چرایی سخن از تحریف امام بعد از 26 سال ؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 284905|14:42 - 1394/03/17
نسخه چاپی
 چرایی سخن از تحریف امام بعد از 26 سال ؟
چرا امروز و پس از 26سال سخن از تحریف امام است؟ و سوال جدی‌تر اینکه، چقدر توانسته‌ایم به عنوان تشکل‌های دانشجویی و فعالان دانشجویی نسبت به شناخت ابعاد شخصیتی امام همت گماشته و آن را در جامعه نشر وگسترش دهیم؟

به گزارشامروله، به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی،سخن گفتن درباره امام و اندیشه‌های ناب ایشان نیازمند مطالعه ای ژرف درآثار آن عالم ربانی است.فقیه دانشمندی که آثارش بعد مکان وزمان ندارد،متخصص وغیر متخصص نمی شناسد.
 

برای همه  با تشخیص نیاز نسخه شفابخشی دارد .تنها کافی است به آثار این طبیب حاذق وماهر رجوع کنیم ونسخه خود را بیابیم وبهره ببریم.البته از ویژگی های دیگر وبرجسته  آثار امام خمینی(ره) در عین پرمغز بودن دارای متونی قابل فهم برای همگان است.این مقدمه کوتاه کافی است تا از همین جا موضوع را روشن کنیم .حتما دانسته اید سخن از امام است واندیشه های نابش.
 

اما چه دلیلی باعث  چرخاندن قلم برروی کاغذ برای تهیه متن حاضر شد؟وپاسخ آنکه متن پیشروبعد از سخنان ارزشمند رهبرفرزانه  انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت روح الله  نوشته شد که ایشان در این سخنرانی با طرح این مسئله که در آثار واندیشه های امام تحریف می شود سخنانی قابل تامل برای ملت عزیزمان ارائه نمودند.
 

لذا نگارش را با این سوال آغاز می نماییم وآن اینکه چرا امروز و پس از 26سال سخن از تحریف امام است؟وسوال جدی تر، چقدر توانسته ایم به عنوان تشکل های دانشجویی وفعالین دانشجویی نسبت به شناخت ابعاد شخصیتی امام همت گماشته و آن را در جامعه نشر وگسترش دهیم؟والبته سوالات دیگری که فقط قصد طرحشان رادارم والبته دراین مجال اندک ارائه پاسخ نه در توان نویسنده است ونه زمان آن وجود دارد.
 

آیا تاریخ سراغ دارد کسی را که بعد از26سال اینگونه یاد ونامش در قلوب مومنین ایران و جهان زنده باشد؟ آیا تاریخ دیگر چنین بزرگ مرد فقیه،عالم ،سیاستمدار،ادیب،فاضل ودانشمند را به خودخواهد دید؟پاسخ به این سوال وسوالات مشابه برعهده شما خواننده گرامی است که ان شا الله با اندکی تامل بهترین پاسخ رابرای همه شان خواهید یافت .
 

اما سعی براین است یکی از عوامل ایجاد تحریف دراندیشه ی امام رامورد بررسی قرار داده وسپس  راهکارهایی درحد توان برای آنها نیز ارائه شود.
 

امروز وقتی رهبر عزیزمان درابتدای سخنرانی شان از تحریف امام سخن به میان آوردند ذهن ها با ین سوال روبرو می شود که به عنوان فعال دانشجویی وتشکل های انقلابی در دانشگاه به چه میزان تلاش نموده ایم تا جلوی ایجاد انحراف رابگیریم؟سهم من وشما در جلوگیری از تحریف چیست؟به نظرتان چرا عده ای به مصداق مثل معروف  در روز روشن دروغ می گویند؟شاید یکی از علتهایش غفلت ماست.درادامه به توضیح بیشتر درباره این جمله کوتاه می پردازم.


از میان علت های مختلف در ایجاد تحریف شاید من وشمای فعال دانشجویی نیز مقصر باشیم.چون به نظرم آنگونه که شایسته امام بود که نه اصلا نیازمان بود به سراغ این مرد نرفتیم.ویا هرزمان هم که از او وآثارش سراغی می گیریم عمیق نمی شویم. سخن زیاد گفته ایم وبسیار نوشته ایم اما سبک و سیاق او را به صورت کامل وجامع نه شناخته ایم ونه شناسانده ایم. وشاید به دلیل شناخت ناقصمان است که امروز عده ای جرات می یابند تا آنگونه که دلشان می خواهد امام را تعریف کنند.خاطره بسازند وبرایمان قصه بگویند؟
 

به راستی اگر من وشما  قبل ازآنکه این عده قلیل بخواهند اینگونه نسبت به امام جفا کنند با مطالعه در چارچوب فکری امام بزرگوارمان ، پادزهر را درجامعه تزریق نماییم ؛ آن وقت دیگر کسی به خود اجازه چنین کاری می داد؟.البته مردم عزیزمان آنقدر هوشیارو بصیرند که  تاکنون به چنین قلم ها وزبان هایی بها نداده اند و نخواهند داد.به همین جهت و با توجه به فرمایش رهبر عزیزمان مبنی بر استخراج معیار های خط واقعی امام وظیفه مان سنگین ترشد حال چه بایدکرد:
 

بی تردید با توجه به ظرفیت های بسیار خوب وارزشمند بالقوه وبالفعل در تشکل های دانشجویی انقلابی می توان با اقداماتی در جهت این مطالبه گام برداشته والبته شناختمان درباره امام را عمیق تر نموده وبا منظم ساختن چارچوب فکری خود،سهممان رادرانتشار رایحه خوش گل خوشبویی چون آن شاعرحکیم فزونی بخشیم.
 

نکته اول برای آنکه بتوانیم در بین دانشجویان تاثیر گذار باشیم ابتدا مطالعه لازم است.تشکیل گروه های مطالعاتی درباره این مهم واستخراج معیار ها با بهره گیری از اساتید وصاحب نظران در این حوزه از اولویتهای بحث است.قطعا هر کدام از شما خوانندگان عزیز وفعالین دانشجویی در مجموعه خود حلقه های مطالعاتی ودوره های آموزشی برای بحث درباره آثار بزرگان مختلف را تاکنون تشکیل داده اید که در جای خود بسیار ارزشمند ومغتنم است ولیکن توجه به آثار امام روح الله باید جایگاه ویژه ای را دربین مطالعات علمی وتخصصی تشکل های دانشجویی  یافته وبا دقت بیشتری آثار را مورد مطالعه قرار دهیم .تکرار می نمایم این پیشنهاد نفی مطالعات درباره اندیشمندان برجسته وعالمان دیگر نیست.
 

2- یکی از راه هایی که به نظر می رسد کوتاهی هایی نیز دراین باره صورت گرفته است برگزاری جلسات مختلف آزاد اندیشی با قالب های گوناگون برای تحلیل شخصیت امام توسط سلیقه های گوناگون سیاسی است .چرا که دانشجویان به دلایل گوناگون شناخت دقیقی از امام واندیشه های ایشان نداشته وحتی گاهی اوقات شناخت غلطی همچون آنچه که رهبر معظم انقلاب در خصوص دو دیدگاه موجود در نگاه به امام مبنی بر نگاه متحجرانه ونگاه لیبرالیستی  مطرح نمودند شکل گرفته است. وهمین مسئله سد بزرگی را در مقابلشان برای رسیدن به دریای بی کران اندیشه های امام ایجاد کرده است.وآنچه که امروز مطرح می کنند اغلب شبهاتی است که به واسطه همین تحریف ها در ذهنشان شکل یافته است.وبه همین جهت با هوشیاری ای که دارند برای رسیدن به واقعیت تلاش می کنند وهمواره به دنبال تریبونی هستند تابتوانند نظراتشان را مطرح کرده وپاسخ بشنوند و لذا برگزاری اینگونه جلسات علاوه بر جذابیت می تواند تغییری در ساختار ذهنی آنها به وجود آورده و مخاطب خود با علاقه وبه اختیار وقتی احساس نزدیکی کرد  وصدق را شناخت مسیر را انتخاب  می نماید.
 

3- سومین نکته معرفی امام شناسان واقعی است.بی تردید یکی از راه های شناخت خط واقعی امام رجوع به مفسران راستین دربین افرادی است که یا به طرق مختلف با امام بوده اند ویا درباره امام نوشته وسخن برزبان جاری ساخته‌اند. زیرا عده ای خواسته ویا ناخواسته اینگونه می گویند :چون فلان شخص درکنار امام بوده ویا نسبتی باایشان دارد پس امام شناس واقعی اوست.واینگونه آن شخص نیز به لطایف الحیلی برای پیشبرد اهدافش دربین مردم از امام می گوید وخاطره تعریف می کند..واینجاست که دیگرکذب وصدق با هم در آمیخته واندیشه امام دچار تحریف می شود.ولذا یکی از وظایمان آن است تا بابررسی در بین کسانی که در زمان حیات امام در کنارشان بوده اند ویا در زمان وفاتشان درباره اندیشه ها وآثار امام تحقیق نموده اند آن اشخاص وآثاری راکه صداقت به معنای واقعی کلمه رعایت نموده اند رابرای مخاطبان معرفی نماییم تا مخاطبان بتوانند به مرجع اصلی این مسئله رجوع کنند که یقینا در راس همه آنها رهبرفرزانه مان امام خامنه ای(مدظله العالی)بهترین مرجع برای این موضوع می باشند.
 

4-باید علاوه بر ابعاداجتماعی زندگی امام از ویژگی های بارز او در زندگی فردی نیز سخن گفت چون برخی فقط امام را یک بعدی برای مردم تفسیر می کنند ویا به دلیل فضای حاکم بر کشور به این قسم از مختصات زندگی امام پرداخته اند. لذا همانگونه که رهبرعزیز درباره سبک زندگی واهمیت آن فرمودند باید ازخصوصیات فردی آن عارف  دل سوخته در سبک زندگی فردی اش نیزسخن گفت که قطعا بهترین الگو به این جهت برای همگان است.
 

نکته پایانی آنکه قطعا شما نیز می توانید به نکات فوق الذکرموارد مهم دیگری  نیز اضافه نمایید ولی آنچه مهم به نظر می آید و ازهمین امروز باید شروع کرد که قطعا فردا دیر است بهره بردن از ابزار گوناگون وروش های مختلف در جهت گفتمان سازی اندیشه های ناب امام دربعد فردی واجتماعی در میان جامعه هدف است تابتوان بدین طریق جلوی تحریف وایجاد انحراف در خط واقعی امام را گرفت.


محسن آنالویی-دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اصفهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد