تحلیل بین الملل؛

استیصال اروپا و اشتهای سیری ناپذیر آنکارا؛ گروکشی جدید ترکیه

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293087|09:14 - 1395/02/06
نسخه چاپی
استیصال اروپا و اشتهای سیری ناپذیر آنکارا؛ گروکشی جدید ترکیه
ترکیه که در ماه های اخیر امتیازهای ویژه ای از اتحادیه اروپا در خصوص بحران مهاجران دریافت کرده شرط جدیدی را برای متوقف کردن روند مهاجرت به قاره سبز تعیین کرده است.

به گزارشامروله، بحران پناهجویان که از سال گذشته تبدیل به بزرگترین معضل اروپا شده همچنان مقامات این قاره را درگیر خود کرده است.

سران اروپا برای خلاصی از این بحران چاره کار را در این دیده اند که روند عبور مهاجرین از ترکیه و رسیدن آنها به دروازه های قاره اروپا را به حداقل برسانند و برای تحقق این امر مجبور شده اند که در ماه های اخیر وعده های طلایی بسیاری را به سران آنکارا بدهند.

در همین رابطه در آذرماه سال گذشته ترکیه که در تلاش بود تا با سوء استفاده از بحران مهاجرین امتیازات زیادی را برای خود بدست بیاورد سرانجام به خواسته خود رسید و قراردادی سه میلیارد یورویی را با اتحادیه اروپا انجام داد.

به گفته سازمان ملل، در سال گذشته تقریباً ۹۰۰ هزار نفر که از مناقشات و فقر در خاورمیانه، آفریقا و آسیا گریخته‌اند، طی سال جاری وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که بیش از ۶۰۰ هزار تن از ترکیه از طریق دریا وارد یونان و از آنجا به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا رفته‌اند.

کارشکنی ترکیه و افزایش ۲ برابری کمک

اما ترکیه به وعده خود برای مهار سیل مهاجرت وفا نکرد و با بهانه جویی های متعدد توانست در اسفندماه سال گذشته سران اروپا را متقاعد کند که میزان کمک ها به این کشور را دو برابر کنند.

در اسفندماه سال گذشته اعلام شد اتحادیه اروپا در قبال کمک های ترکیه میزان کمک های مالی خود به این کشور را به ۲ برابر افزایش داده و محدودیت ویزا برای اتباع ترکیه را تا ماه ژوئن لغو می کند.

بر اساس این توافق به ازای هر یک نفر آواره سوری که ترکیه بپذیرد اروپا نیز یک آواره سوری را خواهد پذیرفت و نیز به ازای هر یک آواره سوری که از جزایر یونانی به ترکیه برگردانده شود اروپا نیز متعهد به پذیرش یک آواره سوری است.

پیشتر منابع خبری اعلام داشتند که «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در آستانه مذاکرات این کشور با رهبران اروپا در بروکسل برای مهار بحران آوارگان درخواست های جدیدی را مطرح کرد.

گله های قاره سبز

اما با وجود این اقدامات اروپا ترکیه بازهم در عمل به تعهدات خود ضعیف ظاهر شد و همین امر موجب گشت تا بروکسل لب به اعتراض باز کند. «فرانس تیمرمانز» معاون اول رئیس اتحادیه اروپا، بعد از گفتگو با «ولکان بوزکر» وزیر ترکیه در امور اتحادیه اروپا در آنکارا گفت: «با توجه به ورود روزانه دو تا سه هزار نفر به یونان، شمار مهاجران هنوز نسبتا در این کشور بسیار بالاست. ما در حال حاضر نمی‌توانیم احساس رضایت داشته باشیم.»

اما ترکیه که مهاجرین را به عنوان یک اهرم مناسب برای فشار بر اروپا در دست دارد نمی خواهد به این زودی ها این اهرم کارآمد را کنار بگذارد از همین رو سران آنکارا در سفر اخیر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به ترکیه که به همراه مقامات ارشد اتحادیه اروپا انجام شد، خواسته های خود از جمله حذف ویزا برای سفر شهروندان ترک به اروپا را مطرح کردند.

ترکیه در حالی بر این امر اصرار دارد که وقوع حملات تروریستی متعدد در یک سال اخیر در اروپا موجب شده که شایعه از هم پاشیدن «پیمان شنگن» به گوش برسد.

در شرایطی که شهروندان ترکیه خود به دلیل جنگ سوریه و سیاست دولتشان در پذیرایی از تروریست ها و انتقال آنها به سوریه و عراق کم و بیش روحیات خاصی را پذیرفته اند سفر آنها به اروپا بدون داشتن گذرنامه مشکلات جدیدی را برای قاره اروپا که پس لرزه های حملات پاریس و بروکسل را همچنان تجربه می کنند ایجاب می کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد