اجمالی/ نوبخت در نشست خبری اعلام کرد:

واریز یارانه خرداد ۷۶میلیون ایرانی/ امکان استخدام ۳۷ هزار نفر

سرویس: اجتماعیکد خبر: 285137|13:28 - 1394/03/26
نسخه چاپی
واریز یارانه خرداد ۷۶میلیون ایرانی/ امکان استخدام ۳۷ هزار نفر
نوبخت از واریز یارانه های نقدی به حساب خانوارها خبر داد و گفت: با اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه امکان استخدام ۳۷ هزار جوان در دستگاه های دولتی فراهم شد.

به گزارشامروله،  محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود که امروز در سالن اجتماعات ساختمان کوثر برگزار شد گفت: روز گذشته ۷۲۹۶ میلیارد تومان از اعتبارات تملیک دارایی های سرمایه ای از سوی سازمان مدیریت به خزانه برای پرداخت ابلاغ شد و امیدواریم بعد از پرداخت حقوق ماه خرداد پرداخت های طرح های عمرانی پرداخت شود که در پی آن مطالبات پیمانکاران نیز داده خواهد شد.

 

وی همچنین از پرداخت دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبار طرح های عمرانی استان ها خبر داد و گفت: تقریبا حدود ۵۰ درصد از اعتبارات طرح های استانی به ۳۱ استان کشور تخصیص یافت.

 

سخنگوی دولت همچین از استمرار و اجرای سیاست از خروج دولت خبر داد و گفت: سرمایه گذاری دولت را در طرح های تملیک دارایی افزایش می دهیم و برای صرفه جویی در اعتبارات جاری یک دستور العمل ۱۲ ماده ای برای دستگاه ها ابلاغ شد.

نوبخت همچنین از پرداخت یارانه نقدی خرداد ماه خبر داد و گفت: امروز بالغ بر سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان به حساب ۷۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۳۰ نفر یارانه نقدی واریز خواهد شد که از امشب ساعت ۲۴ می توانند آن را دریافت کنند.

وی همچنین درخصوص جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته ای گفت: بحث تغییر محل مذاکرات به علت جاسوسی رژیم صهیونیستی مطرح نیست اما تیم هسته ای اقدامات تامینی و حفاظتی بیشتر را مدنظر خواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین از اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اشتغال جوانان خبر داد و گفت: با تخصیص این اعتبار امکان استخدام ۳۷ هزار جوان در دستگاه های دولتی فراهم شده است.

وی همچنین از پرداخت یارانه غیرنقدی به صورت سبد غذایی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این سبد غذایی از شنبه آماده دریافت است و سازمان هدفمندی یارانه ها اعتبار آن را به حساب وزارت تعاون واریز کرده است.

اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم یا غیر تحریم برای کشور لازم است

نوبخت همچنین با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: بعد از ابلاغ این سیاست از سوی مقام معظم رهبری نسبت به تهیه و تنظیم برنامه، بازبینی، تصویب در شورای اقتصاد و ابلاغ آن به دستگاه‌ها اقدام کردیم که یک سال از این موضوع می گذرد، لذا اکنون باید دستگاه‌ها عملکرد خود را در خصوص اقتصاد مقاومتی ارائه دهند تا جامعه در جریان عملکرد آنان قرار گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم و یا غیر تحریم را برای کشور لازم می دانیم، گفت: از همین رو دولت از این سیاست‌ها استقبال کرد.

وی با اشاره به گزارش عملکرد وزارت نفت در یک سال گذشته در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: سیاست سیزدهم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مرتبط با مقابله با آسیب پذیری قیمت نفت و گاز است که مقرر شد تولیدمان را در این حوزه افزایش دهیم.

نوبخت افزود: تولید میعانات گازی معادل ۴۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت که این میزان نسبت به سال ۹۲، ۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین صادرات گاز طبیعی معادل ۲۶.۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

سخنگوی دولت ادامه داد: عملکرد فرآورده های نفتی در سال ۹۳ در خصوص گاز مایع از ۱۰.۳۴ میلیون لیتر در روز به ۱۰.۹۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. همچنین بنزین پایه به ۶۰.۴۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

وی در خصوص دیگر آمارهای افزایش تولید در حوزه نفت، تصریح کرد: نفت سفید از ۱۲.۱۴ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۱۲.۸۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۳ افزایش یافت. نفت کوره نیز از ۱۷.۱۴ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۲۶.۳۴ میلیون لیتر در روز در سال ۹۳ افزایش یافت.

نوبخت همچنین در خصوص عملکرد وزارت نفت در راستای اجرای سیاست ۱۴ اقتصاد مقاومتی که افزایش ذخایر نفتی و گازی را به منظور اثرگذاری در بازار جهانی مورد توجه قرار داده است، گفت: درصد پیشرفت فیزیکی میدان های نقتی یادآوران فاز یک از ۸۸.۸ درصد به ۹۵.۷۴ درصد، یاران جنوبی از ۱۰.۷ به ۲۶.۱ درصد و  یاران شمالی از ۱۰.۳ به ۳۹.۳ درصد در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته اند.

دولت از هیچ اقدامی برای رفع تحریم‌ها کوتاه نخواهد آمد

نوبخت همچنین در ادامه این نشست خبری در واکنش به سوالهای متعدد خبرنگاران در مورد تحریم‌ها و اینکه آیا دولت به غیر از تحریم‌ها، برنامه دیگری برای اداره کشور دارد، گفت: ما این تحریم ها را ظالمانه، غیرانسانی و حتی مغایر با قوانین عرف بین الملل می دانیم و قطعا این تحریم ها با همت مردان دیپلماسی کشور، یک روزی لغو خواهد شد و دولت از هیچ فعالیتی برای رفع این تحریم ها کوتاهی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما باید یک موضعی نسبت به تحریم ها داشته باشیم، گفت: ما باید بدانیم که این تحریم ها ظلم است و سکوت در برابر آن یک ظلم مضاعف تر خواهد بود، چرا که همه باید بدانند کشورهایی که صحبت از حقوق بشر می کنند، خودشان ناقض این قوانین هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: از بلوکه شدن اموال و منابع‌مان که نمی گذارند از آن استفاده کنیم و ممانعت از سرمایه گذاری در کشور، فشار این تحریم ها را بر مردم کشور بیشتر کرده است. سرمایه گذاران خارجی که نه اجازه دارند و نه رغبت و سرمایه گذاران داخلی هم با احتیاط وارد می شوند، لذا این تحریم ها از این جهت به مردم ما ظلم است.

نوبخت افزود: غربی ها با آگاهی و اطلاع از اینکه این اقدامات اقتصادی چه فشاری به مردم وارد خواهد کرد، این تحریم را به ملت ما تحمیل کردند. ما اگر این واقعیت ها را بگوییم در واقع داریم اعمال ظالمانه آنان را افشا می کنیم و رئیس جمهور نیز بر این نکته اشاره دارد که فشارهای ناشی از تحریم ها یک واقعیت است که بر اقتصاد کشور و مردم فشار وارد می آورد. مثلا ما برای خرید کالاها قدرت انتخاب بین فروشندگان کالاها را نداریم و کالاها گران‌تر به دست مردم می‌رسد؛ لذا رئیس جمهور یک تبیین واقع بینانه از تحریم ها دارند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مورد تحریم ها در خراسان شمالی، گفت: و اما در مورد صحبت های رئیس جمهور در جمع مردم پرعاطفه خراسان شمالی که حتما رسانه ها از آن استقبال بی نظیر خبررسانی کرده اند، توضیحاتی می‌دهم.

منتقدان جواب خود را کف خیابان از مردم بگیرند

بنا بر این گزارش، خبرنگار مهر که در ابتدای این نشست خبری از نوبخت در مورد میزان وعده‌های عملی شده در سال‌های ۹۲ و ۹۳ پرسید و گفت که اخیرا یکی از هفته نامه‌های وابسته به حزب کارگزاران نظرسنجی را مطرح کرده که در این نظرسنجی محبوبیت دولت در نزد مردم به زیر ۵۰ درصد تقلیل یافته است، سخنگوی دولت در این قسمت از صحبت های خود در واکنش به این موضوع، گفت: اجازه دهید این استقبال پرشور مردم خراسان شمالی را به نظرسنجی آن هفته نامه که من نمی شناسم چه کسانی هستند، بگویم جواب خود را بیایند کف خیابان از مردم بشنوند، ضمن اینکه آمارهای ما هم همچنان موید همان عواطف و محبت مردم و تقویت اعتمادی است که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ نسبت به این دولت و شخص رئیس جمهور نشان دادند و این همچنان وجود دارد و نشان می دهد که مردم به دقت فشارهای ناشی از تحریم ها را از هم تفکیک می کنند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در جمع مردم بجنورد اشاره داشت این ظلم و فشاری که در اثر تحریم ها به مردم وارد می شود یک واقعیت است، اما این مانع نمی شود ملت ایران حقوق خود را استیفا نکند و تیم مذاکره کننده از حقوق ملت ما کوتاه بیاید.

نوبخت تاکید کرد: درست است که این فشارها و تحریم ها وجود دارد اما نسخه اقتصاد مقاومتی (که من از همین جا از زبان دولت از مقام معظم رهبری بابت ابلاغ این سیاست ها تشکر می کنم) برای افزایش مقاومت اقتصاد در برابر تکانه ها و فشارهای اقتصادی است که من امروز نیز نتیجه اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت را اعلام کرده ام.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فشارهای تحریم وجود دارد اما تدبیر هم وجود دارد، گفت: اگر مدیریت باشد در همین شرایط تحریم می توانیم شاهد افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم باشیم. همچنان که با وجود کاهش منابع نفتی، دولت توانسته است به خوبی اقتصاد کشور را مدیریت و اداره کند.

نوبخت گفت: صادرات نفتی ما در  سال ۹۰ و ۹۱، ۱۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۲  به ۵۲ میلیارد دلار کاهش یافت و امروز به زیر ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین درآمدهای نفتی ما نصف شده اما در همین شرایط ما توانستیم با مدیریت صحیح کشور را اداره کنیم و اینکه صحبت از تحریم ها می شود، مدیریت قابل نفی باشد، این گونه نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید به دو مولفه تحریم و در کنار آن به مولفه مدیریت توجه داشته باشیم، گفت: با وجود تشدید تحریم ها و کم شدن درآمدهای دولت با مدیریت صحیح توانسته ایم تورم را کاهش دهیم اما من از ملت عذرخواهی می کنم به هیچ وجه از اینکه ما می گوییم تورم ۴۰ درصد را به ۱۵ درصد کاهش دادیم، آن را ملاک و میزان رفاه مردم تلقی نمی کنیم، اما روند کار با وجود تحریم ها و کاهش قیمت نفت، این است که فشارهای اقتصادی را به مردم و جامعه با تدبیر کمتر کنیم، بنابراین رویکرد دولت در این جهت هر چند اندک، ولی مثبت بوده است.

۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه خرداد پرداخت شده است

نوبخت با بیان اینکه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه خردادماه پرداخت شده است گفت: به همین میزان یارانه در فروردین و اردیبهشت پرداخت کردیم، ما حتی تا دیروز موفق نشده بودیم که اعتبارات عمرانی را پرداخت کنیم، لذا اگر همین ۱۰ هزار میلیارد تومانی که بابت یارانه نقدی پرداخت شده است صرف طرح های زیربنایی و سرمایه گذاری می‌شد، فرصت اشتغال برای جوانان را افزایش می داد، اما با وجود تمام کمبود منابع، دولت یارانه ها را پرداخت کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که در نشست خبری رئیس جمهور به رسانه های منتقد اجازه پرسیدن سئوال داده نشد، گفت: من نمی دانم چه کسانی این صف بندی ها را ایجاد کرده اند. همچنان که در نشست خبری من تمام رسانه ها حضور دارند و هر یک دغدغه های مردم و جامعه را مطرح می کنند و من آنها را صف بندی نمی کنم.

نوبخت همچنین در خصوص تنظیم بازار در آستانه ماه مبارک رمضان، گفت: ستاد تنظیم بازار از مدتها پیش فعال شده است و در ارتباط با تامین منابع و اقلام خوراکی مورد نیاز نهایت تلاش خود را انجام داده است و با وجود فشارهای اقتصادی، دولت اصلا موافق نیست که حقوق مصرف کنندگان تضییع شود لذا از حقوق آنان دفاع می کند و با هر نوع سودجویی نیز مقابله خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که ایران چقدر در مذاکرات جدی است، تصریح کرد: ما جدی هستیم و این مذاکرات را تا استیفای حقوق ملت ترک نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما به هیچ وجه از اصول و ارزش های مردم و همچنین خطوط قرمزی که رهبری در جهت گیری هایشان مطرح کرده اند، فراتر نمی رویم و خطوط قرمز مورد نظر رهبری مورد توجه دیپلمات ها در مذاکرات خواهد بود.

نوبخت همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آمارهایی که رئیس جمهور در نشست خبری خود ارائه داده اند با آمارهای دیگر دستگاه‌ها همچون گمرک متفاوت است، گفت: آمارهایی که به رئیس جمهور داده می شود معتبرتر از سایر دستگاه‌هاست.

سخنگوی دولت در خصوص واردات گندم نیز گفت: به جهت اینکه ذخایر استراتژیک گندم تقلیل پیدا کرده بود دولت باید آن را افزایش می داد که ما امروز بیش از ۶ ماه ذخایر گندممان افزایش یافته است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که وزارت خارجه نیاز به معاونت اقتصادی دارد، گفت: اگر لازم باشد یک معاونتی با این عنوان در وزارت خارجه تشکیل می شود و سازمان مدیریت نیز اگر وزارت خارجه یک استدلال منطقی داشته باشد، قطعا این دغدغه را برطرف خواهد کرد.

طرح‌های استیضاح وزیران رو به افزایش است

سخنگوی دولت همچنین در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: تنها استیضاح آقای فانی مطرح نیست و نمایندگان طرح های استیضاح دیگری در ماههای پایانی کار خود در دست دارند و طرح های استیضاح رو به افزایش است.

نوبخت همچنین از افزایش حجم شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد و گفت: با یک استقبال قابل توجهی از شرکت های خارجی در ایران مواجه هستیم که همه این شرکت ها منتظر لغو تحریم ها هستند و ما نیز از همین رو با حفظ حقوق ملت، خواهان لغو تحریم ها هستیم.

وی با اشاره به سفر هیات های بلندپایه اندونزی و عراق به ایران گفت: هیات اندونزی برای افزایش مبادلات اقتصادی با ایران و همچنین هیات عراقی برای تامین بخشی از منابع‌شان از طریق صادرات ایران به عراق، به تهران سفر خواهند کرد.

نوبخت همچنین از سفر یک هیات بلندپایه اروپایی در آینده ای نزدیک به ایران خبر داد و گفت: علی رغم تحریم ها، مسیر را به گونه ای پیش می بریم که بتوانیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به پلیس اقتصادی گفت: از وزیر اقتصاد دعوت می کنیم که ایشان هم نظرات خود را بیان کنند، البته این موضوع هنوز در دولت مطرح نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای استمرار وضع موجود برنامه دارد، گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، دولت برای آن شرایط و تحریمی که صادرات نفت را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل دهد نیز برنامه دارد، اما اگر کشور را با ۳۰۰ هزار بشکه اداره کنیم، متفاوت است از زمانی که با هزار بشکه اداره کنیم. یک میلیون هم متفاوت است با ۲ میلیون و ۳ میلیون بشکه. طبیعی است کشور با سختی هایی مواجه می شود اما ما برای عبور از آن سختی ها هم برنامه داریم.

نوبخت تاکید کرد: اما در شرایط ۳۰۰ هزار بشکه، شما رسانه ها نیز به ما کمک خواهید کرد و سئوال ها و تقاضاهایی که از جانب مردم نیز در آن زمان مطرح می کنید، باید متفاوت باشد و باید به ما کمک کنید.