رونمایی از شمشیر داموکلس تفاهم هسته ای؛

راستی آزمایی هایی که هنوز در ابتدای راه است/ برجام تدبیر و امیدی ها رنگ به رخسار ندارد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293802|15:45 - 1395/03/18
نسخه چاپی
	راستی آزمایی هایی که هنوز در ابتدای راه است/ برجام تدبیر و امیدی ها رنگ به رخسار ندارد
آمانو در خصوص راستی آزمایی ها گفته است: راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در ابتدای راه قرار دارد.

به گزارشامروله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، هر روز با گذشت زمان بیش تری از توافق هسته ای، ابعاد و مشکلات آن بیش از پیش مشخص می شود. این شرایطی  به گونه ای ادامه یافته است که حتی دولتی ها هم لب به انتقاد از عدم پایبندی غرب به برجام گشوده اند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون وزیرخارجه، رئیس بانک مرکزی و در نهایت شخص وزیر امور خارجه  انتقاداتی را نسبت به پایبندی غرب به تعهدات خود مطرح کرده بودند.

 

ظریف در جلسه صبحانه کاری با جمعی از نخبگان و فرهیختگان ایرانیان مقیم لهستان در هتل اینترکنتیننتال ورشو گفته است: طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی اروپایی باقی مانده است.

 

 

با این وجود آنچه که پیش از این از سوی منتقدان برجام به عنوان یکی از نقاط ضعف بزرگ برجام مطرح می شد، بحث راستی آزمایی هایی است که در طی آن ایران بایستی به آژانس اطمینان خاطر بدهد.

 

مهدی محمدی کارشناس مسائل بین المللیسال گذشتهدر این خصوص تاکید کرده بود:برجام توافقی است که برای 1+5  مبتنی بر راستی‌آزمایی است و برای ایران مبتنی بر اعتماد. 1+5  هیچ تعهدی را تا ما به ازای آن نقدا و به‌طور کامل از سوی ایران پرداخت نشود انجام نخواهد داد، اما در متن برجام موارد متعددی وجود دارد که ایران طی آن عملا مجبور است به 1+5  اعتماد کند و صرفا به اتکای اینکه «امیدواریم چنین و چنان نشود» تعهدات خویش را اجرا کند.

 

آمانو: راستی‌آزمایی اجرای برجام در ابتدای راه قرار دارد

 

به نظر می رسد آنچه که منتقدان در خصوص توافق هسته ای هشدار می دادند در حال رخ دادن است. بر اساس اعلام خود دولتی ها غرب به توافق پایبندی چندانی ندارد و در این طرف راستی آزمایی هم ادامه خواهد داشت.

 

آمانو در خصوص راستی آزمایی ها گفته است:راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در ابتدای راه قرار دارد.

 

 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمیکه در ابتدای نشست شورای حکام صحبت می‌کرد، ضمن ارائه گزارش فصلی جدید خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «ما در مراحل ابتدایی روندی قرار داریم که نیازمند توجه دائم و دقیق تمامی طرف‌های ذی‌نفع است. تمامی طرف‌ها برای مقدور شدن اجرا (توافق) تلاش کرده‌اند. در ماه‌ها و سال‌های پیش رو نیز تعهد قوی و مداوم تمامی طرف‌ها برای پایدار ماندن اجرا، ضروری است.»

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد