ایران پنجه در پنجه قهرمان المپیک

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 18987|11:35 - 1392/03/15
نسخه چاپی

به گزارش مشرق،سر انجام انتظارها به سر رسید و ایران از جمعه مسابقات خود را در لیگ جهانی 2013 والیبال آغاز می کند و در اولین دیدار به مصاف یکی از قدرتمندترین تیمهای تاریخ والیبال یعنی روسیه می رود. نتایج، جدول رده بندی و جزئیات کامل لیگ جهانی والیبال رادر اینجاببینید.

به گزارش تسنیم، آخرین باری که دو تیم ایران و روسیه برابر هم قرار گرفتند، 12 آذرماه 1390 در جام جهانی والیبال بود. شاگردان خولیو ولاسکو در پنجاه و پنجمین بازی جام جهانی در حالی که شگفتی‌ساز مسابقات لقب گرفته بودند به مصاف یکی از با ریشه‌ترین کشورهای جهان در والیبال رفتند.

توقعات از تیم ملی در آن زمان خیلی بالا بود و بعد از پیروزی مقابل لهستان، آرژانتین و صربستان همه از تیم ملی مقابل روسیه توقع پیروزی داشتند. نتیجه 29-31 در ست اول، بیشترین کاری بود که ولاسکو و شاگردانش مقابل تیمی که سال 2012 روی سکوی اول المپیک ایستاد، انجام دادند.

در آن بازی، مهدی مهدوی، امیر غفور، محمد موسوی، علی نادی، فرهاد نظری افشار، آرش کمالوند و فرهاد ظریف، بازیکنان شروع کننده ایران بودند که در لیگ جهانی 2013 و اولین بازی ایران مقابل روسیه، حداقل نیمی از آنها یعنی نادی، نظری افشار و کمالوند حضور ندارند.

تیم ملی والیبال ایران بعد از پیروزی برابر مصر و ژاپن در بازی‌های پلی آف، مجوز حضور در لیگ جهانی را برای 2 سال متوالی برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران بدست آورد. بازیکنان ایران البته قبل از این هم در مسابقات قهرمانی در آسیا در تهران با کسب عنوان قهرمانی، شایستگی‌های خود را نشان داده بودند.

تمرینات تیم ملی بعد از پایان لیگ برتر شروع شد و با اضافه شدن بازیکنانی که تیمشان در پلی‌آف لیگ مشغول بود به اوج خود رسید. حذف علی نادی، کاپیتان و یکی از ارکان تیم ملی، خبرسازترین تصمیم ولاسکو در شروع اردوها بود. علی نادی هیچگاه از دلایل ولاسکو برای حذفش از تیم ملی راضی نشد و ترجیح داد این موضوع را فراموش کند.

با سر و شکل گرفتن تمرینات تیم ملی و هماهنگی بازیکنان، ولاسکو که 5 قهرمانی لیگ جهانی را با تیم ملی ایتالیا در دهه 90 در کارنامه خود دارد، تیم «ب» را تشکیل داد و هدایت آن را به حسین معدنی سپرد.

12 بازیکن منتخب ولاسکو برای دیدار با روسیه به اردوی تدارکاتی یک هفته‌ای در صوفیه رفتند و 3 بازی دوستانه با این تیم که به مقام چهارم المپیک 2012 رسیده بود، انجام دادند. یک پیروزی و 2 شکست، حاصل این 3 بازی ارزشمند بود. هم کادرفنی و هم بازیکنان از این بازی استفاده لازم را بردند.

شوروی سابق و روسیه فعلی همیشه از ابرقدرت‌ها و کشورهای سازنده در والیبال دنیا بوده است. فدراسیون والیبال شوروی سابق در سال 1948 تاسیس شد و آنها در سال 1949 در اولین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان شرکت کردند. شوروی سابق از همان ابتدا با تکیه بر جمعیت زیاد و اصولی که برای تربیت والیبالیست‌ها داشت خود را به عنوان ابرقدرت جهان در این رشته مطرح کرد.

آنها در سال‌های 1964، 1968 و 1980 به مدال طلای المپیک، در سال‌های 1942، 52، 60، 62، 78 و 82 به 6 قهرمانی جهان و در سال‌های 1956، 77، 81، 91 و 2011 به 5 قهرمانی در جام جهانی رسیدند. روس‌ها 12 قهرمانی اروپا را هم در کارنامه خود دارند.

در سال 1993 بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روس‌ها هرگز از قدرت فاصله نگرفتند و در سال‌های 1996 و97 به مقام سوم لیگ جهانی رسیدند و نایب قهرمانی را در سال 1998 بدست آورند. آنها بعد از قهرمانی در جام جهانی 1999 به مدال نقره المپیک 2000 سیدنی رسیدند.

سال 2002 سال خوبی برای روسیه بود چون علاوه بر قهرمانی در لیگ جهانی به نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی جهان رسیدند. تیم ملی والبیال روسیه به مدال برنز المپیک‌های 2004 آتن و 2008 پکن رسید. سال 2011 یک قله دیگر در افتخارات روسیه با کسب مدال طلای جام جهانی 2011 و لیگ جهانی این سال به حساب می‌آید. روس‌ها المپیک 2012 لندن را هم با خوش رنگ‌ترین مدال ترک کردند.

روسیه پیش از این 21 بار در لیگ جهانی والیبال حاضر بوده و فقط در لیگ‌های 2004 و 2005 شرکت نکرده‌ است. آنها 2مدال طلا، 5 مدال نقره و 7 مدال برنز لیگ جهانی را دارند.

ولادیمیر آلکنو بعد از اینکه تیم ملی روسیه را به مقام قهرمانی المپیک 2012 رساند با دستور پزشکان و به خاطر استرس زیاد مربیگری، از پست خود کناره‌گیری کرد. او و دیمیتری موزرسکی 218 سانتی متری بعد از غلبه بر برزیل در فینال المپیک در حالی که 2 بر صفر عقب بودند به قهرمانان ملی روسیه تبدیل شدند.

جای آلکنو را «آندری ورونکوف» سرمربی تیم «لکومتیو نووسیبریسک» گرفت. او دوران بازی حرفه‌ای خود را در لیتوانی شروع کرد و بعد از آن در زسکا مسکو، روستوف و ساموتلور بازی کرد تا اینکه به لیگ ترکیه و تیم اردمیراسپور رفت. ورونکوف با این تیم، 2 بار قهرمان باشگاه‌های اروپا شد تا اینکه در سن 31 سالگی با 26 بازی ملی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

آندری ورونکوف در سال 2006 به عضویت کادرفنی تیم دینامو یانتار و تیم جوانان روسیه در مسابقات قهرمانی اروپا درآمد. او 2 بار با  تیم لکوموتیو نووسیبریسک در سال‌های 2010 و 2011 به مقام قهرمانی لیگ روسیه و سال قبل هم با این تیم به عنوان نخست اروپا رسید.

چندان منطقی نیست که به عنوان یک تیم تازه وارد و هر چقدر هم ناشناخته و خطرناک در لیگ جهانی، مقابل روسیه از تیم ملی ایران توقع پیروزی داشته باشیم. روس‌ها اگرچه در دو بازی تدارکاتی آخر خود مقابل برزیل شکست خوردند ولی تیمی نیستند که اعتبار تاریخی خود را در جهان والیبال به راحتی با حتی یک شکست از دست دهند، هر چند لهستان هم در جام جهانی با همین تفکر مقابل ایران وارد زمین شد ولی بازنده زمین را ترک کرد.

تیم ایران روزهای جمعه و شنبه ساعت 19:30 به وقت تهران به مصاف روسیه می‌رود. شاگردان ولاسکو در لیگ جهانی در گروه دوم با تیم‌های ایتالیا، آلمان، صربستان، کوبا و روسیه همگروه هستند.