رئیس مرکز پژوهشهای بیروت مطرح کرد؛

حزب‌الله لبنان حائز اکثریت آرا در انتخابات شوراهای شهر

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293372|14:28 - 1395/02/21
نسخه چاپی
حزب‌الله لبنان حائز اکثریت آرا در انتخابات شوراهای شهر
«عبدو سعد» با بیان اینکه حزب الله لبنان در جریان انتخابات شوراهای شهر موفق به کسب اکثریت آراء شده است، گفت: جریان المستقبل در برخی شهرها از جمله بیروت پیروزی شکننده ای به دست آورده است.

به گزارشامروله، «عبدو سعد» کارشناس لبنانی و رئیس مرکز پژوهش های بیروت  با اشاره به انتخابات شوراهای شهر در این کشور و احترام احزاب و جریان ها به این انتخابات از یک سو و شانه خالی کردن آنها از مسئولیت های خود قبال انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، گفت: متأسفانه برخورد دوگانه احزاب با انتخابات به چهره لبنان در نزد افکار عمومی جهان لطمه زده است.

 

بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات شوراهای شهر نوعی فشار بر دولت لبنان اعمال شد؛ البته انتخابات شورای شهر در مقایسه با انتخابات پارلمانی از حساسیت چندانی برخوردار نیست.

این کارشناس لبنانی اظهار داشت: انتخابات شوراهای شهر موجب آزردگی هیچیک از احزاب و جریان های سیاسی لبنانی نشد و به عنوان نمونه حتی جریان «المستقبل» از طریق این انتخابات توانست خلأ پایگاه مردمی خود را با صف بندی هایی که انجام داد، پوشش دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: در بیروت جریان المستقبل یک ائتلاف عریض و طویل متشکل از تمامی جریان های سیاسی به استثنای حزب الله تشکیل داد تا بدین ترتیب پیروزی خود در انتخابات شورای شهر را تضمین کند.

این کارشناس لبنانی در این زمینه تصریح کرد: در «البقاع» نیز «المستقبل» ائتلافی را با ساکنان آن منطقه تشکیل داد. با این وجود، حزب الله هم در بقاع شمالی و هم در بقاع غربی حضو قدرتمندانه ای دارد.

وی افزود: حزب الله لبنان همچنین در تشکیل ائتلاف هایی با ساکنان بقاع موفق عمل کرد و انتخاب نامزدهای این ائتلاف برای انتخابات را بر عهده همین ساکنان گذاشت.

این کارشناس لبنانی در ادامه اظهار داشت: با توجه به آماری که در دست هست، جریان المستقبل جز در بیروت و برخی مناطق البقاع موفق به کسب کرسی های چندانی نشده است؛ این در حالی است که بسیاری از آراء مردم ساکن بقاع شمالی را به دست آورده است.

سعد در ادامه تصریح کرد: بر اساس آنچه که گفته شد، بدون شک تعداد کرسی هایی که حزب الله لبنان در انتخابات شوراهای شهر به دست آورده، بسیار بیش از آنچیزی است که نصیب جریان المستقبل شده است.

این کارشناس لبنانی در خصوص عدم استقبال زیاد ساکنان بیروت از انتخابات شورای شهر با وجود تبلیغات گسترده جریان «المستقبل» تصریح کرد: مردم ساکن بیروت نارضایتی گسترده ای از عملکرد المستقبل در بیروت دارند و همین عامل موجب شده تا اقبال کمتری نسبت به این انتخابات داشته باشند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: بنابراین کاملا طبیعی است که مردم لبنان ساکن در بیروت نسبت به انتخابات روی خوش از خود نشان ندهند. لیست مربوط به سعد الحریری و جریان المستقبل در این انتخابات با یک رأی شکننده پیروز شد و به همین دلیل آنها از این پیروزی خوشحال نیستند.

این کارشناس لبنانی در ادامه اظهارات خود در این خصوص تصریح کرد: حجم پیروزی که جریان المستقبل در بیروت به دست آورد بسیار کمتر از حجم پیروزی آن در سال ۲۰۱۰ است و این بدان معناست که پایگاه مردمی الحریری به شدت کاهش پیدا کرده است.

سعد همچنین با اشاره به حمایت های مردم لبنان از لیست های مدنی در انتخابات شوراهای شهر در وسایل ارتباط جمعی گفت: در این دور از انتخابات یک مشکل اساسی وجود داشت و آن، این بود که برخی رأی دهندگان نمی توانستند در محلی که سکونت دارند، رأی دهند.

سعد ادامه داد: همین عامل موجب شد تا حدود ۴۰ درصد از لبنانی های ساکن بیروت قادر به رأی دادن در این شهر نباشند.

این کارشناس لبنانی در ادامه تصریح کرد: ما در لبنان به شدت نیازمند تغییر قانون انتخابات هستیم؛ هم انتخابات شوراهای شهر و هم انتخابات پارلمانی. این یک ضرورت به شمار می رود و در غیراین صورت مردم لبنان تمایلی از خود برای مشارکت در انتخابات نشان نخواهند داد.

سعد همچنین در خصوص عدم حضور حزب الله لبنان در لیست بیروت گفت: حریری تمایل داشت که حزب الله نیز در این لیست حضور داشته باشد، چراکه این حضور، پیروزی آن را تضمین می کرد. 

وی همچنین به اظهارات سعد الحریری علیه حزب الله لبنان اشاره کرده و اظهار داشت: الحریری در هر مناسبتی تلاش می کند تا حزب الله را آماج حملات گسترده و انتقادات غیرمنصفانه قرار دهد و این مسأله در واقع به یکی از اجزاء اساسی سخنرانی های او تبدیل شده است.

رئیس مرکز پژوهش های بیروت در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه آیا انتخابات شوراهای شهر می تواند مقدمه ای برای انتخابات آینده در لبنان و انتخاب رئیس جمهوری این کشور باشید یا نه، تصریح کرد: ما در لبنان اولویت را با انتخابات پارلمانی می دانیم.

وی در همین زمینه اظهار داشت: اینطور نیست که برخی سیاسیون لبنانی ادعا می کنند که رئیس جمهور در کشور مهم تر است، چراکه رئیس جمهوری دیگر اختیاری در کشور ندارد و یک پست افتخاری محسوب می شود تا اجرایی، بنابراین انتخابات پارلمانی برای ما مهمتر است.

این کارشناس لبنانی همچنین اظهار داشت: همانگونه که گفتم اولویت برای ما برگزاری انتخابات پارلمانی است و به ضرس قاطع می گویم که در صورت عدم تغییر قانون توسط پارلمان، لبنان هیچ آینده ای نخواهد داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد