نگاهی به خریدهای خوب و بد یاهو

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 19020|07:33 - 1392/03/15
نسخه چاپی

درست همین چند وقت پیش بود که شرکت یاهو طی بیانیه ای رسمی ؛ ازخرید۱٫۱ میلیارد دلاری سرویس میکرو بلاگ تامبلر “blogging service Tumblr” خبر داد.آن ها سودای این را در سر دارند که با این کار نام تجاری خود را احیا کنند و علاوه بر حفظ کاربران قدیمی خود به جذب مخاطبین جدید نیز بپردازند.اینخریدهای کلان یاهو منتقدانی را نیز داشته است ! منتقدان بر این باورند کهخریدها کاملا کلان و سنگین بوده ولی در عوض سودی در بر نداشته است.امروز قصد دارم تا با شما کاربران خوب گویا آی تی ، نگاهی بهخریدهای کلانی که ماریسا مایر (Marissa Mayer) در یاهو داشته است داشته باشم.در این چند وقتی که ماریسا مایر مدیریت یاهو را داشته است ، استارت آپ های (شرکت های کوچک و نوپا ) زیادیخریداری کرده است و به سرویس های یاهو اضافه کرده است.

Yahoo-Money

هدف او از این بریز و پاش ها به زعم آن چه که وی اعلام داشته است ؛ رونق هرچه بیشتر یاهو در جذب مخاطب و سود دهی بیشتر برای یاهو بوده است.اما همانطور که در چند سطر بالایی اشاره داشتم ؛ این تصمیات خانم مایر منتقدان زیادی را نیز به همراه داشته است.حال به بیانخریدهای خانم مایر می پردازم :

  • Geocities :

در چندین سال پیش ” Geocities ” از معدود سرویس هایی بود که فضای اینترنتی رایگان در اختیار کاربران اینترنتی قرار می داد.در واقع هاستی بود که به شما امکان می داد حتی یکوب سایتشخصی در آن ایجاد نمایید.یاهو در سال ۱۹۹۹ میلادی تصمیم بهخریدGeocities گرفت.این مجموعه را می توان پرترافیک ترین مجموعهسایتهای شخصی دانست ! ارزشی در حدود ۴ میلیارد دلار برای یاهو بدست آورد.البته گفتنی است که یاهو در طی تصمیات خود ؛ به فعالیت های سرویس Geocities ؛ در سال ۲۰۰۹ برای همیشه خاتمه داد !

  • Broadcast.com

کمی قبل از ترکیدن حباب دات کام ( ” dotcom” ) ؛ یاهو در سال ۱۹۹۹ میلادی بودجه ای به ارزش ۵ میلیارد دلار جهتخریدشرکت رادیویی اینترنتی اختصاص داد.به طور واضح و مشخص این معامله برای کارآفرین و بنیان گذار Broadcast یعنی ” Mark Cuban ” ، موفقیتی بسیار بزرگ و پرسود محسوب شد.اما منتقدین این معامله را برای یاهو شکستی بزرگی قلمداد کردند ! چرا که یاهو اصلا نتوانست حتی سرمایه اولیه ای که پایخریداین شرکت رادیویی صرف کرد را بدست آورد ! چه برسد به سود دهی آن !

  • Flickr :

شبکه اشتراک گذاری فلیکر (photo-sharing network) در سال ۲۰۰۵ میلادی به لیست سرویس های یاهو پیوست.شنیده ها و دیده ها حاکی ازاین است که ماریسا مایر تمام هم و غم خود را از چند ماه قبل ، بر روی ارتقای کیفی این سرویس گذاشته است و قصد دارد تا با این سرویس به جنگ رقیب خود فیسبوک برود.اما منتقدان معتقدند هنوز سرویس فلیکر برای رقابت با توئیتر و فیسبوک به زمان نیاز دارد.جزئیاتی ازخریداولیه فلیکر بدست یاهو درز نکره است اما برخی از نشریات زقم این قرار داد را رقمی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار پیش بینی کرده اند.

  •  :Alibaba Group

یاهو ، سال ۲۰۰۵ میلادی تصمیم گرفت تا ۱۰ درصد از گروهسایتهای علی بابا که از مهم ترین پروتکل های تجارت الکترونیکی چین هستند را بخرد.اینخریدبرای یاهو بسیار پرسود بود ؛ به گونه ای که خیلی ها علی بابا را پرسود ترینخریدیاهو می دانند.بد نیست بدانید که یاهو تا به حال ۲۴ درصد از این شرکت را در اختیار خود دارد.تحلیلگران بر این باورند که اینخریدمی تواند تا ۱۰۰ میلیارد دلار ارزشمند باشد.

  • Right Media :

اینسایتبه تبادل آگهی آنلاین می پردازد و در سال ۲۰۰۷ میلادی از آنِ یاهو شد.البته شنیده ها حاکیست که یاهو قصدفروشاین سرویس را دارد.مبلغی را هم یاهو تعیین کرده است چیزی در حدود ۸۵۰ میلیون دلار می باشد.با تمام این صحبت ها ؛ چندی پیش ماریسا مایر اذعان کرده است که Right Media را قصد ندارد بفروشد.

  • Summly, Jybe, OnTheAir و دیگران :

Summly شرکتی بود که در حوزه اخبارتلفنهای همراه فعالیت داشت.یاهو ؛ Summly را در ماه مارسخریداری کرد. Summly توسط کارآفرینی نوجوان که تنها هفده ساله بود (Nick D’Aloisio) در سال ۲۰۱۱ در خانه اش واقع در شهر لندن انگلستان ؛ تاسیس گشته بود و همانطور که اشاره کردم در حوزه اخبارتلفنهای همراه فعالیت داشت.اینخریدیاهو مورد حجمه توجه رسانه ها قرار گرفت و در کانون توجه آن ها رفت.به قدری این خبر مورد توجه اسباب رسانه ها شد که ، بار ها در مورد موفقیت اینخریدشک و تردید ایجاد گشت.جزئیاتی از اینخریدانتشار نیافت اما یکی از وبلاگ های فناوری در گزارش خود آورده بود که یاهو ۳۰ میلیون دلار در این رابطه هزینه داشته است.همچنین گفتنیست که در سال جاری ؛ یاهو سرویس ویدیویی آنلاین ” OnTheAir” را نیزخریداری کرده است.جالب است بدانید که OnTheAir پیش تر ، توسط یکی از کارکنان گوگل واپلطراحی شده بود.یاهو startup Jybe را هم که سرویس ارائه پیشنهاد و معرفیموبایلبهخریداران است راخرید.

  • Dailymotion :

یاهو در ابتدای ماه می میلادی در تلاش بود تا بتواند ۷۵ درصد سهام سرویس اشتراک گذاری ویدیویی ” Dailymotion ” ؛ که مالک آن شرکت فرانسوی ” France Télécom SA ” بود را مال خود کند.البته دولت فرانسه مداخله نمود و قرار شد تا این سرویس همچنان تماما فرانسوی باقی بماند.

  • Tumblr :

یاهو توانست سرویس تامبلر (Tumblr) که از محبوب ترین هایسایتهای محتوای اجتماعی است راخریداری کند.قیمتاینخرید۱٫۱ میلیارد دلار براورد شده است!قصد یاهو ازخریداین سرویس محبوب این بود که ، بتواند در حوزه شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و از منافع بلند مدت آن بهره مند گردد.

منبع


منبع: گویا آی تی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد