مهر گزارش می دهد؛

مرکبی که با مردم راه نمی‌آید/ نیاز کرمانشاه به ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285540|13:00 - 1394/04/08
نسخه چاپی
مرکبی که با مردم راه نمی‌آید/ نیاز کرمانشاه به ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس
اتوبوس یکی ازارزانترین وسایل حمل و نقل عمومی است که بیشترین استفاده رادرشهرهایی چون کرمانشاه دارد،اما کمبود آن ومشکلات دیگری چون فرسودگی و...این ناوگان عمومی، شهروندان کرمانشاهی را می آزارد.

به گزارشامروله، مشکلات اقتصادی که این روزها ورد زبان همه از مردم تا مسئولان شده گاهی انسان را به کارهایی وا می دارد که شاید هیچ گاه راغب به آن نیست، مثل انتظار کشیدن برای آمدن اتوبوس خط واحد و هم‌چنین سواری با آن در گرمای نزدیک به ۴۰ درجه شهر کرمانشاه!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمان طولانی را در ایستگاه اتوبوسی در انتظار آمدن آن و یا در داخل خوداتوبوس برای پر شدن و حرکت کردنش به سمت مقصد انتظار کشیده باشید، انتظاری که مردم کم درآمد، فقیر و متوسط جامعه با آن آشناتر از سایرین‌اند، انتظاری پر از فشارهای عصبی همراه با تحمل سرو صداهایی که بعید می دانم تا به حال هیچ‌گاه گوش متمکنین را نواخته باشد.

رشد روز افزون جمعیت وبسط و گسترش شهرها در شرایط کنونی، ضرورت ایجاد زیرساخت های رفاهی در جوامع شهری را بیش از هرچیز پررنگ می کند، زیرساخت هایی که بعضا در کلان شهرهایی چون کرمانشاه چندان مورد توجه قرار نگرفته و علاوه بر ایجاد ناراحتی برای شهروندان چهره نامناسبی از شهر را نیز ترسیم کرده است.

ایجاد پروژه مونوریل و سپس تبدیل آن به قطار شهری و...امیدهایی است که سال هاست از سوی شهرداری کرمانشاه برای تسهیل در حمل و نقل درون شهری به شهروندان داده می شودهم اکنون با توجه به گسترش شهرها و نیاز به تسریع در انجام امور خدمات حمل و نقلی و ایجاد زیرساخت های آن به یکی از اجزای تفکیک ناپذیر جوامع شهری مبدل شده است، به نحوی که کوچکترین کمبودی در این زمینه یک خلا عمیق را به نمایش می گذارد.

از سوی دیگر و با توجه به رشد جمعیت در شهرها خصوصا کلان شهری مانند کرمانشاه، کمبود وسائل نقلیه عمومی، وجود خودروهای تک سرنشین علاوه بر افزایش ترافیک سنگین و...باعث ایجاد فشارهای روانی و اجتماعی فراوانی بر شهروندان می شود.

اتوبوسرانی1

کرمانشاه نهمین شهر پر جمعیت کشور بوده که یک میلیون جمیعت را در خود جای داده است و تردد این یک میلیون نفر با توجه به گستره شهر زیرساخت های حمل و نقلی مناسبی را می طلبد که متاسفانه از یکی از مهمترین این زیرساخت ها در بخش حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس خط واحد چندان برخوردار نیست.

ایجاد پروژه مونوریل و سپس تبدیل آن به قطار شهری و...امیدهایی است که سال هاست از سوی شهرداری کرمانشاه برای تسهیل در حمل و نقل درون شهری به شهروندان داده می شود.

اما با توجه به زمان طولانی برای اتمام این پروژه ها و احداث آن، از ضرورت بهره مندی شهر کرمانشاه از یک ناوگان حمل و نقل عمومی اولیه چیزی کم نمی کند، ناوگان حمل و نقل عمومی ای که از پیش پا افتاده ترین ناوگان های حمل ونقل عمومی در دنیا محسوب شده اما به سبب مقرون به صرفه بودن آن به لحاظ اقتصادی برای مردمی که همواره رتبه اول تا سوم بیکاری را به یدک می کشند و از چندان توان مالی ای برای استفاده از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی ای چون تاکسی و آژانس بهره مند نیستند از اهمیت زیادی برخوردار است.

اتوبوس در برف

مشکلاتی چون کمبود تعداد اتوبوس ها در سطح شهر و خصوصا مسیرهای بن بستی چون شهرک های صادقیه و...فرسودگی بسیاری از اتوبوس ها در مسیرهایی چون نوکان، آناهیتا و...عدم وجود سرپناه و ایستگاه مناسب اتوبوس در بسیاری از شهرک ها چون شهرک های حاشیه ای از جمله مشکلاتی است که ارزانترین ناوگان حمل و نقل عمومی کرمانشاه و یا به نوعی پر استفاده ترین ناوگان حمل و نقل عمومی شهر با آن روبرو است.

خبرنگار مهر، برای بررسی بیشتر این موضوع و آگاهی از مشکلات شهروندان کرمانشاهی در این رابطه به برخی از ایستگاه های اتوبوس شهر مراجعه و با شهروندان کرمانشاهی مصاحبه هایی انجام داده است.

مشکلات ناوگان حمل و نقل اتوبوسی از دیدگاه شهروندان کرمانشاهی

یکی از شهروندان کرمانشاهی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بعد مسافت و هزینه نسبتا بالای کرایه تاکسی اگر بخواهیم در طول روز برای انجام امورات خود مرتب از تاکسی استفاده کنیم متحمل هزینه زیادی شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بنابراین و به ناچار مجبوریم از اتوبوس خط واحد برای ترددهای درون شهری استفاده کنیم اما خود آن علی رغم ارزان بودن مشکلاتی دارد که شاید شهروندان را مجاب می کند که هزینه بیشتری بپردازند اما از این ناوگان حمل و نقلی استفاده نکنند.

سوار کردن مسافر چندبرابر ظرفیت اتوبوس از دیگر مشکلات این ناوگان است. در این شرایط علاوه بر اینکه مسافران از آرامش کافی تا مقصد برخوردار نیستند، از نظر امنیتی نیز خود را در خطر می بینندمهدی احمدی، انتظار طولانی در ایستگاه های اتوبوس را یکی از مهمترین معایب این ناوگان دانست و گفت: با توجه به اینکه هر شهروند برای تردد مجبور است مدت طولانی را در ایستگاه به خصوص ایستگاه شهرک های اطراف شهر برای آمدن اتوبوس و یا پر شدنش و حرکت از ایستگاه به مقصد انتظار بکشد، اغلب با بحث کمبود وقت مواجه شده و در پاره ای موارد حتی در زمان مورد نظر به مقصد نمی رسد.

این شهروند کرمانشاهی، محیط آلوده برخی از اتوبوس ها و آکنده بودن آنها از زباله های ریز و درشت را از دیگر مشکلات این ناوگان حمل و نقلی عنوان کرد که باعث آزار شهروندان می شود.

چندبرابر ظرفیت مسافر سوار می کنند/ عدم احساس امنیت

وی، سوار کردن مسافر چندبرابر ظرفیت اتوبوس را از دیگر مشکلات این ناوگان دانست و گفت: در این شرایط علاوه بر اینکه مسافران از آرامش کافی تا مقصد برخوردار نیستند، از نظر امنیتی نیز خود را در خطر می بینند و نگران دستبرد برخی از سارقین در چنین شرایطی هستند که از محیط شلوغ اتوبوس سو استفاده کرده و دست به کیف قاپی، جیب بری و... می زنند.

اتوبوسرانی4

احمدی، فرسودگی بسیاری از اتوبوس های داخل شهر و به خصوص مسیرهای منتهی به شهرک های اطراف شهر، نداشتن وسایل خنک کنننده و یا پرده برای جلوگیری از تابش اشعه آفتاب و کاستن از گرمای هوا و از همه بدتر روشن نکردن کولر توسط رانندگان در اتوبوس های کولر دار را از دیگر مشکلات این ناوگان حمل و نقلی برشمرد.

ایستگاه اتوبوس میدان وزیری روی جوب آب است

 وی گفت: یکی دیگر از مهمترین مشکلات، بحث ایستگاه های اتوبوس است که در برخی از مسیرها یا اصلا وجود ندارد و یا از شرایط مناسبی برخوردار نیست که از آن جمله می توان به ایستگاه اتوبوس میدان وزیری که روی جوی آب قرارداده شده است اشاره کردکه متاسفانه علاوه بر بوی نامطبوع جوی آب یا بهتر است بگوییم فاضلاب، شهروندان از ترس اینکه ممکن است ندانسته خود، وسایل و یا کودکانشان داخل جوب بیفتند از نشستن روی صندلی ایستگاه امتناع کرده و تا رسیدن اتوبوس مسیرهایی که از این ایستگاه عبور می کنند - که اغلب نیز زمان طولانی است-  سرپا می ایستند.

این شهروند کرمانشاهی، خصوصی شدن اتوبوس را از دیگر مشکلات آن دانست که باعث شده برخی از رانندگان نیز برخورد مناسبی با مسافرین نداشته باشند.

احمدی پرداخت نقدی کرایه اتوبوس را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در گذشته که بلیطی بود مردم مشکلی نداشتند، ولی هم اکنون که باید وجه نقد بپردازند یا مجبورند در صفوف طولانی منتظر پرداخت کرایه و پس گرفتن مابقی وجه پرداختی شوند و یا گاهی با گرفتن مبالغی بیش از کرایه به بهانه نداشتن پول خرد از سوی رانندگان اتوبوس مواجه می شوند که البته در نقطه مقابل هیچ راننده اتوبوسی از کمترین مبلغ کرایه خود در مقابل مسافر نمی گذرد.

راننده اتوبوس: تعداد کم اتوبوس در شهر باعث ازدحام می شود

یک راننده اتوبوس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات این حوزه از ناوگان حمل و نقل عمومی، از شهروندان به خاطر عدم رعایت مسائل بهداشتی و ریخت زباله هایشان در داخل اتوبوس گلایه کرد و گفت: ما به صورت مستمر و هر روز محیط داخل اتوبوس را نظافت می کنیم اما برخی از مسافرین به این موضوع توجه نداشته و زباله های خود را داخل اتوبوس رها می کنند.

اتوبوسرانی

وی فرهنگ سازی و پیاده کردن قوانین شهر نشینی را یکی از مهمترین فاکتورها در این زمینه برشمرد و خواستار رعایت آن از سوی شهروندان شد

وی تاخیر در سرویس دهی اتوبوس ها و  معطلی شهروندان در ایستگاه های اتوبوس را در نتیجه کمبود تعداد اتوبوس ها و عدم تناسب تعداد آن با جمعیت کلان شهر کرمانشاه دانست.

این راننده اتوبوس در توجیه سوارکردن مسافر چند برابر ظرفیت خط واحد گفت: زمانی که می بینیم مردم در ایستگاه ها منتظر می مانند مجبوریم چند برابر ظرفیت سوار کنیم تا آنها نیز زیاد انتظار نکشند.

وی افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس را برای رفع این مشکل ضروری دانست و گفت: مسئولان باید برای این موضوع چاره ای بیاندیشند.

مدیرعامل اتوبوس رانی کرمانشاه: شهر کرمانشاه به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، تعداد اتوبوس های موجود در شهر کرمانشاه را ۲۵۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: براساس استاندارد اتوبوسرانی، ۷۰۰ تا۸۰۰ اتوبوس براي جابه‌جايی ۵۰۰ هزار نفر نياز است.

قدرت الله فعلی با اشاره به نارضایتی های موجود از سوی مردم در این زمینه افزود: با توجه به جمعیت شهر کرمانشاه، حداقل هزار دستگاه اتوبوس نیاز است و این درحالی است که ما تنها یک چهارم نیاز موجود و استاندار تعیین شده را در اختیار داریم و بروز مشکلات با چنین شرایطی طبیعی است.

وی، دولت را مسئول رسیدگی به این مشکل دانست که با تامین اعتبار کافی، استان ها بتوانند به این نیاز پاسخ گفته و تعداد اتوبوس های مورد نیاز استان و شهر را خریداری کنند و کمتر شاهد بروز مشکلات در نتیجه کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی(اتوبوس) باشند.

اتوبوس

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی کرمانشاه قیمت هر دستگاه اتوبوس در شرایط فعلی را حداقل ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما حتی اگر بخواهیم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل استان اضافه کنیم رقمی معادل ۶۰ میلیارد تومان یعنی برابر با بودجه عمرانی استان کرمانشاه نیاز داریم.

وی فرسودگی ناوگان فعلی را نیز تایید کرد و رفع آن را نیز همان خریداری اتوبوس های جدید به شرط تامین اعتبار و جایگزینی آن با ناوگان فعلی دانست.

طرح کارت بلیط اتوبوس تا نیمه اول امسال به نتیجه می‌رسد

فعلی با اشاره به اجرای طرح کارت بلیت اتوبوس ها گفت: این طرح در حال اجرای مناقصه است و مراحل خود را طی می کند و امیدواریم که تا نیمه اول امسال به اتمام و مرحله اجرا برسد.

کارت اتوبوس

وی در خصوص، علت ازدحادم و سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت اتوبوس در مسیرهایی چون بازار نیز گفت: برای مسير آزادی تا فردوسی و برعکس یک قرارداد ۱۰ ساله از سال ۸۷ با بخش خصوصي بسته است و اتوبوسراني موظف به پايبند به اين قرار داد است و ۵۴ اتوبوس نیز طی روز در این مسیر مسافران را جابجا می کنند اما باز هم مسافر اين خط بسيار زياد است و باعث ازدحام می شود.

مدیرعامل اتوبوس رانی کرمانشاه تصریح کرد:این مسیر از سمت فردوسی به میدان آزادی و در قطعه میدان شهرداری تا آزادی تنها برای اتوبوس باز بوده و خودروهای دیگر نمی توانند از این مسیر عبور کرده و مسافر سوار کنند که خود دلیل دیگری برای ازدحام اتوبوس های این مسیر است.

خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای کرمانشاه تا سال آینده

فعلي گفت: قرار است تا سال آينده شهرداری حدود ۱۰۰ اتوبوس خريداری و وارد ناوگان حمل‌ونقل شهر كند.

وی از جابجایی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر شهر یتوسط ناوگان حمل و نقل عمومی(اتوبوس و تاکسی) در کرمانشاه خبرداد و یادآور شد: براساس برنامه پنجم توسعه در شهر كرمانشاه به حداقل هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

تنها ۵۰ اتوبوس کولر دار در کرمانشاه است

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی استان کرمانشاه در خصوص مشکل نداشتن سیستم های خنک کننده در برخی اتوبوس ها و یا عدم روشن کردن آن در اتوبوس های مجهز به این سیستم توسط رانندگان نیز گفت: متاسفانه تنها ۵۰ دستگاه از اتوبوس های موجود در شهر به این سیستم مجهز هستند و این جوابگوی جمعیت استان نیست اما چنانچه اتوبوسی به این سیستم مجهز بوده و یا در موارد دیگر به حقوق مسافرین احترام نگذارد مردم می توانند درخواستها، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره تلفن ۳۸۲۴۶۶۲۳ مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

فعلی در پایان و در خصوص بحث نظافت محیط داخلی اتوبوس ها نیز، اولین افراد در رعایت این موضوع را خود مردم دانست و گفت: مردم باید محیط داخل اتوبوس را مانند محیط داخل منزل خود دانسته و آن را از آن خود بدانند و در حفظ ورعایت بهداشت آن کوشا باشند.

خبرنگار: طیبه قدمی