تجمیع اظهارات کاخ سفید؛

سارا سندرز: علیرغم حمایت، بسته تحریم ها را بررسی می کنیم

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300172|11:39 - 1396/05/04
نسخه چاپی
سارا سندرز: علیرغم حمایت، بسته تحریم ها را بررسی می کنیم
سخنگوی کاخ سفید در تصحیح تناقض گویی های قبلی خود، گفت اینکه ترامپ از تحریم های سه گانه حمایت می کند، منافاتی با لزوم بررسی آنها ندارد و انتظار برای رؤیت بسته تکمیلی به قوت خود باقی است.

به گزارشامروله،  به نقل از رویترز، کاخ سفید در واکنش به رای مساعد مجلس نمایندگان آمریکا به بسته جامع «تحریم های ایران- روسیه- کره شمالی» که دیروز سه شنبه از سوی این مرجع قانونگذاری انجام شد؛ بار دیگر موضع خود مبنی بر لزوم بررسی طرح پیشنهادی را تکرار کرد.

در همین راستا، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه ای گفت: در عین حال که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تحریم های شدید علیه کره شمالی، ایران و روسیه حمایت می کند، کاخ سفید مصوبه مجلس نمایندگان را مورد بررسی قرار می دهد و منتظر می ماند تا بسته (کامل) مصوبه نهایی روی میز رئیس جمهور قرار بگیرد.

این اظهار نظر سندرز در واقع تجمیع ۲ اظهارنظر قبلی بود که تا حدودی ناقض یکدیگر بودند. وی یکشنبه گفته بود که کاخ سفید با تشدید تحریم ها موافقت می کند، اما دوشنبه در اظهاراتی متناقض از لزوم بررسی آنها و تطابق با منافع آمریکا گفت و نهایتا سه شنبه تاکید کرد که حمایت و بررسی ناقض یکدیگر نخواهند بود.

گفتنی است نسخه تایید شده از سوی مجلس نمایندگان طرحی است که پیش از این با هدف تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود.

با این حال، از آنجا که مجلس نمایندگان با هدف افزودن بندهای مربوط به تحریم کره شمالی، طرح تازه ای را تصویب کرده و این طرح جدا از مصوبه سنا به شمار می آید، مصوبه امروز مجلس نمایندگان باید در سنا نیز به تصویب برسد.

گام بعدی در مسیر تصویب تحریم ها علیه ایران، بررسی مصوبه مجلس نمایندگان در سنا است. اگر سناتورها با آن موافقت کنند، طرح به کاخ سفید ارسال می شود.

وجود تحریم های ضد روسی در این طرح و محدود شدن اختیارات رییس جمهور برای رفع تحریم ها پس از تبدیل این طرح به قانون، موجب شده تا کاخ سفید نسبت به تایید طرح بی میل باشد.

اگر ترامپ از امضای طرح خودداری کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به رای گذاشته شده و در صورت کسب رای مثبت دو سوم نمایندگان هریک از مجلس ها، لازم الاجرا می شود.