کودهای شیمیایی با انسان چه می کند؟

هجوم خاموش سونامی سرطان در ایران

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285057|10:24 - 1394/03/24
نسخه چاپی
هجوم خاموش سونامی سرطان در ایران
سرطان یکی از بیماری های خانمان سوزی است که روند ابتلا به آن در جامعه رو به افزایش است که بسیاری از کارشناسان استفاده از کودهای شیمیایی قاچاق را که به دلیل ارزان تر بودن مورد استقبال بسیاری از کشاورزان قرار گرفته از جمله عوامل موثر در افزایش این بیماری عنوان کردند.

به گزارشامروله، به نقل از  "بوتیا"، سرطان یکی از بیماری های خانمان سوزی است که روند ابتلا به آن در جامعه رو به افزایش است، خوب که به اطراف خود نگاه می کنیم خانواده های بسیاری را می بینیم که به نحوی با این بیماری درگیر شده اند.

 

برای اکثر مردم سوال است که دلیل افزایش این بیماری در جامعه چیست و چه کارهایی را باید انجام داده شود تا درصد ابتلا  آن را کاهش دهیم، به همین دلیل بر آن شدیم تا رسالت خود را در این زمینه انجام داده و گامی مثبت برای آگاه سازی و بررسی این معضل برداریم.

 

سلیمان عباسی در گفت و گو با خبرنگار ما در این رابطه اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه سلامت بحث بیماری ها و شیوع آن هاست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس افزود: وظیفه مسئولین این است که علت این بیماری را تشخیص بدهند و از شیوع و بروز آن جلوگیری کنند که در حال حاضر یکی از بیماری های بسیار مهم و خطرناکی که منجر به مرگ و میر می شود و هزینه های زیادی برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد دوره درمان آن طولانی است ، بیماری سرطان است.

 

عباسی با بیان اینکه سرطان در کشور شیوع بالایی دارد، تصریح کرد: در منطقه گنبد کاووس سرطان مری در دنیا رتبه اول را دارد که وزارت بهداشت و درمان باید دلایل و علت بروز سرطان را تشخیص بدهد و راه های پیشگیری و همینطور درمان و تامین منابع درمان این بیماری را در دست گیرد تا به خانواده بیماران کمک شود.

 

استفاده از کودها و سم های غیر مجاز در بروز سرطان تاثیر دارد

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای بروز سرطان های مختلف وجود دارد تصریح کرد: نوع کشت میوه جات و سایر محصولات کشاورزی نیز می تواند در ایجاد این بیماری تاثیر گذار باشد چرا که در کشت آن ها از کودها یا سم هایی استفاده می شود که منجر به بروز بعضی از بیماری ها از جمله سرطان می شود.

 

 به کشاورزان درصد استفاده از کود ها آموزش داده شود

عباسی در ادامه بیان کرد: باید به کشاورزان آموزش داده شود تا از چه کودی و چه درصدی استفاده کنند تا باعث آفت زدایی شود و محصول سالم بماند و بیماری زا هم نباشد و از طرفی باید به خود مردم هم آموزش داده شود که از چه مواد غذایی استفاده کنند و چگونه آن مواد را شستشو دهند.

وی آموزش کارشناسان مواد غذایی را در پیشگیری از بروز سرطان تاثیر گذار دانست و گفت: کارشناسانی که در محصولات فرآورده های غذایی کار می کنند ممکن است از مواد نگه دارنده برای بعضی از مواد غذایی استفاه کنند پس بهتر است آنها آموزش های لازم را ببیند که از موادی که بیماری ایجاد نکند استفاده شود و یا تاریخ انقضا را درست بزنند که اگر مواد نگه دارنده از شرایط استاندارد خارج شد دیگر از آن استفاده نشود.
وزارت بهداشت متولی امر سلامت است، مجلس فقط چارچوب را تعیین می کند

سخنگوی کمیسیون بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اقدامات این کمیسیون جهت جلوگیری از شیوع این بیماری تصریح کرد: مجلس چارچوب را تعیین می کند و جزئیات آیین نامه ها و اجرا آن ها به عهده خود متولی آن دستگاه است و این گونه نیست که برای تک تک بیماری ها دستورالعمل بنویسد.

عباسی افزود: ممکن است به وزارت بهداشت و درمان تذکراتی داده شود چرا که آنها آیین نامه های داخلی را می نویسند و متولی امر سلامت هستند و آنها باید مسئله را پیگیری کنند.

کودهای شیمایی اگر بدون برنامه استفاده شوند برای سلامتی خطرناک است

علی اکبر حقیقت دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ”بوتیا” اذعان داشت: مصرف بی رویه سموم حتی سمومی که در منازل استفاده می شود و کودهای شیمیایی همه می تواند از جمله دلایلی باشد که باعث افزایش سرطان در جامعه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: کودهای شیمیایی چنانچه بدون برنامه استفاده شوند و استاندارد نباشند برای سلامت انسان خطرناک هستند و اگر  از ترس تاثیر این کودها بر سلامتی، میوه و سبزیجات استفاده نشود صحیح نیست.

کودهای شیمیایی قاچاق در بروز سرطان تاثیر گذار است

حقیقت دوست عنوان کرد: بعضی از سمومی که در سالهای اخیر مورد استفاده قرار می گیرند به صورت قاچاق وارد می شوند ولی چون ارزانتر هستند و به دلیل نداشتن استانداردها زودتر آفت را از بین می برند، تمایل کشاورزان به استفاده از آنها بیشتر شده است ولی خود باعث ایجاد مشکلاتی می شوند.

رسانه ها و مطبوعات آگاه سازی کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: رسانه ها و مطبوعات باید در این زمینه آگاه سازی کرده و مسئولین و کشاورزان را ترغیب کنند تا نحوه صحیح استفاده از سموم را آموزش ببینند و از محصولاتی که استاندارد نیست استفاده نکنند و این جز با کمک همه مردم و ارگان ها ممکن نیست.

 

تاثیر مثبت میوه و سبزیجات بیشتر از خطر احتمالی آن هاست

وی تصریح کرد: تاثیر مثبت میوه و سبزیجات بیشتر از خطر احتمالی آن هاست، چرا که تحقیقات ما نشان می دهد که درصد کمی از محصولات آلودگی دارند که می توانند در بلند مدت اثر بگذارد و اکثر این محصولات سطوح مواد شیمایی آن ها پایین است اما همین مقدار کم را هم باید دست به دست هم دهیم تا از بین برود.

حقیقت دوست با بیان اینکه برخی از فاکتورها هم باعث کاهش این بیماری شده است بیان کرد: امروزه بهداشت غذایی نسبت به گذشته بهتر شده است و همه منازل یخچال دارند وعامل غذای مانده که می تواند سرطان ایجاد کند کمتر است ولی از طرفی مواد غذایی فرآوری شده و غذاهای بسته بندی شده اگر استاندارد نباشند می توانند خطرناک باشد.

برخی سرطان ها، درمان قابل قبول و موثری دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه بعضی از سرطانها درمان قابل قبول و موثری دارند ابراز داشت: برخی سرطان ها مثل سرطان پوست مرگ و میر خیلی کمی دارند و در بیشتر موارد بدون اینکه خود مریض متوجه شود که سرطان دارد درمان می شوند.

وی با بیان اینکه انواع سرطان بسته به جنسیت و منطقه جغرافیایی متفاوت است اشاره کرد: میزان سرطان در کرمان از متوسط میزان کشوری بیشتر نیست ولی روند افزایش سرطان قابل ملاحظه است و شیب افزایشی آن زیاد است که نیاز به مداخله همه ما دارد و همه باید هم زندگی فردی خود را اصلاح کنیم و هم دست به دست هم دهیم و جامعه را از نظر تولیدات سالم کنیم.

نظارت بر استفاده از کودها و آزمایش میزان سموم محصولات در پیشگیری از سرطان موثر است

محمد رضا امیری کهنوج در رابطه با تاثیر کودهای شیمیایی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:استفاده بی رویه از کود های شیمایی می تواند در سرطان تاثیر گذار باشد که باید نظارت بیشتری در این زمینه انجام گردد  تا شاهد  آسیبها و عوارض آن  نباشیم .

نماینده مردم کهنوج و رودبار در مجلس در ادامه گفت: به طور کلی در جنوب کرمان به واسطه آفتاب خوبی که دارد این سموم خیلی سریع دفع می شود یعنی ماندگاری شان در سبزیجات و میوه جاتی که مورد استفاده قرار می گیرد به اندازه ماندگاری در مناطق سردسیر و مرطوب نیست و این خودش یک امتیاز است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد محصولات کرمان ارگانیک است یعنی از سموم غیر مجاز استفاده نمی شود ولی در هر صورت قبل از استفاده از هر سم و کودی اگر یک سری نظارتها صورت بگیرد خیلی خوب است مضاف بر اینکه بعد از برداشت، محصول مورد آزمایش قرار بگیرد تا مردم دغدغه ای در مصرف نداشته باشند.

امیدواریم با همکاری همه مسئولین و مردم بتوانیم این سونامی را در کشور کنترل کرده و با شیوه صحیح زندگی و حذف آداب غلط چه در طبخ مواد و چه در کشت و پرورش آن ها جلوی شیوع این بیماری خطرناک را که هزینه درمان بالایی دارد بگیریم.

انتهای پیام/ص

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد