مخالفت عراق با پناه دادن به پ.ک.ک

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 9110|22:37 - 1392/02/19
نسخه چاپی

عراق یکی از بندهای مهم توافقنامه پایان قیام سه دهه کردها در ترکیه را که مبتنی بر پناه دادن به شبه نظامیان حزب کارگران کردستان موسوم به (پ ک ک) در شمال این کشور است، رد کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، وزارت خارجه عراق امروز (پنجشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد، بغداد در عین حال که از هر گونه توافق سیاسی و صلح آمیز درباره مسئله کردهای ترکیه استقبال می کند، اما ورود گروه های مسلح را به خاک خود نمی پذیرد چرا که این امر به امنیت و ثبات عراق آسیب می زند.

وزارت خارجه عراق افزود، بغداد این موضع خود را در راستای حاکمیت و حفظ امنیت و قبات جامعه عراقی و نیز احترام به اصل حسن همجواری و عدم دخالت در مسائل داخلی کشورهای دیگر، اتخاذ کرده است.

این در حالی است که اقلیم کردستان عراق تاکنون موضع رسمی خود را در این باره اعلام نکرده است. اما شماری از اعضای پارلمان عراق بر این باورند که ممکن است اربیل با عقب نشینی حزب کارگران کردستان از ترکیه و ورود به خاک عراق استقبال کنند و یا اینکه دست کم با پناه دادن آنها به اقلیم کردستان موافق نماید.

ناظران سیاسی می گویند، دورنمای پیوستن کردهای  پ ک ک به نیروهای کرد در شمال عراق، ممکن است باب اختلاف را بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور باز کند. همچنانکه ممکن است این امر به روابط ترکیه و عراق تاثیر بگذارد.