سلامت/

در پشت پرده لنزهای چشم چه می‌گذرد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285034|08:58 - 1394/03/23
نسخه چاپی
در پشت پرده لنزهای چشم چه می‌گذرد
در رابطه با استفاده از لنزهای چشمی هیچ توصیه مثبتی وجود ندارد، چه بسا که استفاده از آنها و عادت به حضور آنها در چشم که حساس‌ترین عضو بدن است در صورت آسیب دیدگی آسیب‌های جدی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارشامروله،  این روزها لنزهایی که مصرف طبی و یا زیبایی دارند جایگاه ویژه‌ای را در بین افراد جوانان کسب کرده‌اند.


استفاده از لنزهای طبی به جای عینک، جلوه زیباتری و بهتر به ظاهر افراد می‌دهد که باعث می‌شود افراد به استفاده از اینگونه لنزهای تمایل ویژه‌ای نشان دهند.



محمد کی پور متخصص اپتومتریست در رابطه با طرز استفاده و تهیه این لنزها توسط افراد می‌گوید: مهمترین نکته در قبال استفاده از لنزها در درجه اول تهیه آنها از مراکز پزشکی و تجویز آنها توسط پزشکان مربوطه است.



وی افزود: انواع لنزها در زمزه اقلام و فرآوردهایی محسوب می‌شوند که تجویز آن بر مبنای مشخصات دقیق انکساری و قرنیه‌ای در فرد صورت می‌گیرد و شاخص‌های استانداردی ویژه‌ای از قبیل میزان اکسیژن رسانی از شاخص‌های ممتازی هستند که حتما باید در انتخاب لنزها مورد توجه قرا بگیرند.



خطر لنزهای تقلبی در کمین استفاده کنندگان
این متخصص اپتومتریست در خصوص زیاد شدن لنزهای غیرمجاز در بازار اظهار کرد: لنزهایی که توسط افراد غیر مجاز و بدون تجویز پزشک و تایید تخصصی به متقاضیان ارائه می‌شوند و با الزامات و خصوصیات قرنیه‌ای افراد تطابق و هماهنگی ندارد و به بروز مشکلات و آسیب‌های جبران ناپذیری برای افراد مصرف کننده می‌انجامد.

کی پور همچنین به تبلیغات دروغین و سودجویانه برخی از سایت‌های اینترنتی اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات آنها با مصالح بینایی و سلامت متقاضیان مغایرت زیادی دارد و مشکلات و عواقب ناگواری را برای مصرف کنندگان به  بار خواهد آورد.

 نحوه درست و نگهداری از انواع لنزها
وی پیرامون نحوه نگهداری استاندارد لنزها عنوان کرد: کلیه مراحل نگهداری و ضد عفونی کردن لنزها باید از طریق محلول‌های نگهداری استاندارد صورت پذیرد و استفاده از آب تمیز و سایر مایعات در فرآیند نگهداری لنزها شدیدا خطرناک است.

تعویض  لنز هر 3 ماه یک بار
این پزشک متخصص افزود:ایمن‌ترین و مناسب‌ترین لنزها، لنزهای فصلی هستند که باید در مدت سه الی چهار ماه تعویض شوند، در واقع لنزها زمان ویژه‌ای را پیروی می‌کنند و استاندارد استفاده از آنها توسط متخصص تعیین می‌شوند این درحالی است که لنزهای تقلبی حتی دارای کمترین میزان استاندارد هم نیستند.

 لنزهایی که بلای جان می‌شوند
استفاده از لنزهای تقلبی که بدون نظر متخصص خریداری می‌شوند، عوارض جبران ناپذیری ممکن است برجای بگذارند اما حساسیت، ریزش اشک، تورم و التهاب پلک‌ها از جمله عواملی هستند  که حتما باید مورد توجه قرار گیرند و در صورتیکه فرد مصرف‌کننده دچار هریک از‌آن‌ها شود باید سریعا تحت درمان پزشک متخصص قرار گیرد تا از بروز صدمات جبران ناپذیری نظیر نفوذ عفونت به لایه‌های عمیق‌تر قرینه پیشگیری شود.