یک روانشناس مطرح کرد

بازداری و پیامدهای منفی آن در زندگی بشناسید

سرویس: شهرستانکد خبر: 299382|13:03 - 1396/03/06
نسخه چاپی
بازداری و پیامدهای منفی آن در زندگی بشناسید
پایگاه خبری امروله : یک روانشناس گفت : شواهد حاکی از آن است که بازگو نکردن احساسات و تجارب منفی و خفه کردن درد ناشی از آنها، می تواند علاوه بر پیامدهای منفی برای فرد،عواقب سویی نیز برای جامعه به همراه داشته باشد.

دکتر کریم افشار نیا در گفتگو باامروله،  عنوان کرد : شواهد حاکی از آن است که بازگو نکردن احساسات و تجارب منفی و خفه کردن درد ناشی از آنها، می تواند علاوه بر  پیامدهای منفی برای فرد،عواقب سویی نیز برای جامعه به همراه داشته باشد.

 

وی ادامه داد : در واقع بازداری افکار و احساسات منجر به تجلی آنها در قالب نشخوار ذهنی، رویا و افکار ناراحت کننده می گردد و این امر یا احتمال تحقق عملی آنها را افزایش می دهد و یا به بیماریهای متعدد جسمی و روانی در فرد منجر می گردد.

 

این روانشناس خاطر نشان کرد : یافته های پژوهشی نشان می دهد افرادی که مرتکب جرائم جنسی می شوند بیشتر در خانواده هایی بزرگ شده اند که صحبت و آگاهی از مسائل جنسی در آنها به شدت سرکوب شده است. اندیشه نکردن و عدم صحبت در خصوص افکار،  احساسات و تجارب منفی، سبب دلمشغولی مداوم به آنها در قالب نشخوار ذهنی، افکار ناراحت کننده و رویاها می گردد.

 

دکتر کریم افشار نیا گفت : برای فهم بهتر این پدیده می توانید آزمایش ساده ای انجام دهید. همین‌حالا سعی کنید برای یک دقیقه کلمه و یا تصویر "کیک شکلاتی" به ذهن شما نیاید. به محض اینکه کلمه و یا تصویر کیک شکلاتی وارد ذهن تان شد، خواهید دید که نمی توانید حتی برای یک دقیقه از آمدن کلمه و یا تصویر کیک شکلاتی جلوگیری کنید.به عبارت دیگر، برای اینکه به چیزی فکر نکنید باید مدام به آن چیز توجه داشته باشید. همین امر سبب می شود که آن فکر بیشتر در ذهن شما فعال گردد.

 

وی بیان کرد : در واقع تلاش برای فکر نکردن به یک پدیده، مستلزم فکر کردن بیشتر درباره آن است. اگر فکر ارتکاب جرم، شخصی را به خود مشغول کند، فشار ناشی از تلاش برای پیشگیری از برملا شدن آن افکار ممکن است در نهایت به بروز جرم مذکور منجر گردد. اما اگر شخص با افکار، احساسات و تکانه های خود در تماس باشد، درباره آنها فعالانه اندیشه کند و آنها را با شخص دیگری در میان گذارد، بهتر می تواند آنها را مدیریت کرده و حل و فصلشان کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد