برنامه ريزي براي حضور پرنگ بخش خصوصي در حوزه اکتشاف/ استخراج 390 ميليون تن مواد معدني در سال گذشته

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 17649|13:03 - 1392/03/12
نسخه چاپی
به گزارشخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،وجيه الله جعفري امروز در يک نشست خبري به بيان برنامه هاي وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در حوزه هاي مختلف معدني پرداخت و افزود: در بخش اکتشاف زمينه سازي مناسبي براي حضور بخش خصوصي براي انجام کارهاي بزرگ همچون اکتشافات و مطالعات پايه انجام گرفته است .
وي ادامه داد: در قانون ايجاد بسترهاي لازم در اکتشاف جزو وظايف دولتي است اما اين امر به اين معنا نيست که بخش غير دولتي نبايد در اين حوزه حضور داشته باشند و ما به دنبال بستر سازي مناسب براي مشارکت بخش خصوصي در حوزه اکتشافات هستيم.
جعفري تصريح کرد: بدين منظور در اصلاحاتي که در قانون اصلاح قانون معادن امده مقرر شده به افرادي که داراي صلاحيت لازم در حوزه اکتشاف هستند اجازه فعاليت داده شود.
وي در ادامه اظهار داشت هم اکنون به 4.3درصد از مساحت کل کشور پروانه بهره برداري داده شده و 3درصد  از مساحت کل کشور نيز داراي گواهي کشف است .
وي افزود: در مجموع 7.5 درصد از مساحت کل کشور داراي مجوز معدني از اکتشاف تا بهره بردراي هستند و 11 درصد از مساحت کشور مربوط به محيط هاي ممنوعه و محيط زيست و 20 درصد از مساحت نيز مربوط به محيط شهري و دهستان ها مي شود.
معاون معدني وزير صنعت افزود : در فضاي باقي مانده کشور امکان توسعه اکتشاف تا 40 درصد از مساحت کل کشور وجود دارد.
وي ادامه داد در ابتداي امسال بحث سهميه بندي حوزه هاي اکتشافي در کشور مطرح شده و نهايتا اين پهنه ها از طريق مزايده به افراد غير دولتي براي انجام مطالعات پايه و کارهاي اکتشافي واگذار مي شود.
جعفري با بيان اينکه کشور ما داراي68 نوع مواد معدني است افزود: هم اکنون امکان ارتقاي اين عدد به 80 نوع ماده  معدني ميسر است.
جعفري درحال حاضر ذخيره مواد معدني کشور 40 ميليارد تن مي باشد که در سال گذشته ميزان کل استخراج موا معدني بيش از 190 ميليون تن بوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد