کودکانی که در خودروهای بی کیفیت یتیم شدند

کد خبر: 6241|13:19 - 1392/02/10
نسخه چاپی
کودکانی که در خودروهای بی کیفیت یتیم شدند
در این مطلب که به سرنوشت همسر یکی از کارگران اخراجی کارخانه قطعه سازی پرداخته شده بود ، از تعلل متولیان و بلاتکلیفی بازار خودرو انتقاد شده است.
این مطلب پس از انتشار با نظرات مختلف مردم مواجه شد که بخشی از آن به شرح ذیل است:
علی: باتشکر، وقتی خودروها گران می‌شود حقوق کارگران افزایش پیدا نمی کند وعایدی هم ندارند، اما وقتی قرار است قیمتها کاهش یابد ما سیبل قرار می‌گیریم و تهدید می‌شویم که بیکار می‌شوید.
یک صنعتگر: من خودم در صنعت خودرو کار می‌کنم.همه حرفهای شما درست، ولی اگر منطقی فکر کنید و ارتباط مستقیمی با صنایع خودرو سازی داشته باشید می‌بینید که گرانی قیمت توسط قطعه سازان و خودروسازان نبوده با توجه به اینکه بیشتر قطعات مواد اولیه وارداتی می‌باشد و ارز مرجع که ادعایش را می‌کردند قرار بود به تولید کنندگان بدهند، ندادند نتیجه اش می‌شود این گرانی ، برای نمونه خود ما برای وارد کردن مواد اولیه هرساله ارز مرجع می‌گرفتیم تا سال 1390 ولی در سال 91 نرخ ارز را به ارز مرجع و مبادله‌ای تقسیم کردند و قرار بود ارز مرجع جهت تولید کنندگان بدهند، ولی کارخانه ما پس از چهار ماه دوندگی نتوانست نه ارز مرجع بگیرد و نه با نرخ مبادله‌ای 2450 تومانی و درآخر مجبور شدیم ارز آزاد به مبلغ 3300 تومان از بازار تهیه کنیم ومواد اولیه وارد کنیم و مواد را 3 برابر خریداری کردیم حالا خودتان قضاوت کنید.......
امیر: به فرض که خودرو سازها برای چند سال قطعه ذخیره نکرده باشند و زیاده خواه نباشند. پس تو این 20 سال قطعه سازان چه می‌کردند که پس از این همه سال باید وارد کننده قطعه باشیم؟
محمد: مردم چه گناهی کردن که خودروسازان زیاده خواه هستند؟ آقا ... رو 30 میلیون بفروش، اما واردات خودرو خارجی رو آزاد کن که ملت حق انتخاب داشته باشند.
مردم چه گناهی دارند از ماشین‌های با امکانات روز دنیا آن هم با قیمت مناسب محرومند و مجبورند خودروهای داخلی رو با قیمت گران بخرند.
مهدی: کدام یکی از دستاوردهای صنعت خودرو کشته شدن هزاران بی‌گناه در جاده‌های این کشوربوده است.برخی از محصولات صنایع خودرو سازی بوی خون می‌دهند.
رضا: از مطلبتان بسیار متشکرم چون سعی کرده قضاوت و نقد منصفانه‌ای داشته باشد، اما به نظر من این خودروسازان هستند که در برابر خواست مردم مقاومت می‌کنند.ضمن اینکه واقعاً برخی از محصولات آقایان ارابه مرگ است ، نمونه اش همین.... که جان هزاران ایرانی را بنا به اعلام پلیس گرفته است.
عزیز: گرانفروشی و بی‌احترامی به مشتری و....خلاصه باید روزی کار به دست خودروسازان می‌داد که داد.
آرش: اشکهای خانواده‌های داغداری که به خاطر ساخته شدن خودروی بی‌کیفیت و نا ایمن توسط شرکت... عزیزانشون رو تو تعطیلات عید از دست دادند فراموش کردید. 20 هزار نفر در سال یعنی دست کم بیست هزار خانوار در سال عزادار خودرو و خودرو سازان شدند نگویید رانندگی و جاده‌ها مشکل داره. علی دایی با 200 کیلومتر بر ساعت سرعت با یک خراش روی پیشانی از ماشین پیاده شد.
آرش: قضیه رواحساسی نکنید. تعرفه گمرکی بشه 20 درصد واردات برای همه آزاد باشه.
محمد: طمع بیش از حد خودروسازان باعث این گرفتاری شده، درسته شورای رقابت در اعلام قیمت گذاری خودرو تعلل کرد، ولی باعث اصلی خود خودروسازان هستند. متأسفانه برای افزایش صددرصدی قیمت کالا یک روزه کار تمام میشه، ولی برای کاهش 10 درصدی دو تا سه ماه وقت میذارن.
یک شهروند: اشکهای یک زن یا بیشتر هیچ وقت از اشک‌های یتیمانی که بزرگ خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده اند با همین ماشینهای غیر استاندارد وگران خودمان ناراحت کننده ودلسوزتر نیست !
یک مخاطب: البته من قبول دارم صنعت خودرو اشتغالزایی زیادی کرده چون با این خودروهای بی‌کیفیت همه کارگر اونها شدن و تمام وقتشون رو سر تعمیر این خودروها گذاشتن. یه خودرو خارجی داشتم پس از 3 سال یه بار بردمش تعمیر.
کارگر:وقتی قیمتها چند برابر شد خوب کسی نیامد تشکر کنه که چند نفر به کار گرفته شده و مشغول کارشدند. مگه به این بهانه‌ها خودروسازان بتوانند به مقاصد و زیاده خواهی هاشون دست پیدا کنند. فکر نمیکنین دستهایی پشت پرده هست. گریه اونها واسه اینه که میگن ما نه قطعاتمون کیفیت داره و نه خودروهامون و با این بی‌کیفیتی خودروها باعث از بین رفتن چندین هزار نفر در طول سال میشیم و خیلی خانواده‌ها رو داغدار و یا متلاشی می‌کنیم.
سایه: بالاخره به حرف اومدید و در مورد اشک یک زن که شوهرش بیکارشده نوشتین!
زهرا: اگه جرأت دارین تعرفه واردات خودرو رو به صفر برسونید ببینید چطوری همین خودرو سازها به دست و پای مردم میفتن.
علی :تا حدودی حق باشماست.اما اگر خودروسازان دست از لجبازی برداشته و منافع ملی ومردم را به منافع خود ترجیح بدهند همه چیز درست می‌شود.اگر همان شصت روز پیش خواسته بحق مردم (ارزان شدن خودرو) را عملی می‌کردند، کار به اینجا نمی‌رسید. یعنی اینکه وقتی قیمت خودرو ارزان می‌شد تقاضا بالا می‌رفت وخرید وفروش رونق می‌گرفت و نقدینگی خودروسازان تأمین می‌شد هرچند باسود کمتر، ولی به اینجا نمی‌رسید که همسر محترم یک کارگر زحمتکش قطعه ساز نزد شما گریه کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد