یادداشت مهمان

آیا مردم از کاندید های تبلیغات پوستری نداشته باشند حمایت می کنند؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 298636|08:34 - 1396/01/16
نسخه چاپی
آیا مردم از کاندید های تبلیغات پوستری نداشته باشند حمایت می کنند؟
پایگاه خبری امروله : نقش موثر تبلیغات در ایام انتخابات بر کسی پوشیده نیست. برخی از مردم نیز معمولا ، به طور سنتی جذب افرادی می شوند که با غوغا سالاری و تبلیغات گسترده تری وارد کارزار انتخاباتی شده اند.اما این تبلیغات گسترده از جهتی دیگر نیز قابل بررسی و بازنگریست.

به گزارشامروله،یادداشت/مهران رضایی : نقش موثر تبلیغات در ایام انتخابات بر کسی پوشیده نیست. برخی از مردم نیز معمولا ، به طور سنتی جذب افرادی می شوند که با غوغا سالاری و تبلیغات گسترده تری وارد کارزار انتخاباتی شده اند.اما این تبلیغات گسترده از جهتی دیگر نیز قابل بررسی و بازنگریست.


در روزهای اخیرا برخی از نامزدهای شورای شهر دست به کار شده و سفارش های عکس و پوستر و... در ابعادی گوناگون و با تیراژهای 10 تا 50 هزار داده اند. با یک ضرب ساده 37 نفرکاندید شورا در همان 10000 پوستر، چیزی بیش از370000 پوستر و تراکت و... در دهه ی سوم اردیبهشت ماه در سطح  شهر توزیع و نصب می شود. و معمولا با  روند روزافزون انواع و اقسام شیوه های تبلیغی و نصب آن در گوشه و کنار خیابانها، معابر عمومی، تیرهای برق، تنه درختان، بیلبوردهای بزرگ و کوچک، پخش برشور، تراکت و .. فضای تبلیغات  ،شهر را به بازاری آشفته مبدل خواهد کرد.


اگر چه این تبلیغات باعث شناخت چهره ی کاندیدا ها  و شعار آن ها می شود(و نه شناخت برنامه هایشان ) اما باید به این نکته هم توجه کرد که نصب این  پوسترهای و بنرهای تبلیغاتی در ابعاد کوچک و بزرگ در گوشه و کنار شهر ،در حالی که عمدتا فاقد معیارهای زیباشناختی است ، به نوعی موجب سلب آسایش روح و روان شهروندان نیز خواهد شد.و فضای شهری را نازیبا می کندو به شهروندان هم ضرر هایی ناشی از چسباندن تبلیغات روی دیوارها و درب منازل و... را وارد می نماید.


انتخابات با خود شور و هیجان خاصی می‌آورد،که در نوع خود اتفاق مثبتی ارزیابی می شود.اما زمانی که سخن از رقابت به میان می‌آید رعایت اخلاق انتخاباتی در هر مرحله‎ای امری واجب و ضروریست.


جدای از عرصه‌های دیگر انتخابات، تبلیغات کاندیداها خود قاعده خاصی را می‎طلبد. قاعده‌ای در چارچوب قانون و اخلاق. اما در گیر و دار شور و هیجانات، اغلب این قاعده به دست فراموشی سپرده شده و زیر پا گذاشته می‎شود.


اثرات تبلیغات نادرست نامزدهای انتخاباتی در دوره‌های پیشین تا چندی پیش بر در و دیوار  شهرمان صحنه ،خودنمایی می‌کرد ؛ و این مسئله چهره شهر را برای هر رهگذری نازیبا می‎کند. اثرات باقیمانده از پوسترهای پاره و نامنظم که با بدسلیقه‌گی روی هم!!! بر در و دیوارها چسبیده می‎شوند، نوشته‌های روی دیوارها و .... تنها یک مفهوم را در ذهن متبادر می‎کنند آنهم اینکه خیلی از نامزدهای محترم انتخاباتی در جهت مطرح کردن خود، صرفا شعارِ اهمیت به حقوق شهروندی را سر می‎دهند و در میدان عمل، شهر را ملک شخصی خود می‌پندارند و از هرگونه اقدامی برای تبلیغات فروگذار نمی‎کنند.


امیدواریم در این دوره، این دغدغه‌، ابتدا توسط نامزدها و بعد از طرف مردم ، به عنوان یک خواست و مطالبه عمومی مطرح و توسط مسئولین نیز پیگیری شود.چرا که مردم شهر صحنه مردمی   فرهنگ‎دوست بوده و از اینگونه موضوعات شایسته‎  استقبال می‎نمایند.

 

انتظار می رود عزیزانی که آستین همت را بالا زده که به همشهریان خود خدمتی صادقانه نمایند، خدمتشان را با آلودگی  بصری شهر و تضییع حقوق شهروندان شروع ننمایند، و تبلیغات  که شورای پنجم سر آغاز زیبا ییها ، تحول و تغییرات خاطره انگیز برای شهروندان با فرهنگ صحنه باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد