یک روانشناس مطرح کرد

نقش غیر قابل انکار "تمایز یافتگی" در تداوم روابط زناشویی

سرویس: شهرستانکد خبر: 299101|21:52 - 1396/02/16
نسخه چاپی
نقش غیر قابل انکار "تمایز یافتگی" در تداوم روابط زناشویی
پایگاه خبری امروله : یک روانشناس گفت : زوجین موفق و کارآمد کسانی هستند که می توانند از نظر روانشناختی خانه پدری شان را ترک کنند.

دکتر کریم افشار نیا در گفتگو باامروله، عنوان کرد : پژوهشهای متعددی که در مورد ویژگیهای زوجین خوشبخت و مختصات ازدواج های کارآمد صورت گرفته به ویژگیهای متعددی اشاره کرده اند. با تعمق در مطالعات و پژوهشهای صورت گرفته در ادبیات ازدواج به این نتیجه رسیدم که میتوان این ویژگیهای متعدد و متنوع را به یک ویژگی اساسی و بنیادین فرو کاهید. آن ویژگی "تمایز یافتگی" است که هسته نظریه "بوئن" را تشکیل می دهد.

 


وی ادامه داد : نخست اینکه، زوجین موفق و کارآمد کسانی هستند که می توانند از نظر روانشناختی خانه پدری شان را ترک کنند. منظور از ترک روانشناختی خانه این است که آنها دیگر آویزان والدینشان نبوده و مسئولیت زندگی خود را بر دوش والدینشان نمی اندازند.

 

دکتر افشار نیا خاطر نشان کرد : به عبارت دیگر، این زوجین کسانی هستند که به پختگی روانی دست یافته اند و دیگر از والدینشان نمی خواهند که برایشان پدر و مادری کنند.

 


این روانشناس گفت : دوم اینکه، این افراد پس از ترک خانه و قبل از ازدواج فرصت پیدا کرده اند که تنها زندگی کنند . تنها زیستن و توانایی مراقبت از خود از نظر عاطفی و مالی برای کسانی که در پی کسب هویت روانی خاص و مستقلی برای خود هستند، بسیار مهم می باشد.

 


دکتر کریم افشار نیا تصریح کرد : افرادی که از نظر روانی و عاطفی قادر به ترک خانه نیستند، در زندگی زناشویی مشکلات بیشتری را تجربه می کنند و روابط زناشویی آنها به دلیل مشکلات و بحران های خانواده اصلی شان، دچار اخلال می شود‌.

 


این استاد داشنگاه تشریح کرد : علاوه بر این، افرادی که از نظر روانشناختی از خانه دل نمی کنند، تمایل دارند همسری را انتخاب کنند که مانند والدینشان برای آنها پدر و مادری کند‌. همسر مطلوب آنها کسی نیست که با آنها همانند یک بزرگسال رابطه بالغانه و صمیمی برقرار کند، بلکه آنها به دنبال کسی هستند که از آنها مراقبت کند. چنین رابطه ای قطعا مشکل آفرین و پاتولوژیک می باشد.

 


وی در پایان یادآور شد : پژوهشها حاکی از آنند افرادی که از نظر عاطفی و روانی از خانه پدری دل نمی کنند و ناف روانی خود را نبریده اند، بیشتر از سایرین درگیر مشکلات روان تنی و جسمی هستند. این پژوهشها نشان داده اند افرادی که از نظر عاطفی هنوز به خانواده اصلی شان گره خورده اند، در بزرگسالی بیشتر از دیگران بیمار می شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد