درختانی که ایستاده می‌میرند

نجوای تشنگی درختان کهنسال به تن کوه طاق‌بستان + تصاویر

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285595|10:39 - 1394/04/10
نسخه چاپی
نجوای تشنگی درختان کهنسال به تن کوه طاق‌بستان + تصاویر
معضل کم‌آبی مدتی است تیشه بر ریشه درختان پارک شرقی و طاق‌بستان شهر کرمانشاه زده که این وضعیت غیرطبیعی درختان به راحتی قابل مشاهده است.

به گزارشامروله، معضل کم‌آبی مدتی است که تیشه بر ریشه درختان و فضای سبز پارک شرقی و طاق‌بستان شهر کرمانشاه زده است که با نگاهی گذرا هم می‌توان به وضعیت غیرطبیعی درختان این منطقه پی برد.

شهر کرمانشاه به دلیل عدم تدبیر مناسب مدیران در حوزه آب با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و اصطلاح خشک‌سالی باور غلطی است که در بین مردم ترویج پیدا کرده و تنها توپ را از زمین مسئولان به زمین حوادث طبیعی انداخته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه در هفته درخت‌کاری از اختصاص 6 هزار اصله نهال به کشت درختان مقاوم به کم‌آبی در پارک شرقی خبر داده بود که بی‌آبی وضعیت بدی را برای این نهال‌ها رقم زده است.

*تشنگی رمقی برای درختان باقی نمی‌گذارد

خشک شدن درختان پارک شرقی طاق‌بستان به دلیل اهمیت توریستی، فرهنگی و تاریخی توجه زیادی را به خود جلب کرده، اما واقعیت مغفول مانده این است که این وضعیت تنها محدود به پارک شرقی نیست و تعداد زیادی از درختان سطح شهر که شاید کمتر در دید ما باشند نیز با این معضل مواجه هستند.

هوا روز به‌روز گرم‌تر می‌شود، اما سایه‌‌های درختان روز به‌روز کم‌تر می‌شوند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و مسئولان چاره‌ای برای این بحران پیدا نکنند، شاید تمام درختان سطح شهر از این آفت در امان نمانند.

عمده پوشش گیاهی این منطقه را درختان سرو و کاج تشکیل می‌دهد که در مقابل کم‌آبی و آلودگی مقاوم بوده و سازگاری بسیاری با شرایط شهری دارند، از این رو در فقدان سروها و کاج‌ها آب و هوای شهر گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و شهر بخشی از دریچه‌های تنفسی خود را از دست می‌دهد.

براساس گزارش فارس، وضعیت منابع آبی کشور بحرانی است، اما می‌توان با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در راستای کاهش خسارات ناشی از اتلاف آب فضای سبز شهر را حفظ کرد.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: مشکل کم‌آبی در پارک شرقی شهر کرمانشاه از گذشته وجود داشته است.

جواد جعفری با بیان اینکه این مناطق با کم‌آبی مواجه هستند، گفت: مقرر شد که استخری در این نقطه احداث و از طریق پمپاژ آب آن تامین شود.

جعفری با اشاره به اینکه این طرح هنوز انجام نگرفته، تصریح کرد: مشکلات زیرساختی نیز در این محل وجود دارد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با ذکر اینکه بخشی از زمین‌ها در این منطقه معارض دارد، گفت: این زمین‌ها در حال حاضر با تانکر آبیاری می‌شوند و درخت‌های این منطقه وضعیت مطلوبی ندارند.

* کاهش آبیاری درختان به دلیل کم‌آبی

یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه بیان کرد: آبیاری درخت‌های واقع در پارک شرقی و طاق‌بستان شهر کرمانشاه به دلیل کم‌‌آبی، کاهش یافته است.

خسرو زرافشانی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی و خشکی درختان در این منطقه وجود دارد، افزود: این مشکل بیشتر در طاق‌بستان مشاهده شده که دارای درخت‌های بیشتری است.

این مسئول ادامه داد: تاکنون گزارش‌های زیادی مبنی بر کم‌آبی درختان طاق‌بستان به دست ما رسیده است و شهروندان نسبت به کم‌آبی درختان بارها گزارش ارسال کرده‌اند و ما موظف به پیگیری این موضوع هستیم.

زرافشانی با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای حل این مشکل، گفت: بر این اساس اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه برنامه‌های خود را برای پایان یافتن این مشکل به مسئولان مربوطه ارائه کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با ذکر اینکه درختان پارک شرقی و طاق‌بستان شادابی لازم را ندارند، بیان کرد: فعلا با تامین آب از مناطق دیگر در حال آب‌رسانی به درختان این نقطه هستیم.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: درختان پارک شرقی و طاق‌بستان شهر کرمانشاه دچار آفت شده‌اند که تعداد زیادی از این درختان برای جلوگیری از سرایت آفت به سایر درختان قطع شدند.

سیروس گومه با اشاره به معضل کم‌آبی در شهر کرمانشاه، گفت: سایر درختان با کودهای مخصوص تقویت می‌شوند و طی دو سال گذشته مشکل کم‌آبی تا حدودی رفع شده است.

این مسئول عدم شادابی درختان این مناطق را مربوط به گذشته بیان کرد و افزود: طی این مدت تدابیر لازم برای رفع این مشکل در حد امکان اتخاذ شده است.

گومه متذکر شد: در فصل تابستان تلاش می‌کنیم درختان در چند نوبت آبیاری شوند که حدودا در ماه دوبار آبیاری درختان این منطقه انجام می‌شود.

* میزان آبیاری درختان کافی نیست

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه این میزان آبیاری کافی نیست، گفت: تلاش ما بر مبارزه با آفات و رفع مشکل کم‌آبی است.

به گفته این مسئول، در همین راستا تامین منابع آبی و کاشت درختان جایگزین از اسفند ماه سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

===============

گزارش از: فاطمه فتحی

===============