گزارش کامل از متن و حاشیه‌ نشست امروز پارلمان

تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در دقیقه ۹۰/ تغییر حاشیه‌ساز و گعده‌هایی که به نتیجه رسید

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 285318|17:33 - 1394/03/31
نسخه چاپی
تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در دقیقه ۹۰/ تغییر حاشیه‌ساز و گعده‌هایی که به نتیجه رسید
با اینکه دستور کار رسمی امروز پارلمان توسط هیات رئیسه تغییر یافته بود اما با اصرار قاطبه نمایندگان بالاخره در دقایق پایانی جلسه، کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای با رای ۱۹۹ وکیل ملت به تصویب رسید.

به گزارشامروله، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب کلیات در سخنان کوتاهی، اظهار داشت: از صبح امروز نمایندگان مجلس در حال تهیه ماده واحده‌ای بودند تا اصلاحات لازم برای باز بودن دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تأیید مقام معظم رهبری و شورایعالی امنیت ملی لحاظ شود.

 

وی از این مجموعه تلاش برای تهیه ماده واحده به عنوان تلاشی موفق یاد کرد و به قرائت ماده واحده پرداخت.

 

متن کامل این ماده واحده به شرح ذیل است:

 

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

به گزارش فارس، رئیس مجلس پس از قرائت متن ماده واحده تغییریافته طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای گفت: متنی که تهیه شده است همان متن قبلی است البته یکسری اصلاحات ویرایشی در آن انجام شده است، کلیات این طرح را امروز در مجلس تصویب کردیم و جزئیات آن در جلسه بعد به رأی گذاشته خواهد شد.

وکلای ملت با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموعه 213 نماینده حاضر در مجلس ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

پس از تصویب کلیات طرح مذکور با رأی بالای نمایندگان، فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد.

گزارش خبرنگاران پارلمانیخبرگزاری فارسحاکی است نشست صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مقارن با اظهارنظر یک نماینده آغاز شد که نشان از روزی پرالتهاب بهارستان داشت.

نماینده‌ شاهین شهر در گفت‌وگو با فارس گفت که «هیأت رئیسه مجلس در تخلفی آشکار اقدام به تغییر گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و حذف قید تصویب در مجلس کرده‌ است.»

وی اضافه کرد «گزارش طرح مذکور با امضای حسین سبحانی‌نیا (نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) در تاریخ 23 خرداد 94 با شماره چاپ 1470 به چاپ رسید و در ردیف نهم دستور جلسه هفتگی هفته قبل صحن مجلس قرار گرفت.»

این نماینده مردم در خانه ملت همچنین تصریح کرد که «هم کمیسیون امنیت ملی و هم هیأت رئیسه مجلس به ویژه شخص رئیس مجلس برخلاف تبصره 2 ماده 146 آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش جایگزینی را برای طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در کمیسیون مطرح و منتشر کردند تحت عنوان گزارش جایگزین گزارش 1470 و در تارخ 26 خرداد 94 آن را چاپ کردند.»

این اظهارات سرآغاز ماجرایی شد که به تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای منجر شد.

در ابتدای نشست علنی امروز خانه ملت و پس از اظهارات فوق توسط نمیانده شاهین شهر حرف‌های درگوشی پارلمان آغاز شد اما اولین فردی که برای بیان انتقادش از هیات رئیسه مجلس از تریبونش بهره برد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود.

محمدحسین آصفری نماینده اراک و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس طی تذکری گفت «هفته گذشته با رأی 98 درصدی نمایندگان بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای در اولویت قرار گرفته و در دستور چاپ شده نیز به‌عنوان دومین دستور قرار گرفته است.»

وی برای بیان ادامه تذکرش با طرح این سؤال که چرا طرح اولویت‌دار الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در دستور کار صحن علنی قرار نگرفته، خاطرنشان کرد «این درحالی است که در دستوری که به‌صورت چاپ شده داخل جانامه‌ای نمایندگان قرار داده شده، طرح مزبور در برنامه امروز در برنامه امروز مجلس قید شده است.»

این تذکر واکنش نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی را در پی داشت. وی در توضیح با اشاره به اینکه دستور کار فعلی مجلس یعنی رسیدگی به طرح یک فوریتی استانی شدن حوزه‌های انتخابی انتخابات مجلس با تغییر دستور در دستورکار صحن قرار گرفته است، گفت «باید این دستور به اتمام رسیده، سپس به دستور دیگر بپردازیم، لذا براساس رأی قبلی نمایندگان در دستورکار قرار گرفته است.»

وی ادامه داد «همان زمان که نمایندگان به اولویت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای رأی دادند، من گفتم که پس از آنکه آنچه در دستور است تمام شود این طرح در دستور قرار می‌گیرد.»

توضیحات ابوترابی‌فرد نمایندگان را قانع نکرد زیرا پس از این تذکر اینبار نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس هم خواستار بیان تذکرش شد.

وی پس از روشن شدن تریبونش اظهاراتش در گفت‌وگو با فارس را تکرار کرد و گفت که طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در دستور هفتگی مجلس ثبت شده و طبق آیین‌نامه کسی نمی‌تواند گزارش دیگری را جایگزین آن کند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نماینده دیگری بود که طی تذکری نسبت به از دستور کار خارج شدن بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای انتقاد کرد.

وی ادامه داد «در بند 9 دستور کار هفته گذشته صحن علنی بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای آمده بود. ماده 146 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌‌گوید اگر گزارش چاپ شده در دستور کار هفتگی صحن علنی درج نشده باشد، فقط با تصویب دو سوم کمیسیون و تأیید هیأت رئیسه قابل درج در دستور کار است و در صورت درج در دستور هفتگی هم قابل تصویب است.»

توکلی در ادامه تذکرش با بیان اینکه متأسفانه در دستور کار این هفته صحن علنی همان عنوان قبلی درباره طرح هسته‌ای مجلس آمده است، تصریح کرد: مردم منتظرند ببینند مجلسی که با رأی 92 درصدی با بررسی با اولویت طرح هسته‌ای موافقت کرد، آیا آن را نهایی می‌کند یا نه؟ بنابراین چرا دستور کار صحن علنی مجلس را تغییر دادید؟

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر احمد توکلی با بیان اینکه طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در دستور هفتگی مجلس قرار دارد، گفت:‌ موضوع هسته‌ای جزء مسائلی است که به شورایعالی امنیت ملی مربوط می‌شود و شورایعالی امنیت ملی نیز درباره اینگونه موارد نظراتی دارد، لذا باید اینگونه طرح‌ها با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد.

تذکر توکلی پایان تذکرات نمایندگان درباره طرح هسته‌ای پارلمان نبود. پس از توکلی رسایی هم خواستار ارائه تذکر بود که علی لاریجانی اجازه بیان تذکر به وی نداد و تاکید کرد که نمایندگان اجازه بدهند تا مواد دیگری از طرح استانی شدن انتخابات مجلس بررسی شود.

پس از اینکه رئیس مجلس اجازه ادامه بیان تذکرات نمایندگان را نداد برگزاری گعده‌های نمایندگان که از آغاز نشست امروز پر رنگ‌تر شده بود فزونی یافت. حتی در نشست امروز رفت‌وآمدهای حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در مقایسه با جلسات قبل افزایش یافته بود.

در این بین برخی از نمایندگان مجلس از جمله علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، مهرداد بذرپاش، ابراهیم آقامحمدی، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد گرد غلامعلی حدادعادل جمع شدند و بر سر طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای رایزنی کردند.

صحن مجلس در گام نخست توجه خبرنگاران و در گام بعدی سایر نمایندگان را در پی داشت به طوری که علی مطهری نماینده تهران و بهروز نمتی نماینده اسدآباد هم به این گعده پیوستند و اظهارات اعضای فراکسیون اصولگرای مجلس را استماع کردند.

نمایندگان نامبرده درحالی گرد هم جمع شدند که طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را به دست داشتند و به نظر می‌رسد بر سر آنچه پیش‌تر برخی نمایندگان تغییر در متن مصوبه کمیسیون امنیت عنوان کردند بحث می‌کنند.

در این بین علیرضا زاکانی درحالی که ساعت پارلمان لحظات انتهایی نشست امروز صحن علنی را نشان می‌داد مصوبه کمیسیون سیاست خارجی مجلس را به دست گرفت و پس از آنکه به امضای اعضای کمیسیون یاد شده رساند به جایگاه هیات رئیسه رفت و به علی لاریجانی ارائه کرد.

لاریجانی هم پس از این اقدام کلیات طرح مذکور را به رای وکلای ملت گذاشت که در نهایت این طرح با 199 رای موافق به تصویب بهارستان‌نشینان رسید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد