آيا اين دو امروز در انتخابات نامزد مي شوند؟/ پايان معماي ثبت نام

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 9418|07:46 - 1392/02/21
نسخه چاپی
به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در حالي كه تا امروز بيش از 20 چهره نام آشناي سياسي در انتخابات ثبت نام كرده‌اند اما هنوز قطب‌هاي اصلي انتخابات مشخص نيست. به همان ميزان كه افكار عمومي با اين پرسش مواجه است كه «اصل كاري»‌هاي انتخابات چه كساني هستند، سياسيون نيز «تكليف» خود را همچنان نمي‌دانند كه در اين انتخابات با چه كسي بايد «عقد اخوت» ببندند و با چه كساني بايد «رقابت» كنند. عامل اصلي اين سردرگمي را بايد در دو نام جست‌وجو كرد؛ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و اسفنديار رحيم‌مشايي.



يكم) هاشمي؛ اميد اصلاح‌طلبان و كابوس اصولگرايان


اگرچه خيلي از علاقه‌مندان جانشيني محمود احمدي‌نژاد بدون توجه به اين دو نام خود را به وزارت كشور رساندند اما علي اكبر ولايتي و محمد باقر قاليباف گويا منتظر آن هستند تا از تصميم نهايي هاشمي‌رفسنجاني و مشايي مطلع شوند و پس از آگاهي از «آمدن و نيامدن» اين دو نفر، بدانند كه بايد چه تصميمي بگيرند. علي اكبر ولايتي كه قرار بود روز گذشته (جمعه) با حضور در ساختمان وزارت كشور براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام كند به ناگهان دفتر او در اطلاعيه‌يي از تعويق زمان ثبت نام وي خبر داد. «افزايش احتمال كانديداتوري اكبر هاشمي‌رفسنجاني» را مي‌توان علت اصلي تعويق ثبت نام علي اكبر ولايتي دانست. اين اتفاق در حالي رخ داد كه غلامعلي حداد عادل بر اساس تصميم قبلي ائتلاف سه نفره، روز پنجشنبه به وزارت كشور رفت و در انتخابات ثبت نام كرد و در واكنش به كانديداتوري اكبر هاشمي‌رفسنجاني گفت: «اگر آمد آن وقت تصميم تازه‌يي مي‌گيريم.»حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي و از نزديكان هاشمي‌رفسنجاني نيز در گفت‌وگويي گفت: «براي كانديداتوري هاشمي بهتر است تا فردا صبر كنيد. او در پاسخ به اين سوال كه معناي جمله شما براي منتظر ماندن تا فردا به معناي كانديداتوري قطعي آقاي هاشمي است، گفته است: من سخنگوي ايشان نيستم اما در عالم سياست هيچگاه، هيچ چيز غير ممكن نيست.»محمد هاشمي‌رفسنجاني، برادر كوچك‌تر آيت‌الله هاشمي هم در گفت‌وگويي با روزنامه اعتماد از احتمال حضور آيت‌الله هاشمي در انتخابات خبر داده بود. محسن هاشمي، فرزند آيت‌الله هاشمي نيز روز گذشته در گفت‌وگويي با سايت خبر آنلاين گفت: «پدر اگر حضورشان را به نفع نظام ببيند حضور خواهد يافت.» وي در توضيح اظهارات اخير رييس مجمع كه حضورش را منوط به مشورت با رهبري كرده بود نيز معتقد است كه: «آقاي هاشمي معتقد است وضعيت كشور مطلوب نيست و نياز به كمك رهبري براي نجات كشور است.» وي افزود: آيت‌الله هاشمي بايد سبك سنگين كند حضورش به نفع نظام باشد نه اختلاف.



ولايتي در انتظار تصميم هاشمي


پيش از اين تحليلگران مسائل سياسي گفته بودند كه علي‌اكبر ولايتي گزينه مناسبي براي رودر رو قرار گرفتن با هاشمي‌رفسنجاني نخواهد بود. اين تحليلگران پيش‌بيني كرده بودند كه علي اكبر ولايتي در صورت كانديداتوري هاشمي‌رفسنجاني همانند انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 به نفع او از انتخابات كناره‌گيري خواهد كرد، چراكه او سال‌ها وزير كابينه هاشمي بوده و البته بخشي از سبد آراي او نيز متعلق به هاشمي است. ولايتي تاكنون در تمام سخنراني‌هاي انتخاباتي‌اش با احترام از هاشمي ياد كرده و از نقد جدي او پرهيز كرده است. كناره‌گيري ولايتي به نفع هاشمي‌رفسنجاني نيز همچنان در تحليل‌ها يادآوري مي‌شود. هاشمي‌رفسنجاني پيش از اين گفته بود كه براي كانديداتوري در انتخابات بدون موافقت رهبري اقدام نخواهد كرد. عكس العمل روزنامه ‌ها و شخصيت هاي اصولگرا نشان از واهمه اين جريان فكري دارد چرا كه با حضور هاشمي همه معادلات از پيش طراحي شده محافظه‌كاران دگرگون خواهد شد.


اصلاح‌طلبان و اميد به هاشمي


آمدن هاشمي به همان ميزان كه موجي از نگراني را در دل محافظه‌كاران ايجاد كرده، روزنه‌هاي اميد را در اردوگاه اصلاح‌طلبان زنده كرده است. طيف وسيعي از اصلاح‌طلبان اعلام آمادگي كرده‌اند كه در صورت حضور هاشمي از او حمايت خواهند كرد. مرد محبوب اصلاح‌طلبان نيز مدتي است كه به صورت رسمي از كانديداتوري هاشمي استقبال مي‌كند. حسن روحاني، اسحاق جهانگيري و محمد رضا عارف سه كانديداي اصلاح‌طلب نيز بارها اعلام كرده‌اند كه در صورت حضور هاشمي به نفع او از انتخابات كناره‌گيري خواهند كرد و اين همان مساله‌يي است كه بازي اصولگرايان را دگرگون خواهد ساخت. اما به نظر مي‌رسد كه براي حضور احتمالي هاشمي هم، مكانيسم خاصي را در نظر گرفته‌اند. با توجه به شواهد و قرائن موجود به نظر مي‌رسد كه محافظه‌كاران ائتلاف 1+2در صورت ثبت نام هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات و كناره‌گيري ولايتي به نفع او با دو كانديداي باقيمانده خود محمد باقر قاليباف و حداد عادل وارد صحنه رقابت با او خواهند شد شود. در همين راستا طي سه روز گذشته فيلمي از محمد باقر قاليباف به صورت گسترده در رسانه‌هاي مخالف هاشمي‌رفسنجاني منتشر شده كه شهردار تهران با لحني تند به انتقاد از رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام پرداخته است. از آن سو برخي شنيده‌ها حاكي از آن است كه سعيد جليلي نيز در صورت ثبت نام هاشمي به سرعت خود را به خيابان فاطمي و وزارت كشور خواهد رساند و در انتخابات ثبت نام خواهد كرد.



دوم) مشايي؛ اصولگرايان خيال آسوده و اصلاح‌طلبان بي‌تفاوت

اسفنديار رحيم‌مشايي كه از سوي محافظه‌كاران در يكي، دو سال گذشته به عنوان گزينه اصلي دولتي‌ها در انتخابات معرفي شد و بر همين اساس همواره مورد تاخت و تاز راست‌هاي سياسي بود در اين روزها و پس از احتمال حضور هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات به نظر مي‌رسد كه ديگر براي محافظه‌كاران، خطر اصلي دانسته نمي‌شود. اصولگرايان كه تا ديروز تنها منتظر آن بودند كه تا مشايي سخني بر زبان جاري كند و از فرق سر تا نوك پاي مشايي را زير سوال ببرند در حال حاضر تمام هم و غم شان معلول آمدن و نيامدن هاشمي است. علت اصلي اين مساله را مي‌توان خيال آسودگي آنان از عدم تاييد صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي دانست. اين در حالي است كه طي چند روز گذشته خبري منتشر شد كه نه واكنشي از سوي اصولگرايان را به‌دنبال داشت و نه از سوي رياست‌جمهوري تكذيب شد. بر اساس اين خبر تكذيب نشده، مشايي در جمع تعدادي از طرفداران و نزديكانش درباره تاييد صلاحيت ‏خود گفته است كه: «بنده صلاحيتم را در آسمان‌ها گرفته‌ام نيازي به تاييد صلاحيت از سوي شوراي نگهبان ندارم.» مشايي در حالي از احراز صلاحيت خود سخن مي‌گويد كه بهمن شريف‌زاده از حاميان اسفنديار رحيم‌مشايي طي گفت‌وگويي مدعي شده بود كه هيچ دليلي براي رد صلاحيت مشايي نيست. او در اين گفت‌وگو به نقل از مشايي گفته بود: «بگذاريد من بيايم، مردم راي نمي‌دهند ديگر.» شريف‌زاده كه طي يك سال گذشته همواره مورد تمجيد و تكريم اسفنديار رحيم مشايي بوده است در اين گفت‌وگو به نكته‌يي مهم درباره واكنش دولت به رد صلاحيت احتمالي مشايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در صورت رد صلاحيت مشايي از طريق مطالبه عمومي اقدام مي‌كنيم.» واكنش احتمالي احمدي‌نژاد به رد صلاحيت مشايي طي ماه‌هاي گذشته همواره محل گمانه‌زني رسانه‌هاي اصولگرايان بوده است. برخي از تحليلگران اصولگرا ،مشايي را نامزد نهايي طيف دولت در انتخابات ندانسته و مدعي شدند كه طرح نام مشايي در راستاي ايجاد خطاي ديد در اردوگاه اصولگرايان براي‌ شناسايي نكردن كانديداي نهايي دولت است.



امروز تكليف مشخص خواهد شد

تا پايان ساعت 18 امروز تكليف «همه» مشخص خواهد شد. پس از اين ساعت نه تنها افكار عمومي مي‌دانند كه كانديداهاي اصلي انتخابات چه كساني هستند كه سياسيون هم مي‌دانند چه طرح و برنامه‌يي را براي ادامه «بازي بزرگ» انتخابات در نظر بگيرند. امروز تا پايان ساعت 18 اصولگرايان يا از نيامدن هاشمي‌رفسنجاني آسوده خاطر خواهند شد يا آنكه بر آشفتگي‌ها و نگراني‌هايشان افزوده خواهد شد. امروز 21ارديبهشت ماه ساعت 18 يا مشايي با شعار «زنده باد بهار» خواهد آمد يا آنكه كانديداهاي دوم و سوم دولت پشت سر يكديگر مي‌آيند تا جاي خالي مشايي را پر كنند. هر چه هست امروز براي وزارت كشور، روز شلوغي خواهد بود و معماي ثبت نام هاشمي و مشايي امروز حل مي‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد