بخت سیاهی که طبیعت دارد؛

لباس سبز کرمانشاه سیاه شد/ روایتی تلخ از ذغال شدن پوشش جنگلی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 286698|11:12 - 1394/05/17
نسخه چاپی
	لباس سبز کرمانشاه سیاه شد/ روایتی تلخ از ذغال شدن پوشش جنگلی
مرصادنیوز: هر روز اخبار نگران کننده تری از آتش سوزی جنگل های استان کرمانشاه به گوش می رسد و وسعت بیش تری از این نعمت های خدادادی ذغال می شوند.

به گزارشامروله، مدتی است که پوشش جنگلی و مراتع استان کرمانشاه با مشکلی دست و پنجه نرم می کند که هر روز نگران کننده تر می شود. آتش سوزی های گسترده در مراتع و جنگل های استان کرمانشاه امروز به معضلی جدی تبدیل شده به طوری که کمتر کسی می تواند به آن توجه نکند و افسوس نخورد.

 

این موضوع در حالی در حال گسترش و ادامه یافتن است که هر روز اخبار جدیدی از آتش سوزی ها منتشر می شود. بر اساس گزارش ها آتش سوزی های جوانرود نیز که از چند روز گذشته به وجود آمده است کماکان ادامه دارد.

 

پیش از این نیز در مناطق مختلفی از استان نیز این آتش سوزی ها به صورت چشمگیری نمود داشته و مناطق وسیعی از پوشش گیاهی استان را نیز سوزانده است.

 

این حجم آتش سوزی ها در حالی صورت می گیرد که تاکنون معصومه ابتکار مسئول سازمان محیط زیست واکنش خاصی به آن نداده است.

 

آتش سوزی در ریجاب

 

چندی پیش آتش سوزی جنگل های شهر ریجاب را از کوه های روستای یاران از توابع شهر ریجاب دالاهو تا کوه کاو (نام یکی از کوه های منطقه) در برگرفت و خسارات زیادی به مراتع و جنگل های منطقه وارد کرده است.

 

ارسلان فاروقی معاون اداره منابع طبیعی دالاهو در گفتگو با کرندکرد اظهار داشت: آتش سوزی توسط اداره منابع طبیعی و با همکاری اهالی به طور کامل مهار شد.

 

فاروقی از آتش سوزی همزمان در روستای کنهر از توابع شهرستان کرندغرب خبر داد که این آتش سوزی نیز به طور کامل مهار شد.

 

وی با تأکید بر اینکه حریقدر جنگل ها در سالهای آتی بیش تر خواهد شد از اهمیت فرهنگ سازی خبر داد و افزود: با فرهنگ سازی و تربیت نیروهای متخصص منابع ارزشمند جنگلی برای نسل آینده محفاظت می شود.

 

فاروقی در ادامه مبارزه با آتش سوزی به عنوان یک بحران را نیازمند یک اعتبار ویژه دانست تا بتوان از جنگل ها و مراتع به عنوان یک پشتوانه و بستر حیات انسانی حفاظت کرد.

 

وی اظهار داشت:  مساله ای که در کنار تربیت نیروهای انسانی اهمیت پیدا می کند، وجود تجهیزات لازم است که متأسفانه نیروهای منابع طبیعی دالاهو از تجهیزات لازم برای اطفای حریق بی بهره اند و این معضل روند کار آنها را در اطفای حریق کند کرده است.

 

رضایی معاون فرماندار دالاهو نیز در گفتگو با خبرنگار کرند کد در این خصوص مهم ترین کار برای پیشگیری از آتش سوزی در  مراتع و جنگل ها را اجرای برنامه های آموزشی در سطح مدارس برای دانش آموزان، معلمین و به خصوص روستائیان حاشیه مراتع و جنگل دانست و اظهار داشت: این اقدام به تاثیرات مراتب بهتری برای کم کردن خسارت ها دارد.

 

گفتنی است در  روزهای گذشته در شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز آتش سوزی های مشابهی رخ داده است.

 

 
 
27 مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های شهرستان اسلام آبادغرب
 
 

علی شهبازی در گفتگو بااسلام آباد خبراظهار داشت: امسال نسبت به سنوات گذشته حدود 40 روز آتش سوزی زودتر شروع شد به گونه ای که در سنوات گذشته معمولا" 15 خرداد به بعد آتش سوزی شروع می شد ولی امسال از اوایل اردیبهشت شاهد وقوع آتش سوزی بودیم.

 

وی با بیان اینکه امسال در مکان هایی شاهد  آتش سوزی بودیم که در چندین مورد اصلا" سابقه آتش سوزی نداشته است، افزود: ما در فصل بهار با توجه به وضعیت خشکسالی و خشکی زود هنگام مراتع و جنگلها، پیش بینی بروز مشکلات را کرده بودیم و به همین منظور 5 دیده بان جهت نقاط مختلف اسلام آباد تدارک دیده شده بود که در بلندترین نقاط جنگلی قرار گرفته و به محض دیدن دود آتش سریعا" به ما اطلاع می دادند و خوشبختانه مثمر ثمر بودند.

 

شهبازی تصریح کرد: چون فاصله زمانی بین شیوع آتش سوزی و ایجاد اطفاء حریق خیلی مهم است هرچه این زمان کوتاه تر باشد حریق زودتر مهار خواهد شد.

 

وی افزود: برای نقاط آسیب پذیر که در گذشته آتش سوزی داشته اند، علاوه بر دیده بانها چندین گروه مردمی به عنوان همیار منابع طبیعی  شناسایی و سازماندهی شده اند که در صورت مشاهده حریق در مراتع یا جنگلها سریعا" به ما اطلاع دهند یا  زودتر از نیروهای ما در محل حضور یابند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام‌آباد غرب خاطرنشان کرد: با بخشداریها، دهیاری ها و شورای روستاها جلسات متعددی برگزار کرده ایم و اعلام داشتیم که این منابع و جنگلها یک نعمت خدادادی است که متعلق به تمام مردم است و با توجه به بعد مسافت و شرایط توپوگرافی منطقه اگر همکاری مردم نباشد، ممکن است عملا" هیچ کاری از دست منابع طبیعی بر نیاید.

 

وی اضافه کرد: قبل از شروع آتش سوزی با نیروهای مقاومت بسیج جلساتی برگزار کردیم که بدون هیچ گونه چشم داشتی اعلام آمادگی کردند و در مواردی که آتش سوزی رخ داده  به محض اطلاع سریعا" نیروهای مقاومت بسیجی در محل حاضر شده و به یاری نیروهای منابع طبیعی شتافتند و با تلاش بی وقفه در مهار چندین فقره آتش سوزی نقش عملیاتی مستقیم را ایفا کردند.

 

شهبازی با بیان اینکه نیروهای ارتش هم در چندین مورد مهار آتش سوزی مساعدت کردند، گفت: در مجموع کلیه ادارات ذیربط نظیر هلال احمر، جهاد کشاورزی، آتش نشانی و شهرداری کمک  کرند.

 

علی شهبازی بیان داشت: امسال 27 فقره آتش سوزی رخ داده که 20 فقره از این آمار قبل از سرایت به جنگل اطفاء شده ولی 7 فقره از آتش سوزی ها بعلت بعد مسافت و صعب العبور بودن منطقه، حریق به جنگل سرایت کرده  است.

 

وی با بیان اینکه جنگلهای منطقه دیزگران، کسان، ترازک، میلگه، قلاجه و جنگلهای جنوبی مشرف به شهر اسلام آباد از مناطق بحرانی آتش سوزی درهرسال بوده گفت: در مناطق دیگری از جمله شاهبداغ، انجیرک، لرینی، هرسم، سولچه مومنایی، زواره کوه و دارخور آتش سوزی های مهمی رخ داده که آنها هم با کمک اقشار مختلف مردم اعم از کشاورزان، دامداران، دهیاری ها، شورا ها، نیروهای مردمی بسیج، سپاه و ارتش مها رو اظفاء شده اند.

 

شهبازی با اشاره به اینکه در سال 93 در مجموع 18/5 هکتار آتش سوزی در منطقه داشته ایم، افزود: در حالیکه در سه ماه اول سال 94 در 7 نقطه مذکور در مجموع  19/5  هکتار از مراتع و جنگلهای شهرستان دچار حریق شده اند.

 

وی با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مناطق تفرجگاهی بیشتر از سایر نقاط است و بدلیل روشن نمودن آتش و عدم خاموش کردن کامل آن از طریق باد سرایت پیدا کرده و به علت پوشش گیاهی خشک موجب سرایت سریع حریق خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به استاندارد جهانی باید به ازاء هر 3 هزار هکتار یک محیط بان وجود داشته باشد ولی در شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن بالغ بر 150 هزار هکتار مراتع و جنگل فقط 25 نفر نیرو در این مجموعه فعالیت می کنند.

