضت هاي اسلامي با محوريت تفكر امام(ره) را بشناسند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18125|11:16 - 1392/03/13
نسخه چاپی
به گزارشخبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز(دوشنبه) در همایش بین‌المللی "امام خمینی(ره) و سیاست خارجی" با بيان اينكه بدون تردید شناسایی نهضت‌های اسلامی با آرمان‌هاي بنیانگذار كبير جمهوری اسلامی ايران پیوند خورده است، گفت: آموزه‌های حضرت امام خمینی(ره) شاخصه اصلی و معیار ارزیابی است.

وي در ادامه افزود: از منظر امام خمینی (ره) تکیه‌گاه اصلی اسلام بر ضرورت ایجاد یک نهضت فکری و تحول درونی در جامعه اسلامی بود و تا این تغییر صورت نگیرد پایه‌های اساسی حكومت اسلامی استقرار نخواهد یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامی در ایران قدرت‌های بزرگ سعی در انحراف اسلام داشتند تا با دور‌شدن جوامع از آموزه‌های اسلامی و دگرگون‌کردن پیام عدالت‌خواهی، اسلام را از بالندگی افق‌ها و مفاهيم ارزشمندی از قبیل جهاد، شهادت در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر و ... دور کنند.

صالحي همچنين ادامه داد: ارزش‌های اسلامی به دلیل خطرآفرین‌بودن برای قدرت‌مداران به آفت تحریم دچار گشته و یا به بوته فراموشی سپرده شده است.

وی با بيان اينكه امام خميني(ره) همواره بر اجرای نهضت اسلامی و حفظ آن تأکید داشتند، گفت: براساس مدل امام خمینی (ره) اصل شکست ناپذیری و قیام برای خدا چشم‌انداز روشنی را ترسیم كرد.

صالحي با بيان اينكه در نگاه امام راحل(ره) همواره نفی منفعت‌طلبی‌های گروهی بر جوامع اسلامی مورد تأکید بوده است، اظهار داشت: در نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حوزه مسئولیت متوجه همه آحاد جامعه اسلامی بوده و همه موظفند براي اجرای احکام دینی و عمل به مسئولیت خود تلاش كنند.

وزير امور خارجه افزود: در نگاه امام خميني(ره) حوزه مسئوليت و تکليف الهي متوجه همه آحاد جمهوري اسلامي بوده و همه موظفند براي اداي امانت الهي در اجراي احکام ديني تلاش کرده و همه اقشار و گروه‌هاي اجتماعي مي‌بايست به مسئوليت الهي خود عمل کنند و در جهت شکل‌گيري يک مشارکت عمومي و فراگير ايفاي نقش نمايند.

صالحي اظهار داشت: بنابراين طبيعي است که قشري گرايي و نگرش‌هاي يک‌سونگرانه صنفي با معيارها و موازين اصلي جريان پوياي نهضت اسلامي سازگار نبوده و روح تکليف‌گرايي ديني حوزه وسيع و فراگير همه آحاد مردم را دربرمي‌گيرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: از آنجا که ضرورت تحول فکري جامعه اسلامي اصل اوليه و مبناي پاي‌ريزي مدل تغيير از منظر امام خميني(ره) تلقي مي‌شود، اهميت ويژه نقش نخبگان و فرهيختگان جامعه اسلامي بيش از پيش مورد تاييد قرار گرفته چرا که مسئوليت آگاهي بخشيدن به مردم و ايجاد زمينه‌هاي لازم براي ايجاد تغييرات بنيادين در باورهاي اتحادي درجهت نيل به ارزش‌هاي اسلام ناب محمدي(ص) برعهده آنان واگذار شده است.

وي افزود: از سوي ديگر در مدل ارائه شده از سوي امام خميني(ره) اهتمام ويژه‌اي به نقش زنان و ظرفيت عظيم آن‌ها مبذول شده است، اين امر مبتني برنگرش فقهي ايشان در خصوص حق زنان در مشارکت اجتماعي و نيز وظيفه و مسئوليت‌هاي آن‌ها در زمينه‌هاي مختلف استوار است.

رئيس دستگاه ديپلماسي يادآور شد: از ديگر ويژگي‌هاي نظريه امام خميني(ره) در روند حرکت و جنبش اسلامي، تاکيد بر به صحنه آوردن مسالمت‌آميز عظيم مردمي و تجلي بخشيدن به مشارکت فراگير عمومي در صحنه است.

صالحي تصريح کرد: امام خميني(ره) وحدت و همبستگي جوامع مختلف اسلامي را نيز در رهايي از وضعيت اسف بار کنوني مسلمين يک اصل مهم مي‌ديد و بالاتر از آن در پي ايجاد جبهه متحد اسلامي بود و در تبيين اين نکته مي‌فرمود: "من به صراحت اعلام مي‌کنم که جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان جهان سرمايه‌گذاري مي‌کند. ما بايد خود را آماده کنيم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه متحد اسلامي- انساني با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکيل شود و سروري محرومين و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود".

وي اظهار داشت: تلاش جبهه استکبار عليه بيداري اسلامي با به‌کارگيري تمامي ترفندها و توطئه‌ها در طول 34 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي با هدف جلوگيري از اعتلاي تفکر ديني و به شکست کشاندن تجربه موفق نهضت اسلامي در پرتو ايستادگي و مقاومت جهادي ملت و هوشمندي و درايت رهبري فرزانه انقلاب اسلامي بي‌ثمر بوده و بارقه‌هاي اميد را در دل‌ها زنده نگاه داشته است.

رئيس دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: اقدامات خصمانه دشمنان کينه توز انقلاب اسلامي در حقيقت سپر دفاعي آن‌ها در برابر موج فزاينده بيداري اسلامي است که با هدف مهار کردن جريان روبه شتاب آن که مي‌رفت تا تمامي جغرافياي جهان اسلام را متاثر کند، سامان دهي مي‌شود.

صالحي تصريح کرد: اقداماتي از قبيل توهين به مقدسات اسلامي و اسلام‌هراسي و ستيزه‌جويي مستمر با ارزش‌ها و باورهاي اسلامي علاوه بر آن چه بيانگر واکنش انفعالي در برابر پويايي و شادابي جريان بيداري اسلامي است و ناکامي آن‌ها در نيل به اهدافشان است، توانسته زمينه‌ساز اهتمام ويژه مسلمانان براي بازگشت به هويت اسلامي و دفاع از اعتقادات ديني خود شود و تاثيرات عميق و شگرفي برجاي گذارد.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: لازم مي‌دانم روشنفکران و نخبگان فکري جوامع غربي را به شناخت دقيق ماهيت نهضت‌هاي اسلامي با محوريت مباني فکري امام خميني(ره) فراخوانده و ضرورت ايجاد زمينه‌هاي مفاهمه به جاي منازعه و تعامل به جاي تقابل را خاطرنشان سازم، بدون ترديد اينگونه همايش‌ها که به همت دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي برپا شده است مي‌تواند در راستاي تسريع فرآيند بسيار مفيد باشد.

رئيس دستگاه ديپلماسي در پايان خاطر نشان کرد: اميدوارم دستاوردهاي اين همايش بتواند راهگشاي همه ملت‌هاي جهان و زمينه ساز آشنايي هر چه بيشتر نخبگان با انديشه‌ها و افکار حضرت امام خميني(ره) باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد