اعتراضات مردم ترکیه واکنش به سبک حکومت داری شخص اردوغان است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18214|16:40 - 1392/03/13
نسخه چاپی

به گزارشخبرگزاری فارسبه نقل از مجله فارین پالیسی، اعتراضات در استانبول از چند روز پیش شروع شد. هدف اولیه این اعتراضات حفاظت از یک پارک در میدان تقسیم بود. اما پلیس مداخله کرد و به راحتی از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و با آنها به زد و خورد پرداخت.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: اعتراضات گسترده مردم ترکیه را باید واکنشی به اقدامات حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» و همچنین سبک حکومت داری شخص نخست وزیر دید.

براساس این گزارش، به دنبال عدم توافق درباره موضوعات حساس در میان اکثریت، استراتژی سیاسی اردوغان به شدت قطبی شد. آقای نخست وزیر جامعه ترکیه را قطبی کرد. این استراتژی اردوغان کمک زیادی به اجرای سیاست‌های اردوغان کرد و وی موفق شد حمایت توده مردم را در سه انتخابات گذشته کسب کند.

اما به نظر می‌رسد سبک حکومتی طیب اردوغان از آستانه تحمل جامعه ترکیه عبور کرده است.

در مقایسه با اعتراضات دموکراتیک گذشته در ترکیه، رویدادهای هفته جاری به چند دلیل رخ داده است. اول، اعتراضات گسترده مردم علیه خودرایی و عدم مشارکت مردم در تصمیم سازی‌های دولت اردوغان است. آنها از سوی هیچ حزب یا رهبری هدایت نمی‌شوند و طیفی از افراد و طبقات مختلف از جمله جوانان، زنان، هواداران باشگاه‌های فوتبال، اتحادیه‌های تجاری، دانشجویان و فعالان ان جی او ها را شامل می‌‎شود.

مساله دوم این است که طی 10 سال گذشته برای اولین بار نوعی توانمندی علیه دولت در صحنه سیاسی ترکیه مشاهده می‌شود.

مجله فارین پالیسی در ادامه نوشت: اگر چه ترکیه یک کشور دموکراسی است و خواسته معترضان تغییر رژیم این کشور نیست اما خواسته‌های آنها برای تاثیر گذاری در سیستم سیاسی را می‌توان با معترضان در میدان تحریر مصر مقایسه کرد.

مساله بعدی بحث رسانه در ترکیه است. در حالیکه استانبول در آتش گاز اشک آور می‌سوزد رسانه‌های این کشور درحال پخش مستند در شبکه‌های تلویزیونی و پخش برنامه های آشپزی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد