تیره روزی جنگل های زاگرس؛

لشکر کشی آتش و خشکسالی برای نابودی ریه های غرب کشور/ بلندی هایی که سبز نمی مانند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 286638|10:43 - 1394/05/15
نسخه چاپی
لشکر کشی آتش و خشکسالی برای نابودی ریه های غرب کشور/ بلندی هایی که سبز نمی مانند
مرصاد نیور: با توجه به خشکسالی های اخیر و آتش سوزی های متعددی که در جنگلهای زاگرس اتفاق می افتد این امکان وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور ریه های تنفسی غرب کشور از کار بیافتند.

به گزارشامروله، به نقل ازریوار، پوشش جنگلی زاگرس که به صورت کلی 11 استان از کل کشور را در بر می گیرد بخش وسیعی از گونه های مختلف درختی را در دل خود جای داده که با توجه به وسعتی که دارد به عنوان اصلی ترین رویشگاه  عناصر جنگلی در کشور محسوب می شود.

 

استان کرمانشاه یکی از استانهایی است که از نعمت این پوشش جنگلی برخوردار بوده و با داشتن مساحتی نزدیک به 530 هزار هکتار از کل 6 میلیون هکتار جنگلی که در زاگرس وجود دارد، سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است.

 

وجود این منابع خدادادی نه تنها برای مردم باعث خیر و برکات فراوان است بلکه منبعی بسیار عالی از اکسیژن برای استانهای غربی کشور و همچنین عاملی برای مقابله با خطرات و سوانح طبیعی نظیر سیل به شمار می رود. البته از نقش آنها در مقابله با ریزگردها که در چند ساله گذشته به  یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است هم نمی توان چشم پوشی کرد.

 

 

اما این جنگلها امروزه سایه مرگ را در هر روزی که می گذرد بیشتر از روز گذشته بر سر خود احساس می کنند بطوری که کاهش شدید نزولات جوی، بیماری، خشکسالی و همچنین گرمای روز افزون هوا که به تبع آن خطر آتش سوزی نیز افزایش یافته است به عنوان عواملی به شمار می آیند که سرعت نابودی جنگلهای زاگرس را دو چندان کرده است.

 

به عنوان مثال در استان کرمانشاه وسعتی برابر 527 هزار هتکار را جنگلهای زاگرس در بر گرفته اند که متأسفانه  بر اساس آخرین آمار ها حدود 150 هزار هکتار از این جنگل ها به دلایل گوناگون از 1 تا 40 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده است.

 

اما تنها خشکیدگی عامل از بین رفتن جنگلهای زاگرس محسوب نمی شود بلکه در حال حاضر آتش به عنوان اصلی ترین تهدید  برای این پوشش جنگلی به شمار می آید که از ابتدای سال جاری تا به امروز اخبار مربوط به آتش سوزی در این مناطق تقریباً غیر ممکن بوده است که در طول هر هفته به عنوان یکی از تیتر های محافل خبری و رسانه ای را به خود اختصاص نداده باشد.

 

گازهای گلخانه ای دلیل عدم بارش

 

کریم نظری از کارشناسان ارشد حوزه آب و خاک در  جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار ریوار اظهار داشت: سالانه میلیاردها  تن گاز گلخانه ای به اتمسفر وارد می شود که همین امر هر روز باعث بیچیده تر شدن مسئله خشکسالی می شود.

 

نظری گاز های گلخانه ای را یکی از مهمترین علل کمبود بارش و بارندگی در منطقه عنوان کرد و این گاز را به عنوان دلیل عدم تشکیل باران در اقلیم ما دانست.

 

وی همچنین استفاده غیرمنطقی از منابع آبی را باعث پایین رفتن سطح دشتهای کشور عنوان کرد و گفت: دشتهای ما به شدت و در ابعاد خیلی وحشتناک در حال تخریب هستند که این مسئله می تواند برای جوامع شهری نیز تهدید آفرین باشد.

 

نظری جنگلهای زاگرس را به ریه استانهای غربی کشور تشبیه کرد و اضافه کرد: اگر جنگلهای زاگرس از بین بروند، ما حتی برای تأمین آب آشامیدنی خود دچار مشکل خواهیم شد و این مسئله خیلی دور نخواهد بود.

 

این کارشناس حوزه آب و خاک، دست اندازی به منابع طبیعی و جنگلی و همچنین کاهش منابع آبی را به عنوان مهمترین تهدیدات حال حاضر جنگلهای زاگرس عنوان کرد و مقابله با این پدیده را نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح دولت و همچنین همکاری خود مردم دانست.

 

وی ادامه داد: اگر هزینه ای قرار است به بخش حفاظت از منابع طبیعی اختصاص یابد بهتر است که این اعتبار به سمت تثبیت آبهای حاصل از نزولات جوی اختصاص پیدا کند تا بتوان زمینه جذب کامل این آبها را در داخل دشتها فراهم کرد.

 

ریزگردها و خشکسالی عوامل کاهش وسعت جنگلهای زاگرس

 

رييس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان كرمانشاه در گفتگو با خبرنگارریوار با اشاره به نقش ریزگردها و خشکسالی های چند ساله اخیر بر جنگل های زاگرس اظهار، داشت: ریز گردها و کاهش نزولات جوی به شدت بر این موضوع تأثیر داشته اند.

 

انشاالله كولاني گفت: در برخی نقاط از حوزه جنگلی ما آسیب دیدگی ها از 1 تا 60 درصد مشهود است اما به طور میانگین میزان این خسارات و آسیب ها در کرمانشاه از یک تا 25 درصد است.

وی از برنامه های پیش بینی شده ای برای حفاظت از منابع جنگلی توسط سازمانها حفاظت از مراتع و جنگل ها خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که از مشارکتهای مردمی در همین راستا نهایت استفاده را ببریم و سازمان نیز این کار را با برنامه ریزی هایی که در زمینه فرهنگ سازی و  ترویج  مردم به عمل آورده است انجام خواهد داد.

 

کولانی خاطر نشان کرد اگر این برنامه ها در مناطقی که دارای پوشش جنگلی هستند برای مردم به اجرا در آید ضمن اینکه می توانیم کار و بهره برداری های اقتصادی از منابع طبیعی را داشته باشیم، این امکان نیز افزایش پیدا می کند که بتوانیم از حضور خود مردم برای مقابله با پدیده آتش سوزی مراتع و دیگر خطرات استفاده بهینه نمائیم.

 

وی یکی دیگر از علل از بین رفتن جنگلهای زاگرس را وجود بیماری در بین درختان بلوط منطقه عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه حدود 25درصد از جنگلهای کرمانشاه به بیماری ذغالی درختان بلوط و سوسک درخت خوار مبتلا شده اند.

 

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: در شهرستان کرمانشاه حدود 97هزار هکتار پوشش جنگلی وجود دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد