معاون پیشگیری قوه قضائیه مطرح کرد:

کاهش حداقلی آسیب‌ به اطفال و نوجوانان در مقابله با جرم هدف ما است

سرویس: اخبار استانکد خبر: 297954|12:06 - 1395/11/30
نسخه چاپی
	کاهش حداقلی آسیب‌ به اطفال و نوجوانان در مقابله با جرم هدف ما است
مرصادنيوز:معاون پیشگیری قوه قضائیه، به حداقل رساندن آسیب‌ها به نوجوانان و اطفال در مقابله با جرایم مرتکب شده توسط آنها را از اهداف ایجاد مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم آنان عنوان کرد.

به گزارشامروله،  محمدباقر الفت امروز شنبه در حاشیه افتتاح نخستین مجتمع قضائی رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان و در جمع خبرنگاران گفت: توجه به این نکته برای همه مسئولین کشورها در واقع در دنیا لازم است.

 

وی افزود: همانگونه که می دانید در واقع آینده کشورها را اطفال، نوجوانان و جوانان آن کشورها رقم می زنند.

 

معاون پیشگیری قوه قضائیه تصریح کرد: متاسفانه با صنعتی شدن نظامات جرائم اطفال هم شیوع و گسترش پیدا کرد. مخصوصا با راه‌اندازی فضاهای مجازی این جرایم به سطح افراد کم سن و سال رسوخ کرد.

 

وی تاکید کرد: حکومت ها -با توجه به اینکه جوانان حساسیت دارند و نوع آسیب هایی که در سن جوانی به آنها وارد می شود، به متاسفانه در طول عمرشان همراه خودشان دارند و آینده آنها را به خطر می اندازد- تلاش جدی می کنند که این آسیب به حداقل برسد.

 

الفت گفت: سن ارتکاب به جرم یا سن مسئولیت در کشور ما تعریف شده است و برای دختر خانم ها ۹ سال تمام قمری و آقا پسرها ۱۵ سال تمام قمری سن تکلیف یا سن اعمال مسئولیت کیفری است.

 

وی افزود: زیر این سن را طفل تلقی کرده و مسئولیت کیفری را متوجه آنها نمی دانیم و بالای این سن را و حداکثر تا ۱۸ سال تمام شمسی را نوجوان حساب می کنیم و رسیدگی به جرایمشان را مطابق دستور قانونگذار در دادگاه های اطفال انجام می‌دهیم.

 

معاون پیشگیری قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به آن حساسیت هایی که در مورد اطفال و نوجوانان عرض کردم، در کشور ما هم قانونگذار دستور داده است که دادگاه های اطفال برپا شود، قضات آن باید ویژگی داشته باشند، از نظر سن، مهارت، شایستگی و تعهد تاکید کرده اند که خوب است که فرزند هم داشته باشند و احساسات پدری را هم نسبت به بزهکاران جوان در دادگاه اعمال کنند.

 

وی افزود: تلاش بر این است که فرآیند  تحقیقات مقدماتی، دادرسی های مربوط به اطفال از زمان وقوع و کشف توسط پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، از نظر تحقیقات توسط دادسراهایی که مزین به وجود قضاتی است- که اطلاعات و شایستگی لازم در این مورد را دارند- و دادگاه های اطفال و دادگاه کیفری ۱ ویژه اطفال و دادگاه تجدید نظر عموما و نوعا قضات مجرب و پرسنل مجرب در آن فعال باشد صورت گیرد.

 

الفت ادامه داد: قانونگذار تاکید کرده که حتما در این مجتمع‌ها مشاور وجود داشته باشد و برای بزهکاران زن نیز ترجیحا مشاور زن وجود داشته باشد.

وی گفت: الا ای الحال اقدام خوبی که در کرمانشاه صورت گرفته این است که فرآیند این دادرسی را در یک مکان- برای اینکه هم نظارت و کنترل کنند و هم بهترین دادرسی ها و کم آسیب ترین دادرسی ها را صورت بدهند و تصمیمات فنی و علمی را اتخاذ کنند- طراحی کردند که اقدام بسیار مطلوبی است.

 

معاون پیشگیری قوه قضائیه در خصوص تعداد پرسنل و مشاورین این مجتمع ها و مراکز در کشور گفت: این تعداد در هر حوزه قضایی متفاوت است و قانونگذار گفته افرادی که به عنوان مشاور- چه روانشناس و چه متخصصین دیگر- باید توسط روسای دادگستری هر شهرستان به رئیس کل دادگستری معرفی شوند و ایشان ترتیبات مربوط به گزینش آنها را انجام دهند و از بین آن افراد شایسته ترین آنها انتخاب شوند که در کرمانشاه این اتفاق افتاده است.

 

وی در خصوص اینکه چرا نخستین مجتمع در استان کرمانشاه راه اندازی شده است؟ گفت: استان کرمانشاه در پیشگیری از جرائم و ایجاد این مجتمع پیشرو بوده و به صورت ابتکاری خود مسئولین قضائی استان برای انجام این کار پیشقدم شدند و طی دعوتی که به عمل آوردند ما آمدیم که هم کار را ببینیم و هم از آنها تقدیر و تشکر به عمل آوریم و این مجتمع نیز کلید بخورد.

 

طبق گفته رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، ۷۰ نفر پرسنل قضائی اعم از مشاور، روانشناس، قاضی و... در این مجتمع به کار گرفته شده اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد