"تندرو هاي اصولگرا کشور را به بن بست کشاندند"

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 6857|07:49 - 1392/02/12
نسخه چاپی
"تندرو‌هاي اصولگرا کشور را به بن‌بست کشاندند"

روزنامه بهار: چند روزی از انتشار سرمقاله هتاکانه روزنامه کیهان علیه رییس‌جمهوری دوران اصلاحات می‌گذرد. با‌این‌حال هنوز این سرمقاله واکنش‌هایی در بین اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان میانه رو در پی دارد. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول این نشریه، در سرمقاله پرمناقشه خود، نسبت‌هایی را در مورد آقای خاتمی به کار برده است که به شهادت دوست و دشمن ناروا هستند. حسن رسولی، استاندار خراسان، در دولت اصلاحات و عضو بنیاد باران انتشار مقالاتی از این دست را ناشی از ترس اصولگرایان در آستانه انتخابات می‌داند؛ اصولگرایانی که در هشت سال تمام ارکان حکومت را در اختیار داشتند و کشور را به بن‌بست کشاندند. حسن رسولی در گفت‌وگو با بهار انتشار این سرمقاله را نشانه تاثیر‌گذار‌بودن حضور آقای خاتمی و اصلاحات بر جریان انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است.

چرا اصولگرایان لحن خود را علیه اصلاح‌طلبان تند‌تر از گذشته کرده‌اند تا جایی که در سرمقاله روزنامه کیهان به اهانت علیه رییس‌جمهوری دوران اصلاحات پرداخته می‌شود.
سرمقاله روزنامه کیهان را باید از چند وجه بررسی کرد. از یک‌سو انتشار این سرمقاله تعجب چندانی برنمی‌انگیزد؛ زیرا آنچه در قالب سرمقاله منتشر شد در جهت مشی هتاکانه شخص آقای شریتمداری است. متاسفانه مدیر‌مسئول روزنامه کیهان در مواجهه با جریانات یا حتی برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شناخته‌شده به‌دور از رعایت ادب، انصاف و قانون رفتار می‌کند. در گذشته هم بارها پیش آمده است روزنامه کیهان به‌قلم آقای شریعتمداری یا یکی اعضای هیات‌تحریریه مقالاتی از این دست را منتشر کند.
از سوی دیگر سرمقاله اخیر این روزنامه درباره رییس‌جمهوری هشت‌ساله دوران اصلاحات، تعجب‌برانگیز است. از این رو می‌گویم انتشار این سرمقاله در وضعیت حاضر می‌تواند مخاطبان این روزنامه را شگفت‌زده کند که آقای شریعتمداری، نماینده مقام معظم رهبری، در این رسانه هست و باید تابع منویات ایشان باشد. با توجه به توصیه‌های پی‌درپی مقام معظم رهبری برای شرکت همه خطوط فکری در انتخابات، به‌ویژه موضع‌گیری ایشان در مشهد و تاکید بر ترویج سیاست‌های مشارکت‌جویانه درمورد انتخابات، نمی‌توان ساده از کنار سرمقاله روزنامه کیهان گذشت.

معمولا روزنامه کیهان حمله به رقیب را به دفاع از خود ترجیح می‌دهد، اما در آستانه انتخابات چرا به دفاع از عملکرد دولت مورد حمایتش نمی‌پردازد و ترجیح می‌دهد به رقیب احتمالی حمله کند؟
فکر می‌کنم آقای شریعتمداری به‌خوبی واقف است که جریان اصولگرا شانس چندانی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد امسال ندارد. اصولگرایان و در هشت سال گذشته تمام مراکز قدرت را در اختیار داشته‌اند، ولی کشور را به بن‌بست کشاندند. کارنامه جریانی که آقای شریعتمداری مدعی نمایندگی آن هست، کارنامه‌ای غیرقابل دفاع است. با این کارنامه امید چندانی به حضور موفقیت‌آمیز اصولگرایان در انتخابات نیست و آقای شریعتمداری به‌خوبی از این موضوع آگاه است. آقای شریعتمداری می‌داند در بین همه چهره‌های موجود، تنها آقای خاتمی است که می‌تواند اقبال عمومی را به خود جلب کند. از آنجایی که می‌داند امکان بر‌قراری یک دیالوگ صریح با گفتمانی مجاب‌کننده با آقای خاتمی یا یارانش را ندارد، دست به تخریب او می‌زند. آقای شریعتمداری می‌داند بدون تخریب آقای خاتمی، شانس کمی برای مطرح‌کردن مواضعش در بین افکار عمومی دارد؛ به‌همین دلیل برای از‌میدان به‌در‌کردن رقیب مقاله‌هایی از این دست را منتشر می‌کنند. حسین شریعتمداری سعی می‌کند با استفاده از گفتمان پرخاشگرانه، تردید آقای خاتمی برای حضور در صحنه انتخابات را بیشتر کنند تا بدون این‌که وارد یک مبارزه علنی، قانونی و انتخاباتی با آقای خاتمی شوند، او را از صحنه حذف کنند.

ظاهرا نگران جریان‌سازی اصلاح‌طلبان هستند؟
روزنامه کیهان و شخص آقای شریعتمداری به‌درستی با بررسی اوضاع کشور به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح‌طلبان در صورت ورود به صحنه انتخابات می‌توانند بر جریان آن تاثیر بگذارند. از سوی دیگر اردوگاه پرتردید و پرنامزد اصو‌گرایان و در کنار کارنامه غیرقابل دفاع جریان اصولگرا این جریان را در شکننده‌ترین موقعیت چند سال اخیر قرار داده است. آقای شریعتمداری به اخبار و نظر سنجی‌های محرمانه دسترسی دارد و از محبوبیت اصلاح‌طلبان آگاه است. این فحاشی‌ها هم به‌علت ترس از حضور قوی رقیب در صحنه انتخابات است.

واکنش اصولگرایان چه خواهد بود؟
جریان کیهان تمایل بسیاری دارد که تخریب اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی ادامه پیدا کند و بخش‌هایی از اصولگرایان رادیکال رفتارهایی مشابه از خود نشان دهند. ولی تجربه نشان داده است که خوشبختانه دیگر بخش‌های واقع‌بین و خردمند اصولگرا کمتر با او و روزنامه‌اش همراهی دارند. بعید می‌دانم چنین همکاری بین گروه‌های خردمند و رادیکال اصولگرا انجام شود. همان‌طور که دکتر اسماعیلی، عضو فقهای شورای نگهبان به‌صورت رسمی علیه مواضع سرمقاله کیهان موضع گرفت و به‌صورت تلویحی آقای شریعتمداری را از دخالت‌های بی‌جا در مسائل حقوقی مربوط به شورای نگهبان نهی کرد.

ممکن است که انتشار مقالاتی از قبیل سرمقاله کیهان در روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، بر مواضع شورای نگهبان یا دیگر نهاد‌های نظارتی تاثیر بگذارد؟
امیدوارم براساس آنچه دکتر اسماعیلی گفته است، شورای نگهبان و دیگر نهاد‌های نظارتی در این انتخابات بی‌طرفی خود را حفظ کنند. هیچ‌یک از نهاد‌های نظارتی نباید تحت‌تاثیر چنین القاعاتی قرار بگیرد. در غیر این‌صورت شورای نگهبان به نقش داوری و بی‌طرفی خودش آسیب وارد خواهد کرد. بعید می‌دانم شورای نگهبان وارد این بازی شود و جایگاه خودش را نزد افکار عمومی متزلزل کند. همچنین انتظار داریم مقامات قضایی دخالت کنند. دادستان کل کشور یا دادستان تهران در مقام مدعی‌العموم باید در مسئله ورود کنند و حداقل انتشار چنین مقالاتی را محکوم کنند؛ خصوصا که کمتر از 40‌روز به تاریخ برگزاری انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری باقی نمانده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد