ثابتی: جلیلی مصداقی از عقلانیت انقلابی است که نیازمند آن هستیم/دشتبانی: برنامه روحانی برگرداندن عقلانیت به جامعه است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16352|23:29 - 1392/03/08
نسخه چاپی
به گزارشخبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، داود دشتبانی نماینده حسن روحانی و امیرحسین ثابتی نماینده جلیلی در مناظره انتخاباتی "چرا جلیلی؟ چرا روحانی؟" که عصر امروز 4شنبه 8 اردیبهشت در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
دشتبانی در پاسخ به این سوالی که چرا روحانی؟ اظهار داشت: در صد ساله اخیر کشور با چالش دنیای جدید روبرو شده بود و عقب ماندگی در کشور حاکم بود در مواجه با دنیای جدید ما با دو عنصر پررنگ روبروبودیم که عبارتند از تجدد و سنت.

وی با بیان اینکه این چالش‌ها ما را با سه نحله فکری روبرو ساخت افزود: اولین مرحله این است که نحله فکری و سیاسی به طور کلی گذشته و سنت را نفی می‌کند و در دومین مرحله نحله فکری نفی کننده به طور مطلق غرب بوده و آن را کفر می‌خواند و آن بدین معنا است که هم غرب را قبول دارد و از درون چالش دو جریان جدید بوجود آمده که قائل به سنتز میان این دو است که این به این معنای است که هم غرب را دارد و هم سنت و فرهنگ بومی و داخلی را.

وی گفت: احمدی نژاد و جلیلی نماینده یک طیف افراطی هستند که غرب را به کلی نفی می‌کنند اما روحانی نماینده جریان سومی است که هم دستاودرهای غرب را قبول دارد و هم توجه خاصی به پیشرفت و توسعه داخلی نظام دارد.

ثابتی نماینده جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا جلیلی؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی که 34 سال از انقلاب می‌گذرد و تا این زمان نقاط قوت و ضعف مشخص شده است، کشورهای منطقه هم دارای تحولات سیاسی بودند و معادلات سیاسی منطقه بهم خورده است.

وی با بیان اینکه موضوع هسته‎‌ای ایران باید مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: اولویت اصلی جلیلی در عرصه هسته‌ای دستیابی به حق مسلم ایران است که دو نوع رویکرد در خصوص پرونده هسته‌ای مطرح است، یکی مربوط به روحانی و دگیری مربوط به احمدی نژاد و جلیلی است.

ثابتی با بیان اینکه رویکرد دوم دارای دستاوردهای زیادی بوده اضافه کرد: جلیلی قائل به تنش‌زدایی نیست بلکه قائل به تهدید زدایی است.

نماینده جلیلی در خصوص ویژگی‌های فردی جلیلی افزود: جلیلی مرز بندی‌اش با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مشخص است و طرفداران زیادی در بین مردم دارد و در نظرسنجی‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده و پتانسیل زیادی در خصوص تعامل با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی دارد، شخص بی‌حاشیه‌ای است.

ثابتی با بیان اینکه نخبگان زیادی از جلیلی حمایت می کنند، یادآورشد: جلیلی نقاط ضعف دولت فعلی را در خصوص آزمون خطا ندارد جلیلی مصداقی از عقلانیت انقلابی است که نیازمند آن هستیم، اعتدالش در خط امام بودن مطرح است.

در ادامه دشتبانی نماینده روحانی با اشاره به موضوع پرونده هسته‌ای افزود: در خصوص پرونده هسته‌ای مصادیق زیادی تکرار شده است و یک توهمی را ایجاد کرده است که هرچه می‌گویند درست است و دوستان دروغهایشان را باور می‌کنند و پاسخ‌های مستند روحانی را قبول ندارند و شکست هسته‌ای را به زمان روحانی نسبت می‌دهند، ولیکن با دروغ نمی‌شود از دین، اسلام و پرونده هسته‌ای ایران دفاع کرد.

ثابتی در ادامه گفت: هرچند در دوره احمدی‎نژاد و جلیلی قطع نامه‌ای علیه ایران بسته شد، اما ما غنی سازی‌های لازم را انجام دادیم و پیشرفت‌هایی هم در این زمینه داشتیم اتفاقی که در این 6 سال افتاد نتیجه‌اش این است که حداقل این روند در سالهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد، یک تقلب گفتمانی در دوره روحانی رخ داد و تنش‌زدایی تبدیل به تحقیر ایران شد.

دشتبانی نیز در خصوص برنامه اقتصادی روحانی تصریح کرد: اعتدال در اجرای قانون اصل اول است قانون فقط برای احقاق حقوق مردم است برنامه روحانی اجرای قانون اساسی است، انحلال سازمان برنامه و بودجه توسط احمدی نژاد انجام شد، برنامه روحانی برگرداندن عقلانیت به جامعه است.

وی افزود: وزیر احمدی نژاد بودن افتخار نیست خیانت است، آشفتگی وضع اقتصاد مردم عزت است؟

ثابتی در خصوص برنامه اقتصادی جلیلی افزود: رویکرد کلی جلیلی برای بحث اقتصاد پروژه‌های زودگذر و فصلی نیست بلکه پروسه‌ای و کلان است تفکیک بندی بودجه از پول نفت و کاهش تدریجی نقش پول نفت در بودجه است.

وی درخصوص علت انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوره احمدی نژاد گفت: دلیل این انحلال کاهش نقش زائد بروکراسی در جامعه است و اینکه جلوی فساد گرفته شود، ولی عیب احمدی نژاد براین بود که بعد از اینکه انحلال کرد جایگزینی برای آن قرار نداد.

دشتبانی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان تمام قد پشت روحانی قرار خواهند گرفت گفت: کاندیدای ما خاتمی بود، ولی فضای حاکم باعث شد که ایشان نتوانند حاضر شوند کاندیدای بعدی هاشمی بود حذف شد، روحانی کاندیدای اصلاحات نیست بلکه کاندیدای اعتدال و عقلانیت است، من امیدوارم اجماع صورت گیرد و عارف به نفع ایشان کنار رود.

ثابتی در پاسخ به این که آیا اصولگرایان به نفع جلیلی اجماع می‌کنند اظهارداشت: فضایی که در عرصه سیاسی وجود دارد به جز مستقل‌ها 5 نفر می‌مانند که اصولگرا هستند ائتلاف 2+1 مشکل پیدا کرده و هیچ کدام کنار نمی‌روند جلیلی یک جریان سوم است و با پشتوانه مردم رأی خواهد آورد ما جلیلی را بیش از همه اصولگرا می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که  نقظه اشتراک جلیلی با احمدی نژاد در چیست گفت: توجه به نقاط قوت احمدی نژاد است و در خصوص نقطه اختلاف باید گفت حاشیه‌دار بودن احمدی نژاد و بی حاشیه بودن جلیلی است.

ثابتی در پاسخ به این سوال که جلیلی چه کارنامه اجرایی دارد تاکید کرد: در فضای فعلی کارنامه اجرایی مهم نیست بلکه رویکرد وگفتمان مهم است. دلیل نارضایتی مردم از احمدی نژاد انحراف رویکرد ایشان بوده نه عملکرد و کارنامه‌اش در بخش اجرایی.
 
دشتبانی در پاسخ به این سوال که چطور شما صلاحیت روحانی را مورد تهدید قرار می‌دهید، تصریح کرد: در بحث قانون یک خلت مبحثی صورت می‌گیرد اما وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون اساسی است؛ در بحث هسته‌ای من تعریفم از تعلیق زمان روحانی صلح حدیبیه هست که نتیجه‌اش فتح مکه توسط پیامبر بود، تعلیق ایران در زمان روحانی داوطلبانه بود نه اجبار آمیز.

ثابتی در پاسخ به این سوال که چطور شما می‌گویید ائتلاف 2+1 دچار مشکل شده است، اما از ائتلاف جلیلی و لنکرانی چیزی نمی‌گویید اظهارداشت: اینکه ائتلاف 1+2 به مشکل خورده است، ولایتی نقض کرده نه قالیباف بعد از اینکه جلیلی آمد آیت‌الله مصباح همچنان طرفدار لنکرانی بود، لنکرانی انصراف داد، رد صلاحیت نشد، موضوع لنکرانی رقابت نبود بلکه آیت‌الله مصباح یزدی از جلیلی حمایت کرده است.

دشتبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روحانی در برنامه تلویزیونی خود اردوکشی را مطرح کرد گفت: در زمینه اردوکشی روحانی، جواب روحانی مشخص بود که گفت اگر عدل در جامعه حاکم بود اردوکشی در خیابان‌ها حاکم نمی‌شد.