مهمترین مشکل دستگاه قضایی از دید لاریجانی

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 8466|20:23 - 1392/02/17
نسخه چاپی
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در دیدار نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تعامل دستگاه قضایی و مجلس را مناسب توصیف کرد و گفت: امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم مجلس مشکلات مربوط به نیروی انسانی و امکانات قوه قضاییه حل و فصل شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بحث‌های قوه قضاییه، بحث بودجه است و هر اصلاحی که در درون قوه قضاییه صورت بگیرد، طبیعتا در چارچوب بودجه‌های مصوب ممکن است.

آملی‌لاریجانی با تقدیر از همکاری مجلس شورای اسلامی با قوه قضاییه، گفت: با عنایت و توجه مجلس شورای اسلامی برخی از مشکلات قوه قضاییه حل شده است و امیدواریم که این تلاش‌ها و همکاری‌ها ادامه داشته تا مشکلات دستگاه قضایی کاهش یابد.

رییس قوه قضاییه، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین مشکل دستگاه قضایی دانست و گفت: گرچه در قوه قضاییه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته اما کمبود نیروی انسانی از اساسی‌ترین مشکلات قوه قضاییه است.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: تمام تلاش‌هایی که در مجلس و قوه قضاییه و مجریه صورت‌می‌گیرد قطعا به منظور خدمت‌رسانی به مردم است و دستگاه قضایی نیز نمی‌خواهد در خدمت‌رسانی به مردم به دلیل نبود امکانات مناسب دچار مشکل شود.

رییس قوه قضاییه به ایجاد معاونت فناوری و اطلاعات قوه قضاییه به منظور توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری‌های نوین در قوه قضاییه برای کاهش مراجعه حضوری مردم به محاکم و ثبت و پذیرش شکایت از طریق امکانات نوین فناوری گام مهمی است که در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و البته گسترش آن باید با حمایت‌های بودجه‌ای صورت گیرد.

آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لوایح قضایی شد و افزود: متاسفانه برخی از لوایح قوه قضاییه در دولت معطل مانده و برخی از لوایحی که به مجلس ارسال شده، دچار تغییرات عمده شده است که این رویه غیرقانونی است.

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه لایحه پلیس قضایی به مدت دو سال است که در دولت معطل مانده در حالی که قوه قضاییه نیاز مبرمی به نیروی ضابط آموزش‌دیده، متخصص و در دسترس دارد.

آملی‌لاریجانی به لایحه جامع وکالت نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه نیز متاسفانه به سرنوشت لوایح دیگر تبدیل شده است.

در این دیدار نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس نیز نقطه‌نظرات خود را درباره نحوه تعامل مجلس و قوه قضاییه مطرح کردند.