امروله گزارش می دهد

آداب و رسوم مردم شهرستان صحنه در ماه مبارک رمضان

سرویس: شهرستانکد خبر: 285397|18:00 - 1394/04/02
نسخه چاپی
آداب و رسوم مردم شهرستان صحنه در ماه مبارک رمضان
پایگاه خبری امروله : ماه مبارک رمضان از دیرباز تاکنون در بین مردم شهرستان صحنه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و مراسمات و آیین های ویژه ای در ارتباط با این ماه در بین مردم صحنه همچون مردم سراسر کشور به اجرا درآمده است.

به گزارشامروله، ماه مبارک رمضان از دیرباز تاکنون در بین مردم شهرستان صحنه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و مراسمات و آیین های ویژه ای در ارتباط با این ماه در بین مردم صحنه همچون مردم سراسر کشور به اجرا درآمده است.

 

کارهای اولیه برای پیشواز ماه مبارک رمضان

 

 

 

با آمدن نیمه شعبان جنب و جوش خاصی برای پیشواز از ماه رمضان در بین مردم صحنه ای احساس می شود بطوریکه در ابتدا مردم با خانه تکانی و غبار روبی مکان های مذهبی خود را برای مهمانی ماه خدا و انجام فرایض دینی آماده می کنند.

 

علاوه بر اینکه مردم به صورت خود جوش به تمیز کردن مساجد می پردازند خادمین مساجد سطح شهرستان، مسجد را آب و جارو كرده و زیلوهای داخل شبستان را می‌تكانند و ظروف و وسایل آبدارخانه را شست و شوی می‌دهند.

 

از قدیم تا کنون بریدن رشته ، تهیه گوشت ، برنج و سایر مایحتاج زندگی در روز های ماقبل ماه مبارک رمضان با جدیت توسط مردم دنبال می شود تا دیگر هیچ گونه دغدغه خاطری برای تهیه این وسایل در ماه مهمانی خدا نداشته باشند.

 

سحری خوردن و بیدار کردن بچه های کوچک

 

 

 

روزه گیران برای به جا آوردن اعمال سحر و خوردن سحری معمولاً ساعت یا ساعاتی قبل از اذان بیدار می‌شوند و بعد از وضو گرفتن و خواندن دعاهای سحر نیت می‌كنند برای وضوگرفتن و خواندن دعاهای سحر و سپس شروع به خوردن سحری می‌كنند كه معمولاً غذاهای گرم و پختنی است كه در اغلب موارد همراه با برنج است.

 

در هنگام سحر ، خانواده‌های صحنه ای بچه‌هایی که به سن تکلیف نزدیک شده اند را بیدار می‌كنند تا به بیدار شدن در سحرها و سحرخیزی و روزه گرفتن عادت كنند. روزه گیران بعد از صرف سحری نیت روزه می‌كنند. تا چند دقیقه قبل از اذان صبح هر چه می‌خواهند تناول می‌كنند و پیش از اذان دهان و دست خود را پاك و تمیز می‌شویند، تا نماز صبح را به جای آورند.

 

 

مراسمات ماه مبارک رمضان

 

 

 

از جمله مراسمات مذهبی ‌كه به ویژه در ماه رمضان انجام می‌گیرد می‌توان به مجلس زنانه ختم قرآن و مجلس مردانه ختم قرآن كه اغلب در مساجد بعد از نماز صبح یا ظهر و یا عشاء است، اشاره داشت.

 

افطاری

 

 

چند ساعت قبل از زمان افطار اکثر مغازه دار های سطح شهر اقدام به فروش آش و حلیم برای روزه داران می پردازند ولی به صورت کلی همچون زمان سحر، موقع افطار به شیوه‌های گوناگون تعیین می‌شود كه تقریباً مشابه شیوه‌های تعیین سحر است. زنها پیش از افطار، مشغول آماده كردن افطاری می‌شوند و وسایل آب گرم و چای را هم آماده می‌كنند. بر سر سفره افطار دعاهای مخصوص افطار خوانده می‌شود و با نوشیدن مقداری آب داغ و یا خرما و نان گندم روزه خود را می‌گشایند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد