این ویرانه موزه آموزش و پرورش را دریابید؛

خطر تخریب بیخ‌گوش یک موزه /پاسکاری مدیران

سرویس: اخبار استانکد خبر: 308496|11:09 - 1398/05/12
نسخه چاپی
خطر تخریب بیخ‌گوش یک موزه /پاسکاری مدیران
مرصادنیوز: زنگ خطر تخریب موزه آموزش‌وپرورش کرمانشاه به صدا درآمده و عنقریب است که دیواره‌های آن فروبریزد، اما مدیران همچنان در حال پاسکاری هستند.

به گزارشامروله، یکی از بناهای تاریخی استان کرمانشاه همین مدرسه کزازی است؛ اولین مدرسه دخترانه که امروزه با عنوان موزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود و بیش از 100 سال قدمت دارد.

این مکان در غرفه های متعدد فرهنگی، تاریخی، باستانی، ورزشی و خیرین مدرسه ساز دارای بیش از 5 هزار اثر است که در نوع خود در غرب کشور کم نظیر است؛ ارائه عکس‌ها و اشیای قدیمی، اسناد، جام‌ها و مدال‌های دانش‌آموزان این مدرسه را به یکی از جالب‌ترین موزه‌های کرمانشاه تبدیل کرده است.

این مدرسه در سوم بهمن ماه سال 88 به عنوان موزه آموزش و پرورش معرفی شد و حالا بعد از 10 سال هنوز آنرا به حال خود رها کرده‌اند و عنقریب است که دیواره‌های زوار درفته‌اش فروبریزد و از این همه آثار ماندگار چیزی باقی نماند به جز مشتی خاک.

تیرماه امسال بود که میرجلال‌الدین کزازی چهره ماندگار ادبیات ایران آن نسبت به وضعیت این موزه هشدار داد و گفت: موزه آموزش و پرورش کرمانشاه ویرانه ای است آن را دریابید.

برای بررسی وضعیت این مدرسه خبرنگار مرصاد چند روز متوالی سری به این موزه تاریخی زد، اما با در بسته موزه مواجه شد و کسی آنجا حضور نداشت!

امور موزه آموزش و پرورش با میراث فرهنگی است

مجید یزدان پناه، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد با بیان اینکه موزه آموزش و پرورش حدود یک هفته ای به دلیل عدم حضور فرد متصدی تعطیل بوده است، اظهار داشت: مسئول قبلی نگهداری از موزه آموزش و پرورش به دلیل عدم حضور کامل در محل موزه، اخراج شد و فرد جدید به زودی به روی کار خواهد آمد.

وی افزود: فرد مذکور قبلا بازنشسته بوده و البته موزه نیز از نظر قانونی دارای جایگاه اداری نیست با این حال مسئول جدید نگهداری از موزه مذکور مستقر شده و از هفته جاری به شکل رسمی در محل موزه حاضر خواهد شد.

یزدان پناه گفت: در زمان مدیریت قبلی آموزش و پرورش با سازمان میراث فرهنگی تفاهم نامه ای منعقد شده مبنی بر اینکه امور مربوطه به موزه آموزش و پرورش توسط میراث انجام شود که یکی از دلایل مواجه شدن با آسیب فعلی همین موضوع بوده برهمین مبنا برای انجام تعمیرات مربوطه با سازمان میراث فرهنگی مکاتبات متعددی انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید براینکه هفته گذشته دوباره در همین راستا با سازمان میراث فرهنگی مکاتبه شده، افزود: از سازمان میراث فرهنگی خواستیم تکلیف ما را روشن کند.

وی عنوان کرد: در ساختمان موزه چون دبیرستان کزازی و ساختمان آن به عنوان میراث ماندگار معرفی شده فعالیت ها و هزینه کرد آن باید با اجازه سازمان میراث فرهنگی انجام شود و بر اساس مدارک موجود انجام تعمیرات منوط به مجوز سازمان مربوطه است.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: با رئیس سازمان میراث فرهنگی رایزنی شده که به صورت مکتوب مشخص شود اگر موزه مذکور باید توسط آموزش و پرورش تعمیر شود مجوز دهد در غیر این صورت خود سازمان نسبت به انجام تعمیرات اقدام کند.

این مسئول با بیان اینکه حدود 30 میلیون تومان اعتبار برای تعمیر محوطه داخل ساختمان اعتبار لازم است که در صورت مجوز سازمان میراث فرهنگی تخصیص خواهد یافت، گفت: البته سازمان میراث فرهنگی درصدد انجام تعمیرات کامل تر و با مبالغ میلیونی تر است.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی قصد سنگ اندازی ندارد و ممکن است در همین راستا مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی کشور داشته باشد تا مبلغی به شکل قانون مند تخصیص یابد.

یزدان پناه با تاکید بر اینکه آمادگی تخصیص اعتبار برای انجام تعمیرات مربوطه را داریم، عنوان کرد: نامه نگاری مجدد برای تعیین تکلیف موزه مذکور با سازمان میراث فرهنگی انجام شده که حیطه اختیارات این سازمان برای انجام تعمیرات و رنگ آمیزی مشخص شود.

میراث فرهنگی فعلا اعتباری ندارد /آموزش و پرورش می‌تواند مرمت کند

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: موضوع رسیدگی به موزه آموزش و پرورش و دبیرستان کزازی چند وقت پیش مورد پیگیری قرار گرفت و تیمی کارشناسی برای برآورد اعتبارات لازم به کارگیری و در نهایت مبلغ آن 700 میلیون تومان برای انجام تعمیرات تخمین زده شد.

وی افزود: برهمین مبنا نامه ای به فرمانداری کرمانشاه ارسال و تقاضا شد در بودجه امسال این اعتبار برای تخصیص در نظر گرفته شود یا اینکه از طریق سازمان میراث فرهنگی در سطح کشور بودجه ای تخصیص یابد یا آموزش و پروش بتواند بودجه ای دریافت کند و با نظارت میراث فرهنگی نسبت به انجام مرمت اقدام کند.

قادری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بودجه ای ابلاغ نشده و ممکن است تا سه ماه آینده این تخصیص ها مشخص نشود با این حال مکاتبات و رایزنی های لازم انجام شده است امیدواریم یکی از این راهکارها به نتیجه مطلوب برسد تا از تخریب موزه جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مانعی بر سر راه بازسازی این موزه وجود ندارد، عنوان کرد: بر اساس ضوابط میراث فرهنگی دبیرستان کزازی و موزه آموزش و پروش قابل مرمت است و تفاوتی ندارد آموزش و پرورش با نظارت میراث این کار را انجام دهد یا خود سازمان میراث وارد عمل شود.

وی گفت: بخشی از دیوارهای موزه مذکور ریزش دارد، بخشی جدا شده و بخشی از نازک کاری ها به تعمیرات ساختمانی نیاز دارد.

قادری بیان کرد: در سنوات گذشته سازمان میراث فرهنگی 600 میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی موزه آموزش و پروش هزینه کرده اما باز هم نیازمند تخصیص اعتبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: قبلا مسئولان آموزش و پروش فکر می کردند نمی توانند برای مرمت موزه مذکور اقدام کنند اما به آن ها گفته شده با نظارت سازمان میراث فرهنگی می توانند وارد عمل شوند.

قادری خاطرنشان کرد: فعلا زمان ابلاغ اعتبار مشخص نیست و هنوز کمیته های برنامه ریزی مربوطه شکل نگرفته است با این حال در صورت موافقت با تخصیص اعتبار حوالی آذر ماه ابلاغ انجام می شود.

با توجه به حاد بودن وضعیت این موزه بهتر است مدیران به جای پاسکاری و انداختن توپ به زمین یکدیگر هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد