گروه فناوری امروله

یک نکته مهم برای خرید یک تبلت خوب

کد خبر: 18349|21:33 - 1392/03/13
نسخه چاپی
یک نکته مهم برای خرید یک تبلت خوب
این روزها، بازار گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند و تبلت‌ها، داغ‌تر از دیگر کالاهای دیجیتال است. در حالی که قیمت این کالاها نیز در بازار به سبب نوسانات قیمت ارز، ثبات کمی دارد و بیشتر نمونه‌های خوب این محصولات نیز قیمت‌های بسیار بالایی دارند، توجه به انتخاب مناسب اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. در میان محصولات موجود در بازار ما، محصولاتی با برند‌های شناخته شده، محصولات ایرانی و برندهای گمنام چینی به چشم می‌خورند. متناسب با تنوع محصولات، قیمت‌ها نیز متنوع‌اند و محصولات ارزان قیمت ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی تا نمونه‌های ۲ یا ۳ میلیون تومانی وجود دارند. برند، کیفیت ساخت قطعات و فناوری‌های به کار گرفته شده در یک محصول در قیمت آن موثرند.

در این میان بسیاری از مشتریان مردد می‌مانند که چه محصولی انتخاب کنند و چه مولفه‌هایی را در انتخاب خود مد نظر قرار دهند. یکی از مولفه‌های مهم و قابل توجه در انتخاب یک تبلت یا تلفن‌همراه هوشمند، ویژگی‌های اتصال و ارتباطی آن است. بیشتر ویژگی‌های یک تبلت یا تلفن‌همراه هوشمند زمانی به مرحله کاربرد وارد می‌شوند که بستر اتصال به اینترنت فراهم شده باشد. در واقع اگر تبلت یا گوشی تلفن‌همراه شما به اینترنت متصل نباشد، نمی‌توانید از بسیاری از امکانات آن بهره‌ بگیرید. بنابراین توجه به این نکته که گوشی یا تبلت از چه بسترهای ارتباطی پشتیبانی می‌کند، در اهم موضوعات قرار دارد.

GSM ابتدایی‌ترین بستر ارتباط در شبکه تلفن سلولی است. یعنی هر دستگاهی که از این بستر ارتباطی پشتیبانی کند، توانایی برقراری تماس و ارسال پیامک متنی را داراست. GPRS و EDGE دو بستر ارتباطی نسل دومی تلفن همراه هستند. این دو بستر ارتباطی در برخی از شهرهای بزرگ ایران و در مناطق خاصی توسط اپراتورهای تلفن همراه ارائه می‌شوند و امکان اتصال به اینترنت و ارسال پیام‌های چند رسانه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

۳G یا بستر نسل سومی، نیز در حال حاضر در کلان شهرهای ایران ارائه می‌شود. این بستر ارتباطی می‌تواند اینترنت را با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت نسل‌های قبلی به تبلت یا تلفن همراه برساند. تقریبا همه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌های دارای امکان مکالمه، از GPRS و EDGE پشتیبانی می‌کنند اما اگر به اینترنت پرسرعت‌تری نیازمندید و حاضرید برای آن هزینه کنید، پشتیبانی از بستر ۳G را نیز مد نظر قرار دهید.

عموما هزینه اتصال به اینترنت در شبکه تلفن سلولی گران‌تر از روش‌های کابلی است. از همین رو بیشتر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، امکان اتصال از طریق شبکه WiFi را نیز فراهم می‌کنند. شبکه WiFi یک شبکه ارتباطی بیسیم کوتاه برد است. اتصال به این شبکه از طریق Access Point و یا مودم‌های WiFi محلی امکان‌پذیر است. این دسترسی اصولا زمانی مقدور می‌شود که شما برای مدتی نسبتا طولانی در محلی مانند خانه یا محل کار خود ثابت باقی بمانید و از اتصال WiFi بهره بگیرید. پس اگر این چنین امکانی برای شما فراهم است، WiFi را نیز حتما مد نظر قرار دهید. WiFi شامل سه نسل g ،b و n است. پهنای باند، برد شبکه و قدرت امواج از نسل b به نسل n افزایش می‌یابد. بنابراین گوشی‌هایی که از نسل n پشتیبانی می‌کنند گران‌تر هستند. دقت داشته باشید که پشتیبانی گوشی از نسل n برای اتصال با حداکثر پهنای باند شرط لازم است اما کافی نیست. برای تکمیل شدن روال اتصال، باید مودم یا Access Point نیز از این فناوری پشتیبانی کند. در صورتی که گوشی یا مودم از فناوری پایین‌تری مانند g یا b پشتیبانی کند، حداکثر پهنای باند، برابر با کم‌ترین پهنای باند موجود خواهد بود.

بلوتوث نیز یکی از روش‌های اتصال تبلت‌هاست که تقریبا در عموم آن‌ها وجود دارد. این روش برای انتقال فایل‌های کوچک یا اتصال به هندزفری کاربرد دارد و اصولا یک روش ارتباطی محسوب نمی‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد