راز موفقیت ترکیه در بخش اقتصاد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16426|09:21 - 1392/03/09
نسخه چاپی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی موسکو تایمز، پیشرفت های اقتصادی ترکیه در یک دهه گذشته، تحسین ناظران را برانگیخته و بسیاری را به تلاش برای پاسخ گفتن به این سوال واداشته که راز رشد سریع اقتصادی و کاهش نابرابری های اجتماعی در ترکیه چیست؟

موفقیت ترکیه زمانی بیشتر به چشم می آید که به همسایگان این کشور توجه کنیم. ترکیه در غرب با قبرس و یونان همسایه است و در مرکز بحران حوزه یورو قرار دارد. در جنوب شرق نیز با سوریه هم مرز است که گرفتار جنگی خانمان سوز شده است و تقریبا 400 هزار آواره سوری روانه این کشور شده اند. در شرق ترکیه، کشورهای عراق و ایران قرار دارند و در شمال شرقی این کشور نیز ارمنستان و گرجستان واقع شده اند.

پس از روند رو به تنزل اقتصاد ترکیه در سال های 1999 تا 2001، اقتصاد این کشور در فاصله سال های 2002 تا 2012، به طور متوسط هر سال رشدی 5 درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که جنگ های مختلفی در این بازه زمانی در منطقه رخ داد. نابرابری اجتماعی در ترکیه در این دوره کاهش یافت و دولت توانست برای سه دوره متوالی در انتخابات سراسری پیروز شود و هر دوره از دوره پیش محبوب تر شد.

بر اساس این گزارش هیچ اتفاق خارق العاده ای موجب رشد اقتصادی ترکیه نشده و این کشور به منابع جدیدی دست نیافته است، بلکه همه چیز مبتنی بر زیرساخت های ترکیه اتفاق افتاده است. در حقیقت، ترکیه همچون همسایگانش از منابع نفت و گاز برخوردار نیست، اما ترک ها توانسته اند با رقابتی کردن صنعت و خدمات در کشورشان، جای خالی منابع فسیلی را به خوبی پر کنند. ترکیه در سال 2012، توانست 36 میلیون گردشگر را جذب کند و یکی از محبوبترین مقاصد توریستی جهان لقب بگیرد.

حتی با یک توقف کوتاه در آنکارا می توان متوجه رشد خارق العاده سال های اخیر ترکیه شد. فرودگاه ها، بزرگراه ها و سایر زیرساخت ها همگی در وضعیت بسیار خوبی هستند و شبکه قطار سریع السیر بین شهری، آنکارا را به دیگر نقاط کشور مرتبط می سازد. شرکت های ساخت و ساز ترک در سطح بین المللی فعالیت می کنند و طرح های مختلفی را در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در دست اجرا دارند.

دانشگاه های ترکیه نیز رشد بسیار خوبی داشته اند. آنکارا به قطب تحصیلات تکمیلی تبدیل شده و از کشورهای آفریقایی و آسیایی دانشجو می پذیرد.

ترکیه همچنین شروع به سرمایه گذاری در تکنولوژی های مختلف کرده است. این کشور از نظر تولید انرژی های تجدید پذیر به پیشرفت های خوبی دست یافته است.

اما چگونه ترکیه توانسته به اینجا برسد؟

مهمتر از همه برنامه ریزی بلندمدت دولت برای شکوفایی اقتصادی بوده است. اردوغان در سال 2003 و پس از سال ها بی ثباتی و بحران بانکی بر سر کار آمد. اردوغان گام به گام شروع به بازسازی بخش بانکی ترکیه کرد و بودجه را در اختیار گرفت و سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش های زیرساختی، آموزشی، بهداشتی، مدیریت پسماندها و تکنولوژی نمود.

به علاوه، بالا بردن کیفیت آموزشی به خصوص برای زنان و دختران، یکی از اولویت های اصلی دولت اردوغان بود.

رشد اقتصادی در دراز مدت، از سیاست های شفاف  پولی و مالی و اراده سیاسی برای سامان دادن به بخش بانکی این کشور نشات گرفته است. همچنین نقش سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی در زیرساخت ها، آموزش مهارت ها و تکنولوژی های جدید غیرقابل انکار است.