اولین هشدار رهبری درباره خطر انحراف/ تست اعتیاد مشایی/ جهانگیری نیامده رفت

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 9413|07:43 - 1392/02/21
نسخه چاپی

*در جلسه خبرنگاران و وبلاگ نویسان حامی دولت که با حضور اسفندیار رحیم مشایی در سالن کاخ سعد آباد برگزار شد وی خطاب به حاضران گفت: "من امروز کسالت داشتم و برای چکاپ به بیمارستان رفتم و تست اعتیاد هم دادم تا برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مشکلی نداشته باشم!"مشایی در این جلسه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید انتقادی به دکتر احمدی‌نژاد بکنید چه می‌گویید؟ گفت: «اگر بخواهم انتقاد کنم این است که آقای احمدی‌نژاد از بس از من تعریف کرد پدر مرا درآورد."

*مهدی کلهر مشاور سابق احمدی نژاد در جمع جوانان حامی دولت در کاخ سعد آباد گفته است:" قبل از رئیس جمهور شدن احمدی نژاد 80 درصد جوانان به فکر مهاجرت و خارج شدن از ایران بودند اما زمانی که احمدی نژاد در انتخابات پیروز شد این رقم به 20 درصد رسید."

*اسفندیار رحیم مشایی در جمع گروهی از وبلاگ نویسان در سالن کاخ سعد آباد مدعی شده" بر اساس کتابی که آقای ری شهری تالیف کرده است ریشه پیامبر (ص) ایرانی بوده است. " برگزاری همایش های دولت در کاخ سعدآباد در حالی برگزار می شود که مخالف مشی و منش اولیه دولت آقای احمدی نژاد بود.

*اطرافیان اسحاق جهانگیری با اشاره به عدم اجماع اصلاح طلبان روی کاندیدای واحد می گویند احتمال ثبت نام جهانگیری به حداقل رسیده است. جهانگیری گفته شرط کاندیدا شدن وی اجماع هاشمی و خاتمی روی اوست و این دو با اسم از من حمایت کنند. خاتمی هم گفته به جز هاشمی، از هیچ کاندیدایی با اسم حمایت نخواهم کرد.

*پس از ملاقات دو تن از کاندیداهای ریاست جمهوری با مولوی عبدالحمید در زاهدان، جمعی از حامیان این کاندیداها به اعتراض ستاد آن ها را ترک کردند. مولوی عبدالحمید در انتخابات های گذشته از معین و موسوی حمایت کرده بود.

*این روزها برخی حامیان دولت در دفاع مطلق و همه جانبه از عملکرد دولت نهم و دهم می گویند اگر دولت احمدی نژاد انحراف داشته چرا مقام معظم رهبری تاکنون هشداری در این باره نداده اند. جهت پاسخ به این پرسش به اولین دیدار اعضای دولت نهم با رهبر فرزانه انقلاب اشاراتی خواهیم داشت که اینگونهدر تاریخ ۸۴/۷/۱۷، درباره خطر انحراف هشدار داده اند:
«نكته‌ى اول اين‌كهگمان مصونيت از انحراف را مطلقاً در خودمان نبايد راه بدهيم؛ يعنى هيچ‌كس نبايد بگويد وضع ما كه روشن است ومثلاً در خط صحيح و در خط دين و خدا داريم حركت مى‌كنيم و منحرف نمى‌شويم؛ نه، چنين چيزى نيست.امكان لغزش و انحراف از خط مستقيم براى همه هست و همه هم وسيله‌ى اجتناب از اين انحراف را دارند؛ يعنى اين‌طور نيست كه يك سرنوشت قطعى و حتمى وجود داشته باشد تا ما بگوييم هر كس در اين راه حركت مى‌كند، ناگزير بايد لغزش پيدا كند؛ نه، انسان مى‌تواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. امامصونيت از انحراف هم تضمينى نيست كه انسان بگويد ما كه ديگر منحرف نمى‌شويم؛بنابراين خاطر جمع سر را روى بالش نرمى بگذارد و از حال خودش غافل شود.

هيچ‌كدام از اين دو طرف قضيه نبايد مورد بى‌توجهى قرار بگيرد.وسيله‌ى عدم انحراف و پرهيز از انحراف چيست؟ مراقبت از خود. بايد مراقب بود. اگر از خود مراقبت كنيم، منحرف نمى‌شويم. اگر از خود مراقبت نكنيم، يا از ناحيه‌ى سستى و ضعف در پايه‌ها و مبانى عقيدتى انحراف به انسان روى مى‌آورد، يا از ناحيه‌ى شهوات به انسان روى مى‌آورد. حتّى كسانى كه پايه‌ها و مبانى اعتقادى آنها محكم است، شهوات نفسانى بر نگاه و بينش عقلىِ درست و عميق نسبت به خط و راه و هدف غلبه مى‌يابد و انسان را منحرف مى‌كند؛ كه ما مواردش را ديديم.

عزيزان من! كسانى كه پايشان لغزيد، خيلى از مواردش را كه ما ديديم، ناشى بود از عدم تعمق در امر دين و معارف اسلامى؛ شعائرى بود، شعارهايى بود، احساساتى بود، بر زبانشان بود، اما در دلشان عمق نداشت. لذا در گذشته ما كسانى را ديديم كه آدمهاى خيلى تند و داغ و پُرشورى هم بودند، بعد صدوهشتاد درجه وضع اينها عوض شد.
چون نامه مالک اشتر مفصل است، مجبوريم انتخاب كنيم. آن جاهايى كه به نظرم براى ما لازم‌تر است، آنها را انتخاب كرده‌ام. مى‌فرمايد «و اياك و الاعجاب بنفسك و الثقة بما يعجبك منها»؛ برحذر باش از اين‌كه خودشگفتى به سراغ تو بيايد. اعجاب به نفس، يعنى خودشگفتى؛ اين‌كه انسان از خودش خوشش بيايد. حضرت مى‌گويند مواظب باش در اين دام نيفتى.
دنبال اين، باز فقره‌ى مهم ديگرى است كه مى‌فرمايند: «ايّاك و المنّ على رعيتك باحسانك»؛ سر مردم منت نگذاريد و بگوييد ما اين كارها را براى شماها كرده‌ايم. وظيفه بوده، انجام داده‌ايد. اگر انجام داده باشيد، وظيفه‌تان را انجام داده‌ايد؛ منتى سر مردم نگذاريد. «او التزيّد فيما كان من فعلك»؛ كارهايى را كه انجام داده‌ايد، بزرگنمايى نكنيد.
اگر تقواى بيشترى به خرج داديم، از خودمان بيشتر مراقبت كرديم، بهتر كار كرديم، بهتر به وظايفمان عمل كرديم، به قانون بيشتر احترام گذاشتيم و در جهت اين اهداف، بيشتر پيش رفتيم، پيش خداى متعال عزيزتر خواهيم بود؛ اما بدون آن، نخير. بايد تلاشمان را در اين جهت متمركز كنيم. مواظب باشيم در دامهايى كه ديگران افتادند، ما نيفتيم. هر كس در آن دامها بيفتد، همان بلاها و همان عواقب برايش متصور است؛ لذا فرقى بين ما و آنها نيست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد