گزارش

فرجام پرفراز و نشیب انتصاب کلیددار شهر کرمانشاه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 284848|09:20 - 1394/03/16
نسخه چاپی
فرجام پرفراز و نشیب انتصاب کلیددار شهر کرمانشاه
وضعیت حکم شهردار کرمانشاه در هفته جاری مشخص می‌شود و هم‌دلی و تعامل اعضای شورای اسلامی شهر با شهردار منتخب در رفع مشکلات شهری این کلان‌شهر نقش کلیدی دارد.

به گزارشامروله، به نقل ازخبرگزاری فارساز کرمانشاه، مهلت قانونی وزارت کشور برای تایید یا عدم تایید حکم شهردار معرفی شده از سوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه به پایان رسیده و غلامرضا شعبانی پس از کش و قوس‌های فراوان با کسب 8 رای از 15 رای شورای اسلامی شهر و با تایید استاندار کرمانشاه به وزارت کشور برای صدور حکم معرفی شد.

 

شهردار منتخب شورای شهر تمام شرایط ذکر شده در «آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار» را بنابر گفته برخی از اعضای شورای اسلامی شهر دارد و از طرفی مورد تایید استاندار قرار گرفته است.

 

برای انتخاب شهردار مولفه‌های بسیاری از جمله تعهد، تخصص، تجربه، بومی بودن و... وجود دارد که همه آن‌ها احتمالا در یک نفر پیدا نمی‌شود و از سویی شورای اسلامی شهر با توجه به وضعیت شهر باید برای انتخاب شهردار اقدام کند.

 

تخصص و تعهد برای احراز سمت شهردار لازم و ملزوم یکدیگرند، اما تعهد را نباید فدای تخصص کرد و انتخاب یک فرد متعهد به عنوان شهردار از سوی شورای اسلامی شهر می‌تواند اقدام مناسبی باشد، چراکه با تعهد می‌توان تخصص به‌دست آورد ولی آیا با تخصص تعهد به‌وجود می‌آید؟

 

بومی بودن شهردار منتخب یکی از بارزترین شاخصه‌های مهم برای احراز این سمت است، چراکه یک شهردار بومی با شناخت کافی از فضای شهر و پتانسیل‌ها و کمبودهای شهر، نسبت به عمران و آبادانی شهر خود تعصب بیشتری نشان خواهد داد.

 

حضور شورای اسلامی شهر به عنوان یک رکن در کنار شهرداری را می‌توان از نقاط قوت شهرداری دانست و نکته قابل تامل این است که حضور افرادی در شورا که مخالفت‌ها و پیگیری‌های مداومی برای عدم تایید حکم شهردار دارند در روند همراهی شورا و شهردار تاثیر منفی خواهد داشت.

آنچه که پس از صدور حکم شهردار در موفقیت وی نقش مهمی ایفا می‌کند، تعامل شهردار با شورای شهر است، چراکه برای اجرایی کردن بسیاری از پروژه‌ها و رسیدگی بهتر به امور شهر باید تعامل کاری خوبی با شورای شهر داشته باشد.

 

شاید لازم باشد برخی شوراییان را به این سخن رهبر معظم انقلاب ارجاع داد، ایشان می‌فرمایند: «اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌‌ها و دیدگاه‌ها در اراده امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌‌های ارتجاعی و استبدادی است. افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که از روز اول‌، آراء، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است.»

 

بر اساس تبصره 3 بند یکم ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در صورتی که وزیر کشور، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می‌کند، در صورت اصرار شورای شهر بر نظر قبلی خود و عدم صدور حکم شهردار، موضوع توسط شورای شهر به هیئت حل اختلاف ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.

هیئت مذکور ظرف مدت 15 روز مکلف به تصمیم‌گیری بوده و تصمیم گرفته شده آن هیئت برای طرفین لازم‌الاجرا است و اگر هیئت مذکور در مدت مقرر نظر خود را اعلام نکند، نظر شورای شهر متبع خواهد بود و شهردار می‌تواند اختیارات قانونی خود را اعمال و اجرا کند.

*عملکرد شهردار مورد نظارت قرار می‌گیرد

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اکثریت آرا غلامرضا شعبانی را پس از استعفای پیمان قربانی، شهردار سابق و یک مدت چند ماهه وقفه در بی‌شهردار بودن این شهر انتخاب کردند.

خسرو زرافشانی با اشاره به اینکه ملاک‌هایی برای انتخاب شهردار در نظر گرفته شد و بر اساس این معیارها گزینه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند.

زرافشانی با اشاره به اینکه تعهد و توانمندی دو ویژگی اساسی یک مدیر باید باشد، تصریح کرد: این شاخصه‌ها در شهردار منتخب وجود دارد و ما شهرداری را انتخاب کرده‌ایم که بتواند به مردم کرمانشاه خدمت کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه از شهردار کرمانشاه با قاطعیت و جدیت انتظار کار، تلاش و خدمت داریم، گفت: عملکرد وی مورد بررسی و نظارت دقیق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اختلاف و تفرقه مسئولان به ضرر مردم تمام می‌شود، متذکر شد: کلان‌شهر کرمانشاه مشکلاتی دارد که با هم‌دلی می‌توان این مشکلات را حل کرد و به‌سوی توسعه شهر گام برداشت.

زرافشانی با بیان اینکه مدارک شهردار منتخب کرمانشاه به وزارت کشور برای تایید وزیر کشور ارسال شده، عنوان کرد: بخشی از مراحل انجام شده و منتظر نتیجه نهایی هستیم که به‌زودی اعلام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به اینکه مشکلی در مدارک و صلاحیت شهردار منتخب نمی‌بینیم، گفت: همه ما باید برای عمران و آبادانی شهر تلاش کنیم.‌

*وضعیت حکم شهردار مشخص می‌شود

سید احسان احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: استعلامات شهردار در وزارت کشور انجام شده و در هفته جاری حکم شهردار اعلام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه ادامه داد: پس از صدور حکم شهردار، مراسم تودیع و معارفه انجام می‌شود و شهردار شروع به کار می‌کند.

*اجازه خلل در کار شهردار را به هیچ‌کس نمی‌دهیم

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به انجام گرفتن کارهای استعلام و تصدیق مدارک شهردار، گفت: قبل از صدور حکم برخی مخالفت‌هایی داشتند.

به گفته جواد جعفری، بعد از صدور حکم شهردار به هیچ‌کس این اجازه داده نمی‌شود که در روند کار وی مشکلی به‌وجود بیاورد.

*مخالفت خود در مورد عدم تخصص شهردار را به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم

شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه تصریح کرد: پرونده شهردار در حال بررسی است و قطعا موضوع تایید یا عدم تایید حکم شهردار به‌زودی مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا زین‌الدین افزود: ما نظرات خود را در باب عدم تخصص شهردار به وزارت کشور ابلاغ کرده‌ایم و وزیر کشور باید در هر صورت نظر خود را ابلاغ کند.

بر اساس گزارش فارس، به هر حال شوراییان و شهردار کرمانشاه باید بدانند مردم از مسئولان انتظار خدمت‌گزاری دارند و این امر مهم محقق نمی‌شود مگر در سایه تفاهم، تعامل و تلاش بی‌وقفه و همین مردم بهترین قضاوت را از عملکرد مسئولان خواهند داشت.

پرهیز از دسته‌بندی‌های بی‌مورد، خط‌کشی‌ها و تعیین حد و مرزهای بی‌خاصیت، گروه‌بندی‌های شخصی و باندبازی تنها برای دست‌یابی به منافع شخصی است و هرگز مشکلات شهری و مطالبات مردم را پاسخ نمی‌دهد. بنابراین لازم است همه افراد بدانند در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم فهیم این مرز و بوم رفتار کنند.

کلان‌شهر کرمانشاه با مردمانی فهیم و پتانسیل‌های فراوان نیاز به همت جمعی و ایده‌های جدید دارد تا مسیر توسعه و پیشرفت را طی کند و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و خدمات‌رسان در عرصه‌های مختلف باید ورود کند و اقدامات ماندگار و کاربردی انجام دهد.

ماجرای انتخاب شهردار کرمانشاه نیز به هر صورت مشخص می‌شود و موضوع مهم پس از انتخاب شهردار اتفاق می‌افتد و عبارت است از اینکه کرمانشاه مهیای پیشرفت است و تنها نیاز به مدیریتی توانمند و مدبرانه و هم‌دلی دارد.

==============
گزارش از فاطمه فتحی

==============

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد