نزدیکانم را در کارهای مدیریتی به کار نمی گیم/روی سند چشم انداز تعصب دارم

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18338|21:24 - 1392/03/13
نسخه چاپی
محمدرضا عارف در برنامه "به انتخاب شما" که از شبکه سوم سیما پخش شد به سوالات جوانان در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.  
 
عارف در ابتدای این برنامه اظهار داشت: به دلیل شغل استادی‌ام در دانشگاه عموما ارتباط خوبی با جوانان داشته‌ام و همیشه از آنان انرژی می‌گیرم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیچگاه ارتباطم را با جوانان و دانشجویان قطع نکرده‌ام و همواره در جریان مشکلات‌شان بوده‌ام و نقطه نظرات ارزنده آنان برای ما همیشه راهگشا بوده است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جایگاه ریاست جمهوری می‌تواند برای رئیس‌جمهور مصونیت ایجاد کند یا خیر؟ اظهار داشت:‌هیچ کس نباید احساس مصونیت کند و هر فردی که در چارچوب قانون عمل می‌کند نیازی به مصونیت ویژه ندارد و البته ما در ارتباط با قانون مصونیت داریم.  
 
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختلاف نظر را میان قوا چگونه حل خواهید کرد، گفت: بنده در تمام مدیریت‌ام مبنایم در حرکت در مسیر تعامل حداکثری بوده است و یاد ندارم که در اختلاف میان خودم و یک دستگاه دیگر بر نظر خودم پافشاری کرده باشم و همیشه سعی کرده‌‌ام بر مبنای تفاهم حرکت کنم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای روشن‌تر شدن این مسئله به ذکر مثالی از دوران مدیریتی خود در یکی از سازمان‌ها پرداخت و اظهار داشت: در بودجه سنواتی معمولا 40 یا 50 آئین نامه باید به تصویب دولت برسد و برای اولین بار در طول برنامه‌‌نویسی زمانی که رئیس سازمان مدیریت بودم بنده یک کار خاص را انجام دادم.
 
وی تصریح کرد: در آن سال و در سازمان مدیریت به همکارانم گفتم که آئین‌نامه‌های اجرایی کشور را به جز تبصره 3 براساس آئین‌نامه‌های قبلی تدوین و به دولت‌ بدهند این پیشنهاد را با هماهنگی مرحوم حبیبی در دولت مطرح کردیم و با آن موافقت شد.
 
عارف گفت: برای اولین بار تمام آئین‌نامه‌های دولت قبل از سال جدید به تصویب رسید و کشور از اول سال با آئین‌نامه‌ای روبرو بود که مشکلات مردم را حل می‌کرد.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه اختلاف سلیقه با ارزش است، گفت: بنده نیامده‌ام که برای اختلافات جزئی تفاهم‌های حداکثری را نادیده بگیرم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در حوزه جوانان و اشتغال آنان چیست، اظهار داشت: این سوال دغدغه همه خانواده‌های ایرانی است، متاسفانه در حال حاضر از هر 5 خانواده ایرانی یک خانواده هیچ شغل پایداری ندارد و نرخ بیکاری در میان دانشجویان دو برابر متوسط نرخ بیکاری در کشور است، بنابراین وضعیت نگران‌کننده بوده و ما باید براساس برنامه مدون این مشکلات را حل و فصل کنیم.  
 
عارف تصریح کرد: با استفاده از تجربه موفق دولت اصلاحات برنامه‌ای تحت عنوان ایران فردا را به مردم ارائه کردم که در آن حداقل ایجاد یک میلیون شغل پیش‌بینی شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  به برنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: ما به صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی و فرهنگی نگاه می‌کنیم و به ازای هر 10 گردشگر می‌توانیم یک فرصت شغلی ایجاد کنیم
 
وی دومین برنامه‌اش را در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش عموما باید تحصیلکرده‌ها دانشگاهی مشغول به کار شوند و ما پیش‌بینی کرده‌ایم که از این حوزه 200 هزار شغل ایجاد کنیم.  
 
عارف با بیان اینکه برای توسعه صنعت انرژی طرح ویژه‌ای داریم تاکید کرد: چرا باید نفت را به صورت خام بفروشیم؟ چرا باید ارزش افزوده نفت را دیگران ببرند؟ ما می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا ارزش افزوده نفت سهم کشورمان باشد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده از شرایط جغرافیایی کشور که در دنیا استثناء است را دنبال کرده و سعی می‌کنیم بهره حداکثری را از آن ببریم.  
 
وی با بیان اینکه استفاده از ویژگی‌های کشورمان به عنوان یک قطب منطقه بسیار اهمیت دارد، گفت: می‌توانیم با استفاده از بخش تجارت و ترانزیت اشتغال بالایی را ایجاد کنیم، نباید فارغ‌التحصیلان دانشگاه به دنبال یک میز در یک اداره باشند بلکه آنان باید به عنوان کارآفرین مشغول به کار شوند.  
 
عارف در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی بر اینکه چه ارتباطی میان تحصیلات و کار وجود دارد و چه تضمینی هست که یک دانشجو بعد از فارغ‌التحصیل شدن کار پیدا کند؟ گفت: این بحث مهمی است و مدت‌ها در کشور مطرح بوده؛ طی سال‌های 61 و 62 که در وزارت علوم بودم و تدوین برنامه اول توسعه را پیگیری می‌کردیم از آن زمان این سوال مطرح بود که جهت‌گیری آموزش عالی باید چگونه باشد؟
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: باید آموزش عالی پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشد؛ ما برنامه‌هایی برای سطح سواد در کشور داریم.  
 
وی در پاسخ به سوالی که آیا در صورت پیروزی در انتخابات به سند چشم‌انداز و اصل 44 توجه می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: بنده در تدوین سند چشم‌انداز نقش داشتم و به عنوان یک فرد روی آن تعصب دارم؛ این سند به عنوان میثاق ملی کشور است.
 
عارف به جهت‌گیری‌های سند چشم انداز اشاره کرد ادامه داد: جهت‌گیری سند چشم‌انداز بر این است که باید کشورمان پیشرفته و توسعه یافته باشد متاسفانه به دلیل یک سری تصمیم‌گیری‌های غیربرنامه‌ای از سند چشم‌انداز دور ماندیم و باید به جایی برسیم که کشورمان توسعه یافته باشد و مهمتر از آن هم باید به جایگاه اول در منطقه دست پیدا کنیم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  گفت:‌ ما می‌خواهیم از کشورهای منطقه جلو بیافتیم و هیچ راهی جز اتکا به یک برنامه مدون نداریم؛ رسیدن به سند چشم‌انداز دست یافتنی است اما اراده‌ می‌خواهد؛ متاسفانه توسعه علم در ایران به تولید مقاله تبدیل شده است در حالی که باید علم به تولید ثروت تبدیل شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره خروج دانشجویان نخبه از کشور و رفتن آنان به کشورهای خارجی گفت:‌رفتن یک دانشجو به خارج از کشور ایرادی ندارد چرا که شاید یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی قصد داشته باشد توان علمی خود را بالا ببرد اما در حال حاضر مشکلی که ما داریم این است که ما با یک اتوبان یک طرفه روبرو هستیم که باید دوطرفه شود.  
 
عارف با اشاره به اینکه باید نخبگان را برای بازگشت به کشور تشویق کنیم اظهار داشت: یکی از راه‌های ارتقای فناوری به کشور استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است؛ باید به خاطر جذب نیروهای متخصص وزارتخانه‌ صنعتی را احیا کنیم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با  اشاره به اینکه بنده طرح جدیدی برای مراکز آزاد علم و فناوری دارم اظهار داشت: بنیاد نخبگان باید تقویت شود و به مشکلات نخبگان رسیدگی کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نظارت در دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید ادامه داد:‌ نظارت در قانون اساسی جایگاه مشخصی دارد و ما نهادهای نظارتی داریم که باید بر امور اجرایی کشور نظارت کنند.  
 
عارف به جایگاه نظارتی بودن دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: در داخل دولت نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان مدیریت وجود دارد، بنده به نظر نهادهای نظارتی تمکین می‌کنم اما نباید بحث‌ها به برخوردهای سیاسی و حاشیه‌ای تبدیل شود.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده سعی می‌کنم از نزدیکانم در کارهای مدیریتی استفاده نکنم؛ هنگامی که معاون اول دولت اصلاحات شدم پسرخاله‌ام رئیس دفتر یکی از آقایان بود، بنده به او گفتم که همه فکر می‌کنند که تو به خاطر من اینجا هستی و از وی خواستم که به یزد باز گردد که پسرخاله‌ام این مسئله را پذیرفت و به یزد بازگشت.  
 
وی گفت: برادر من در یزد پزشک است و بارها به وی پست اجرایی پیشنهاد شده است اما نپذیرفته همچنین همسرم نیز استاد دانشگاه شهید بهشتی است که تا ک نون هیچ پست اجرایی را قبول نکرده است.  
 
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کارهایی را که به جوانان قول داده انجام ندهد پاسخ‌اش به آنان چیست؟ اظهار داشت: کاندیدایی را که به جوانان قول می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند باید به خدا واگذار کرد امیدواریم که همه کاندیداها براساس توانایی و امکانات‌شان به مردم قول دهند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  تصریح کرد: از گذشته به یاد ندارم که شعاری داده باشم که نتوانم عمل کنم و اگر قولی داده‌ام به آن عمل کرده‌ام؛ باید فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که توانایی داشته و آنرا در گذشته هم ثابت کرده باشد. 

این خبر تکمیل می‌شود...
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد