یادداشت/

فرصت ها و تهدیدات اینترنت و فضای مجازی برای خانواده ها

سرویس: شهرستانکد خبر: 286480|07:54 - 1394/05/10
نسخه چاپی
فرصت ها و تهدیدات اینترنت و فضای مجازی برای خانواده ها
پایگاه خبری امروله : خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی و مهمترین عاملی برای تربیت و شکل گیری شخصیت هر فرد به شمار می رود . انسان در خانواده فرایند جامعه پذیری را می آموزد که مجموعه ای باید و نباید ها است.

به گزارشامروله، یادداشت/ خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی و مهمترین عاملی برای تربیت و شکل گیری شخصیت هر فرد به شمار می رود . انسان در خانواده فرایند جامعه پذیری را می آموزد که مجموعه ای باید و نباید ها است و انچه در خانواده بسیار مورد اهمیت می باشد توجه به ارزش ها بخصوص ارزش های خانوادگی و اجتماعی است.

 

این جامعه کوچک علاوه بر اینکه بسیاری از سنت ها و فرهنگ را به نسل بعدی خود منتقل می کند و از ارزش بالایی برخوردار است در طول زمان همیشه دست خوش بسیاری از تغییرات بوده است.

 

در عصر امروز که جنگ نرم علیه کشورهای مسلمان بویژه جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای استکبار بیداد می کند دشمنان سعی می کنند تا بوسیله ابزار های ارتباطی نوین بنیان خانواده ها سست و ویران کنند.

 

شبکه های اینترنت یا همان دنیای فضای مجازی یکی از ابزارهای نرم دشمن محسوب می شوند که علاوه مزایای بیشماری که دارد می تواند به دلیل عدم آشنایی افراد و بویژه خانواده ها نوعی تهدید برای آنها ها محسوب شود .

 

در دنیای ماشینی امروز که والدین فرصت چندانی برای گذراندن وقت با فرزندان خود ندارند یا وجود تک فرزندی خانواده ها ، انها سعی می کنند برای سرگرم کردن فرزندان خود از وسایلی مانند لب تاب ، تبلت، گوشی های هوشمند و ... استفاده کنند . و با دست خود فرزندان خود را وارد دنیایی می کنند که خودشان هم آشنایی چندانی با ان ندارند.

 

کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط سنی انها کنجکاو هستند و برای ارضای این نیاز طبیعی دست به هر کاری می زنند . فضای اینترنت و دنیای مجازی این امکان را برای وی ایجاد می‌کند تا ورای ارتباطات هر روزه با دوستان خود با محیطی روبرو شود که این حس را در او ارضا می‌کند و از طرف دیگر یک تهدید هم برای نوجوان محسوب می‌شود‌.

 

داده ها و اطلاعات ماورای تصور در فضای اینترنت باعث می‌شود که این کنجکاوی به فضاهای غیر مرتبط با اطلاعات مفید و ارزشمند وارد شود، لینک‌ها و سایت‌های بی‌شمار فضای مجازی، چیزی است فراتر از ارضای معقول و مناسب شاخصه‌ی کنجکاوی در نوجوان و در صورت نداشتن اطلاعات کافی پیشین توسط نهاد خانواده و نظام آموزش و تعلیم و تربیت فرد را به بیراهه‌ها و فضاهایی می‌کشاند که کنترل آن توسط خانواده و والدین در درجه اول و نهادهای اجتماعی در درجه بعد دور از دسترس خواهد بود.