بعد از دوران بازی در NBA حتما به ایران برمی گردم/ هیچ وقت با آمادگی کامل به آمریکا نرفتم

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 16788|11:22 - 1392/03/10
نسخه چاپی
به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بازی در لیگی حرفه ای مثلNBAکار بسیار سختی است. پنج سال ماندن حامد حدادی در این لیگ هم کار آسانی نبود اما بازیکن اهوازی تیم فینیکس سانز اعتقاد دارد رسانه های داخلی جوری اخبار را منعکس نمی کنند که مردم از سختی بازی در سطحNBAو شکل واقعی کار باخبر شوند به خصوص با خبرهایی مثل "تیم حدادی باخت یا برد". وی که در دفعات قبل سفر به ایران با توجه به تماسهای کم خبرنگاران در زمان حضور در آمریکا، ‌کمتر با رسانه های داخلی صحبت می کرد، هنوز هم به خاطر دردسرهای چندباره ای که با ترجمه مصاحبه هایش پیش آمده با احتیاط بیشتری در موردNBAصحبت می کند. با این وجود حدادی پاسخگوی بیشتر سوالات ما در مورد بازی در این لیگ شد:

 

 درست زمانی که تمرین با تیم ملی را شروع کردی، سرمربی فصل بعد فینیکس هم مشخص شد. شناختی از مربی جدید داری؟

-شناخت خاصی که ندارم چون تا به حال با مربی جدید کار نکرده ام اما در فینیکس با توجه به سابقه بازی و افتخار آفرینی با این تیم، همه وی را دوست دارند. قطعا اگر سال بعد هم در فینیکس باشم، فرصت آشنایی بهتری پیش می آید.


گویا فینیکس برای سال بعد سیاست جوانگرایی را پیش می گیرد.

-به جز فینیکس،تمام تیم هایNBAدنبال جوانگرایی هستند. بازیکنان جوان بسیار خوبی به لیگ آمده اند. ما هم باید بیشتر تمرین کنیم و خودمان را برسانیم.

در این دو سال مارکوپولوی بسکتبال شدی. با حساب کردن حفاری، بازی در چهار تیم را تجربه کردی.

-مارکوپولو که نمی توان گفت چون اهواز را نباید بحث حرفه ای حساب کنید. به عنوان تیم شهر خودم دوست داشتم کنار بازیکنان حفاری بازی کنم و این برایم افتخار بود اما به هر حال با حاشیه های آن هم بسیار اذیت شدم. امکانات آنجا در سطح تیمهای دسته یکی هم نبود و بیشتر به دسته دوم می خورد.

طبق آماری که یکی از سایتهای مربوط به فینیکس داده،‌ در مجموع 821 دقیقه برای ممفیس گریزلیس بازی کردی. این حضور به نظرت موفقیت آمیز بود؟

-این دقایق را در یک سال بازی که حساب کنیم عدد بالایی نبوده، من بازی در ممفیس و هم تیمی هایم را واقعا دوست داشتم اما زمانهایی که برای حضور در زمین پیدا می کردم را دوست نداشتم. تمام تلاشم را در این تیم کردم، تجربه خوبی هم بود و دو سال در پلی آف حضور پیدا کردم اما فکر می کنم حقم را در این تیم ندادند و دوست داشتم زمان بیشتری بازی کنم.


دقیقا در فصلی که از ممفیس جدا شدی، این تیم به فینال کنفرانس غرب رسید. حسرت نمی خوری که تا پایان فصل نماندی و فینال را تجربه نکردی؟

-( با خنده) ان شاء ا.. با تیم جدیدم تجربه می کنم.

یعنی با تیم دیگری به جز فینیکس؟

-هنوز مشخص نیست. تا 20 روز دیگر وضعیت قراردادم مشخص می شود.

با "رودی گی " هم تیمی و دوستت در ممفیس به تورنتو رفتی اما رفیق نیمه راه بودی.

-من و رودی از یک طرف به خاطر جدایی از ممفیس ناراحت بودیم و از طرفی خوشحال که با هم به تیم جدید می رویم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. حدود 20 روز از این شهر به آن شهر می رفتم و تمرین می کردم اما در نهایت مدیر برنامه هایم از انتقال به فینیکس خبر داد.

هنوز هم با رودی گی در ارتباطید؟

ـ بله اتفاقا تا یک هفته دیگر ازدواج می کند و من را هم برای مراسم عروسی دعوت کرده اما فعلا مشغول تمرینات تیم ملی هستم.

 در همین مدت کوتاه بازی در فینیکس 235 دقیقه در زمین حضور داشتی یعنی حدود یک چهارم کل دوران بازی در ممفیس. مصدومیت هم پستی ها در این زمان موثر بود؟

-خوشبختانه در تیم جدید زمان خوبی برای بازی پیدا کردم تا خودم را نشان بدهم. البته من دوست ندارم که هیچ کس مصدوم شود تا بازی کنم اما به هر حال این هم شانسم بود که این بازیکنان مصدوم شوند و در آن برهه خودم را نشان دهم.

چرا فینیکس این فصل ضعیف شده بود؟

-به هر حال ترکیب تیم را عوض کرده بودند. مربی تیم هم اخراج شده و مربی جدید آورده بودند. به خصوص با رفتن بازیکنان شرایط برای تیم سخت شده بود.

دوست داری برای فصل بعد در فینیکس بمانی یا شانست را در جای دیگری امتحان کنی؟

-هر جایی که قراردادم بگوید به همانجا می روم البته بازی در فینیکس را دوست دارم. تا حدودی در شرایط اینجا جا افتاده ام و به مردم آن علاقه دارم. دوست دارم با ماندن در فینیکس ارتباط بهتری با مردم پیدا کنم.


بعد از دوران بازیگری درNBA،همانجا می مانی؟

-نه، قطعا به ایران بر می گردم. ایران را دوست دارم و از طرفی تمام دوستان و خانواده ام اینجا هستند.

بدون شک زمان بازی در ایران رویای رفتن بهNBAرا داشتی که به آن رسیدی. حالا با چه انگیزه ای بازی می کنی؟

-رؤیای فعلی ام این است که به یک بازیکن خوب درNBAتبدیل شوم.

درست است که از نظر تعداد هواداران در یکی از شبکه های اجتماعی، در فینیکس اول هستی؟

-بله در زمان بازی در ممفیس از این نظر نفر دوم یا سوم بودم اما در فینیکس اول هستم.

به هر تیمی می روی هواداران علاقه زیادی نشان می دهند، راز این ارتباط هواداران چیست؟

-واقعا نمی دانم. خیلی خوشحالم که این اتفاق می افتد. زمانی که به فینیکس آمدم از رفتار تماشاگران شگفت زده شدم چون بعد از ممفیس نگران این بودم که در مورد تماشاگران چه کار کنم. در آخرین بازیها یک شب هم مخصوص من بود که تماشاگران ایرانی آمدند و تی شرت هایی هم پخش شد که هنوز آن تی شرت را دارم. آنجا ایرانی های زیادی هم هستند که همیشه با تشویقها و انرژی خود من را حمایت می کنند.

ارسلان کاظمی شرایط دشواری در زمان ورود به آمریکا داشت. جریانات ارسلان برای تو هم افتاد؟

-نه هیچ وقت چنین شرایطی برای من پیش نیامد.

آینده ارسلان، فربد فرمان و سورن را در آمریکا چطور می بینی؟

-این بازیکنان واقعا با استعدادند و تلاش می کنند. امیداوارم هر سه نفر به حقشان برسند.


سورن به تیم ملی هم دعوت شد. از شرایطش در آمریکا خبر داری؟

ـ سورن در دو سال گذشته واقعا خوب تمرین کرده و شرایطش بهتر و جثه اش بزرگتر شده، انگیزه زیادی هم دارد. البته زیاد بازی نکرده و حالا باید به تیم ملی بیاید تا ببینیم چقدر رشد داشته است. شخصا مدت زیادی است که بازیهای وی را ندیده ام.

 به فصل قبل برگردیم. در یکی از اولین بازیها شوتی زدی و بعد با نگرانی به مربی نگاه کردی که این صحنه در سایتها هم پخش شد. جریان چه بود؟

-بازیهای اول و دوم با فینیکس بود و تا حدودی استرس داشتم. نمی خواستم کاری کنم که مشکل درست کند. در آن صحنه هم من توپ را گرفتم و چون فضای دورم خالی بود، شوت زدم اما گل نشد برای همین به مربی نگاه کردم و پرسیدم که ایرادی ندارد؟ مربی هم گفت مشکلی نیست و کار خودم را انجام دهم.

دانک بازیکنانی مثل کازینز یا دی آندره جوردن بالای سرت هم زیاد مورد توجه قرار گرفت.

-این صحنه ها زیاد اتفاق می افتد. در ان بی ای هر حرکت زیبایی پخش می شود و دانک بیشتر از همه مورد توجه قرار می گیرد. برای هر بازیکنی این صحنه ها اتفاق می افتد و من هم از آن روحیه می گیرم تا دفاعم را جبران کنم.

بیشترین نقدها در NBA مربوط به سرعت بازیت می شود. برای آن برنامه خاصی داری؟

-درNBAهمه چیز را با هم از یک بازیکن می خواهند. سرعت، قد و قدرت همه مهم است اما قبل از رفتن به فینیکس چون بازی نمی کردم سرعتم کمتر شده بود که با تمرینات آن را بیشتر می کنم. این تابستان با تلاش بیشتر سعی می کنم کاملا آماده به آمریکا برگردم. من هیچ وقت در ابتدای فصل آماده برنگشتم. همیشه 10 یا 20 روز در دوبی گیر می کردم و مشکل ویزا داشتم.


در این مدت کدام جنبه های بازی را تغییر می دهی؟

-همین سرعت بازی و وضعیت تنفسی ام را با کارهای هوازی تغییر می دهم.

به تیم ملی برسیم. شرایط تیم در شروع کار چطور است؟

-فعلا روز سوم تمرینات است و نمی توانم نظر درستی بدهم. بعد از اردوی ترکیه و جام ویلیام جونز بهتر می توان ارزیابی کرد.

اولین تمرینات را زیر نظر بچیروویچ گذراندی، مربی جدید از نظر اخلاقی چطور بود؟

-بچیروویچ آدم خاصی است. در تمرینات و کل کارهایش کاملا جدی است با این وجود امیدوارم در این مدت کنار این مربی و سایر بازیکنان خوش بگذرد و در نهایت هم با برد و خوشحالی تمام شود.

وضعیت سنترهای ایرانی را چطور می بینی؟ امیدی به آنها هست؟

ـ سنترهای فعلی ایران پیشرفت زیادی کرده اند و خیلی خوشحالم که در لیگ و تیم ملی خود را نشان می دهند. خوشحالم که رقابت خوبی در بین بازیکنان این پست شکل گرفته و آینده خوبی دارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد