باهنر مطرح کرد؛

تعدادی از بانک‌ها ورشکسته‌اند/ طرح تحول سلامت به بن‌بست می‌خورد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300664|21:26 - 1396/06/04
نسخه چاپی
تعدادی از بانک‌ها ورشکسته‌اند/ طرح تحول سلامت به بن‌بست می‌خورد
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اگر تراز واقعی بانک ها را بخواهیم دربیاوریم، تعداد زیادی از بانک های ما ورشکسته اند.

به گزارشامروله، محمدرضا باهنر عصر امروز در نشست ماهانه دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به شکل گیری دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت یازدهم در بعضی بخش ها موفق و در بعضی بخش ها ناموفق بود و در بعضی بخش ها هم اصلا ورود نکرد. سرعت بالای استقرار دولت و رای بالای نمایندگان را به فال نیک می گیریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: امیدواریم دولت همه تلاش خود را به کار ببندد تا به مطالبات بر حق و اساسی مردم پاسخی درخور شان ملت ایران بدهد.

باهنر در ادامه با بیان اینکه نباید فقط بخش خالی لیوان را ببینیم و اشاراتی هم باید به بخش پر لیوان داشته باشیم تصریح کرد: نباید با تاکید بر قسمت خالی لیوان، مخاطب به این نتیجه برسد که بسیاری از پارامترهایمان قابل دفاع نیست. پارامترهای قابل دفاع زیادی داریم. مطالبات مردم نهایت ندارد و نباید هم داشته باشد. کارهایی که باید جلو برود، نباید انتها داشته باشد.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی، نظام مردم سالار دینی که امام به نسل های حاضر و آینده هدیه کردند، بی نظیر بود و هست. عده ای باور داشتند که در مردم سالاری دینی، این دو واژه قابل جمع با هم نیستند اما تلاش شد که این نظام درختی پر از شاخ و برگ شود.

باهنر اضافه کرد: مردم سالاری دینی با تمام قدرت هم در دوران امام و هم در دوران رهبری، روی آن تاکید شد. حضور بیش از هفتاد درصدی مردم در پای صندوق های رای، آماری کم نظیر و حتی بی نظیر است. از آن مهم تر حضرت امام چون داشتند به نظام اسلامی استقرار می بخشیدند، بر حضور و نقش مردم در اداره حکومت، تاکید جدی و اساسی داشتند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه شاید جوانان بگویند که اگر هر حکومت دیگری بود پیشرفت هایی که تاکنون جمهوری اسلامی داشته را به دست می آورد تصریح کرد: این حرف صحیح است اما باید به رتبه های جهانی هم توجه کنیم؛ رتبه ما در بهداشت آسیا ۲۲ بود اما الان به سوم یا چهارم رسیده ایم. ما در قیمت ارز عقب افتاده ایم اما رتبه ایران در دنیا در قدرت خرید مردم، امروز از ۲۰ کمتر است.

باهنر ادامه داد: همه دولت ها زحمت کشیدند و کار کردند؛ ما با مشکلات اساسی رو به رو هستیم که اگر بخواهیم آن ها را بشماریم، بسیار زیاد می شود.

وی با اشاره به بزرگ شدن بوروکراسی دولت گفت: ژاپن ۱۳۰ میلیون جمعیت دارد اما کل سیستم بوروکراسی اش ۳۵۰ هزار نفر است. ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۳ میلیون نفر در سیستم دولتی اش حضور دارند.

باهنر در ادامه با اشاره به افزایش بی رویه هزینه دولت ها اظهار کرد: هزینه های دولت از سال ۹۱ تا ۹۵ دقیقا دو برابر شده است و امسال کسری بودجه دولت چه آنهایی که دیده می شود و چه آن هایی که دیده نمی شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان است.  

دبیرکل جامعهاسلامی مهندسین با اشاره به ورشکستگی بانک ها گفت: اگر تراز واقعی بانک ها را بخواهیم دربیاوریم، تعداد زیادی از بانک های ما ورشکسته اند. ممکن است که بعضی از بانک های اروپایی تحت تاثیر عربده های ترامپ قرار بگیرند اما بسیاری از آن ها می گویند بانک های شما(ایران) توان مالی شان ضعیف شده و قابل تکیه نیستند؛ بروید بانک درست حسابی برای خود راه بیاندازید تا ما هم با شما همکاری کنیم.

باهنر در ادامه با اشاره به پروژه های نیمه تمام عمرانی گفت: طرح های نیمه تمام عمرانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که کل بودجه بخش عمرانی کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس جبهه پیروان با اشاره به غیر مفید بودن آموزش و پژوهش در کشور تاکید کرد: نظام آموزشی ما مشکل دارد و گرفتار است. دیپلمه ای که از دبیرستان بیرون می آید، هیچ کاری بلد نیست.

باهنر در ادامه با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت باری را از روی دوش مردم برداشت اما این طرح طی یک سال تا یک سال و نیم آینده به بن بست کامل می خورد. وزارت بهداشت برای ادامه این طرح به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: بسیاری از بنگاه های ما با قیمت های واقعی مزیت منفی دارند. اگر به آن ها بگوییم یک میلیون تومان می دهیم، شما فقط کار نکن، اقتصاد کشور نجات پیدا می کند. بنگاه های ما اعم از دولتی خصولتی و خصوصی مزیت تولید منفی دارند.

باهنر افزود: حکومت ما با ۸۰ میلیون نفر ۳ میلیون کارمند دارد؛ کاش اثر کار این ها صفر بود؛ در بسیاری جاها اثر کار این ها منفی است. وزارت نفت ۲۵۰ هزار نفر نیرو دارد در حالی که آقای زنگنه وزیر نفت گفت که من این وزارتخانه را با ۸۰ هزار نفر می توانم اداره کنم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ما مدیریت های زیادی از مرحوم هاشمی تا خاتمی و احمدی نژاد را دیده ایم گفت: ما زیر بار یک سری از اصول نمی رویم؛ ما باید تصمیم بگیریم که ظرف ۵ سال همه بنگاه های با کارکرد منفی تعطیل شوند.

باهنر با اشاره به مصرف انرژی در کشور گفت: ما روزانه در کشور ۵ میلیون بشکه نفت و معادل آن گاز، مصرف انرژی داریم. ما می توانیم بدون اینکه رفاه مردم را کاهش دهیم، با یک مدیریت انرژی تعداد بشکه های نفت را به ۳ میلیون بشکه برسانیم.

وی با بیان اینکه با ساختار فعلی اقتصاد مقاومتی درست نمی شود، گفت: اگر این ۲۹۰ نفر نماینده حاضر در مجلس اصولگرا هم بودند، فقط ۱۰ نفر حاضر بودند برای اقتصاد مقاومتی قیام کنند. آیا نمایندگان مجلس حاضرند برای اقتصاد مقاومتی دست از رای آینده خود بردارند؟ در یک دوره از مجلس ۴ پزشک وارد مجلس می شوند و در دوره دیگر ۴۰ پزشک؛ الان رییس کمیسیون عمران مجلس یک پزشک است.

رییس جبهه پیروان با اشاره به لزوم اصلاح قانون اساسی و ساختارها گفت: دولت ظرف سه سال موظف است فرصت تولید را احصا کند و هر تولیدی که مزیت منفی داشت تعطیل شود و برود خانه یارانه بگیرد!

باهنر با بیان اینکه با قوانین موجود می شود بسیار از مسائل را حل کرد، گفت: در برخی از بخش ها البته باید قوانین اصلاح شود. اگر قرار است نظام ما حزبی و دو مجلسی شود، لازم است که قانون اساسی اصلاح شود. حتما در مجلس و در دولت با رقبای خود رقابت می کنیم اما دولت امروز تیم ملی است. اگر قدرت دولت روحانی را برای حل مشکلات ۵۰ درصد می دانیم باید تمام تلاش خود را بکنیم که این قدرت به ۶۰درصد برسد نه اینکه ۴۰ درصد شود. من نگرانم که اگر دولت بخواهد اصلاحات واقعی انجام دهد، بسیاری از شماها صدایتان دربیاید.  

باهنر گفت: الان محور مطالبات مردم اقتصادی است. دولت نباید به حاشیه برود و به سمت مسائل فرهنگی و سیاسی و آزادی خواهی برود؛ البته این مسائل هم مهم است.  

باهنر درباره تحریم ها گفت: تحریم ها اذیت کننده است. البته معتقدم که تنها ۳۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم هاست و بیشتر مشکلات ارتباطی به تحریم ها ندارد؛ بقیه مشکلات بستگی به تصمیمات ما دارد؛ البته نمی خواهم بگویم که باید بدون دنیا زندگی کرد؛ بدون دنیا نمی توانیم زندگی کنیم.

وی درباره دلیل رای نیاوردن بیطرف در مجلس گفت: بیطرف حرف هایی زد که مثلا آب را نباید هدر داد؛ برخی از نمایندگان این حرف ها را سیاسی کردند. نمایندگان مناطق جنوبی کشور هم در این مساله تاثیرگذار بودند.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در حوزه اقتصادی سرتیم دارد گفت: من می ترسم که همه آن سرتیم ها سرلشکر شوند! روحانی در تنفیذ از واژه "انقلاب اقتصادی" استفاده کرد؛ این واژه را عامدا استفاده کرد. اراده روحانی را شنیدم که خودش می خواهد محور مسائل اقتصادی شود و امیدواریم که روی این تصمیم بماند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان ما نذر می کنند که مجلس بروند؛ حالا فرقی نمی کند که از نردبان امید بالا بروند یا از نردبان اصولگرایان. این مشکل به ساختارها و نبود نظام حزبی باز می گردد.

رییس جبهه پیروان درباره اینکه چند درصد از شعارهای دولت عملی خواهد بود گفت: اینکه ما بتوانیم تا آخر دولت ۱۴۰۰ مردم را قانع کنیم، مردم تا ظهور قانع نمی شوند و نباید هم بشوند. اگر دولت زیرخم یکی از علت های مشکلات را بگیرد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی درباره سرنوشت اصولگرایی اظهار کرد: اصولگرایی در حال دگردیسی است و شقه شقه شده؛ جمنا به اتحاد کمک کرد اما راهکار آخر نیست. باید مواضع به هم نزدیک شود. شاید نیازمند تغییر اسم ها هم باشیم. نباید افراد غیر انقلابی را ضد انقلابی بدانیم.

باهنر درباره مواضع ترامپ گفت: ترامپ هنوز خودش را در حکومت آمریکا پیدا نکرده؛ بعضی جاها تیری می زند که در همان جا به سنگ می خورد. ترامپ نمی تواند در دنیا اتحادی را علیه ایران ایجاد کند؛ هر چه تندتر برود پایان حکومتش را زودتر رقم خواهد زد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره اینکه آیا برای سال ۱۴۰۰ کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد گفت: هیچ قصدی ندارم؛ از همین الان رابطه ما را با نامزدهای ریاست جمهوری بد نکنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد