مدیر دفتر تغذیه وزارت بهداشت؛

توصیه های تغذیه ای در دید و بازدیدهای نوروزی را جدی بگیرید

سرویس: اجتماعیکد خبر: 292541|17:27 - 1395/01/02
نسخه چاپی
توصیه های تغذیه ای در دید و بازدیدهای نوروزی را جدی بگیرید
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت خود باید در ديد و بازديد های نوروزی، به رعایت نكات تغذيه ای توجه كنيد.

به گزارشامروله،  دکتر زهرا عبداللهی گفت: انواع شيريني هاي ساده و در اندازه كوچك براي پذيرايي ميهمانان خود تهيه كنيد تا ميهمانان با افزايش دريافت قند و چربي اضافي مواجه نشوند و هم چنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در مصرف شيريني و شكلات زياده روی نكنيد.

وی در ادامه افزود: به منظور پيشگيری از اضافه وزن و چاقی، در ديد و بازديدها به جای شيرينی های خامه ای و شكلاتی كه حاوي مقدار زيادي كالري هستند، از انواع خشک و ساده شيرينی ها در اندازه كوچک استفاده كنيد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: به جای مصرف شيرينی و شكلات در ديد و بازديد هاي نوروزي بهتر است از ميوه استفاده شود. ميوه ها علاوه بر ويتامين ها و املاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی تركيباتي بنام آنتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماری های غيرواگير ازجمله ديابت، بيماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است .

وی همچنین گفت: مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می شود. روزانه ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه ها می توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید ، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای صرف چای، به جای قند و شكلات از كشمش، توت خشک و يا خرما در حد كم استفاده كنيد، تاکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت ها، شكلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

وی گفت: در مصرف آجيل زياده روي نكنيد. انواع مغزها و تخمه ها حاوي مقادير زيادي چربي هستند. بطوریكه هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ كالري است.

عبد اللهی افزود: از انواع آجيل های بدون نمک و يا كم نمک استفاده كنيد زیرا آجيل های شور با داشتن مقادير زياد نمک، زمينه را براي فشار خون بالا فراهم مي كنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در ميهمانی هاي نوروزی، در وعده ناهار و شام، براي پرهیز از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده وارد بدن مي شود، سعي كنيد نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي پر كنيد، افزود: روزانه ۵ بار در روز (۴۰۰ گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به دلیل این که مصرف سالاد و سبزي بدليل داشتن فيبر، جذب چربي ها و مواد قندي را نيز كاهش داده و بدين ترتيب از اضافه وزن جلوگيري مي كند.

وی تاکید کرد: مصرف نوشابه (حتي انواع کم کالري) و آبميوه هاي صنعتي را كه حاوي قند زيادي هستند را به حداقل رسانده و به جای آنها از آب ساده و يا دوغ هاي كم نمک و بدون گاز استفاده كنيد.

عبداللهی افزود: برای سلامتي و نشاط بيشتر در ايام نوروز نيز مانند ساير روزهای سال به جاي مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده، از غذاهاي بخار پز، آب پز و تنوری استفاده نماييد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: همه روزه در كنار تغذيه متعادل، تحرک بدني و ورزش داشته باشيد و حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.

وی با بیان این که براي برخورداري از آرامش و سلامتي در طول سفرهای نوروزی و ايام ديد و بازديد، تعادل در مصرف مواد غذايي را فراموش نكنيد. برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت کنید.

عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی الامکان فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک را محدود کنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد