به دنبال عملیات موفق آمیز مقاومت؛

اردن به حضور نیروهای مقاومت در مرز با سوریه اعتراض کرد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300454|11:58 - 1396/05/23
نسخه چاپی
 اردن به حضور نیروهای مقاومت در مرز با سوریه اعتراض کرد
در پی عملیات موفقیت آمیز سوریه و نیروهای مقاومت در مرزهای اردن، سخنگوی دولت این کشور بدون اشاره به نیروهای مقاومت ضمن وارد کردن اتهام طائفه ای به آنها مخالفت کشورش با این مسأله را بیان کرد.0

به گزارشامروله،  به نقل از روزنامه «الغد»، «محمد المومنی» وزیر دولت در امور رسانه ای و سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که کشورش مخالف حضور گروه های مسلح طائفه ای در مرز مشترک سوریه و اردن است.

وی بدون توضیح درباره اینکه این گروه های مسلح طائفه ای چه گروهی هستند در یک نشست خبری با اهالی رسانه تأکید کرد که حضور این نیروها تهدید استراتژیکی برای اردن به شمار می رود و برای حفظ امنیت و ثبات مرزهایمان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

با توجه به اینکه نیروهای مقاومت در عملیات مشترکی با ارتش سوریه در مرزهای اردن حضور داشته اند احتمالا مقصود سخنگوی دولت اردن از اتهام طائفه ای نیروهای مقاومت بوده است.

المومنی ادامه داد که برخی کشورهای منطقه ای نیز با اردن در این زمینه هم نظر هستند و جامعه جهانی نیز به اندازه اردن در خصوص این موضوع احساس نگرانی می کند. وی که کشورش نقش تعیین کننده ای در آموزش گروه های نظامی مسلح مخالف دولت سوریه بازی کرده  مدعی است که امنیت و ثبات مرزهای اردن مسأله مهمی است و منافع منطقه ای و بین المللی حکم می کند که گروه های مسلح طائفه ای به مرزهای اردن نزدیک نشوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش های منتشر شده در خصوص کنترل ارتش سوریه بر مرزهای جنوبی مشترک میان دو کشور گفت که برای قضاوت درباره این گزارش ها زود است زیرا هنوز هیچ اطلاعات میدانی در این زمینه کسب نکرده ایم و گزارش ها هم اشاره نکرده اند که ارتش سوریه تا چه حد به مرزهای اردن نزدیک شده اند.

سخنگوی دولت اردن ضمن تأکید بر اینکه نمی توان به اطلاعات موجود در این گزارش ها استناد کرد،  گفت نشستی با حضور اعضای دولت برای بررسی این مسأله برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گذرگاه های مرزی مشترک سوریه و اردن نیز گفت: می خواهیم مطمئن باشیم که مسائل امنیتی در سوریه در مسیر صحیح خود قرار گرفته باشد، مسأله فقط گذرگاه های مشترک دو کشور نیست، مسیر بین المللی اردن وسوریه هم بعد از گذرگاه ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

المومنی تأکید کرد که بازگشایی گذرگاه های مرزی میان سوریه و اردن منافع مشترکی برای دو کشور به همراه دارد. دو گذرگاه اصلی در مرز اردن و سوریه وجود دارد که یکی از آنها از سوی اردنگذرگاه جابر و از سوی سوریه گذرگاه نصیب نامیده می شود، یکی دیگر از مهم ترین گذرگاه های مرزی دو کشور  گذرگاه الرمثا است که در خاک سوریه به گذرگاه درعا معروف است.

پیشتر روزنامه الاخبار گزارش داده بود که مرحله دوم عملیات ارتش سوریه و همپیمانانش در مرزهای اردن با موفقیت به پایان رسیده است و هدف از این عملیات کنترل همه نقاط مرزی دو کشور در طول مرز مشترک استان السویداء بوده است.