 

 

 

سیزدهمین آتش سوزی در جنگل های گیلان غرب

 

محمد ابراهیمی در خصوص آتش سوزی اخیر که در شهرستان گیلانغرب رخ داد به خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: بیش از 8  هکتار از منطقه جنگلی ناودار گیلانغرب طعمه حریق شد.

 

وی با اشاره به اینکه  این اتش سوزی از ساعت 2 بامداد روز آغاز شد، تصریح کرد: با وجود مهار آتش در این جنگل ها متاسفانه  صبح  مجددا این آتش سوزی به مناطق دیگر سرایت کرد.

 

مدیر منابع طبیعی گیلان غرب گفت: تا ساعت 17 عصر بیش از 12 هکتار از جنگل ها و مراتع منطقه میاندار در آتش سوخت.

 

این مسئول در خصوص ارزش ریالی جنگل های آسیب دیده گفت: بیش از 600 میلیون ریال را می توان به عنوان ارزش ریالی جنگل های طعمه حریق شده، تخمین زد.

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه برابر قانون و دستور العمل ابلاغی در مورد صیانت از عرصه های محیط زیستی و منابع طبیعی و ظهور بحران هایی نظیر آتش سوزی در عرصه جنگل و مراتع، همه نیروهای کشوری و لشکری در راستای رسالت خود ضروریست برای اطفاء حریق حضور یابند گفت: در این راستا  اداراتی نظیر هلال احمر، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، بسیج و سایر ادارات فعال در این حوزه همواره در این کار کمک کار منابع طبیعی بوده اند.

 

مدیر منابع طبیعی گیلانغرب با اشاره به آتش سوزی های مکرر در شهرستان گیلان غرب که از ده مورد نیز گذشته است، اظهار داشت: علت آتش سوزی در دست بررسی است.

 

محمد ابراهیمی همچنین در خصوص آتش سوزی ها در منطقه ناودار گیلانغرب گفت: بیش از 8 هکتار از منطقه جنگلی ناودار گیلانغرب طعمه حریق شد.

 

بر اساس این گزارش، آتش سوزی اخیر سیزدهمین حریق گسترده در منطقه گیلان غرب از ابتدای سال تاکنون بوده است.

 

    

 

آتش سوزی در جنگل های جوانرود

 

به گزارشجوانرود هه وال، در ادامه آتش سوزی در مناطق (گرمه زناو و شه شول)، دامنه این حریق به ﻣﺮﺍﺗﻊ و جنگلهای روستاهای نوخان و لورابی  ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺟﺎﺩﻩ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺑﺰﮔﻮﺭﻩ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﺑﻊ بخش شاهو در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺍﻧﺴﺮ رسید.

 

جنگلهای اورامانات برای سومین روز است که به دلیل ارتفاع زیاد و صعب العبور بودن منطقه و نبود امکانات هوایی اطفاء حریق در آتش می سوزند وبراساس خبرهای دریافتی دکتر نعمت الله منوچهری ، نماینده مردم پاوه و اورامانات در پی تماس تلفنی با خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار متوقف ساختن آتش سوزی و حضور هواپیما امدادی در مهارکردن آتش در جنگل‌های کوهستانی منطقه شد.

 

به گفته شاهدان عینی دامنه این حریق بیش از 200 هکتار از جنگلهای این مناطق را به کام خود کشیده است.

 

 
 
آتش سوزی در سرپل ذهاب
 
 

به گزارش بازی دراز، آتش سوزی مراتع شهرستان سرپلذهاب که در پی بی احتیاطی افراد بومی منطقه در روشن کردن آتش شروع شده بود با تلاش گسترده ی مردم مهار شد.

 

 

تلاش نیروهای مردمی و نظامی شهرستان که تا ساعات اولیه شب ادامه داشت از پیشروی آتش جلوگیری کرده و باعث نجات منطقه وسیعی از جنگلهای بلوط شهرستان از خطر سوختن در آتش شد.

 

 

 

 

آتش سوزی مراتع طبیعی منطقه عثمانوند کرمانشاه

 

بیش از 60 هکتار از مراتع طبیعی منطقه عثمانوند کرمانشاه در هفته های گذشته طعمه حریق شد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد