یادداشت/

استانی شدن انتخابات مجلس برای سومین بار توسط شورای نگهبان رد شد

سرویس: سیاسیکد خبر: 285631|01:15 - 1394/04/11
نسخه چاپی
استانی شدن انتخابات مجلس برای سومین بار توسط شورای نگهبان رد شد
پایگاه خبری امروله : پایگاه خبری امروله : استانی شدن انتخابات برای سومین بار توسط شورای نگهبان رد شد و تلاش برای قبولی یک طرح مردود شده ناکام ماند.

به گزارشامروله، زمزمه های استانی شدن انتخابات در اردیبهشت ماه سال 1392 توسط مجلس ششم و هفتم مطرح شد ولی به دلایل مختلفی با مخالفت شورای نگهبان مواجه گردید.

 

بعد از سپری شدن چند سال از رونمایی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ، این طرح توسط چند تن از نمایندگان مجلس در سال جاری تدوین و تصویب گردید و در اوایل تیرماه به منظور گرفتن مهر تاییده نهایی به شورای نگهبان ارجاع داده شد که طی اعلام سخنگوی شورای نگهبان این طرح برای سومین بار در کشور رد شد

 

طبق این طرح قانون یک مرحله ای در حوزه های انتخاباتی پدیدار می گردد و از هر حوزه فرعی داوطلب یا داوطلبانی که بالاترین رای را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن شهرستان محسوب می‌شوند. و یا به عبارتی دیگر حوزه های انتخاباتی همچون گذشته باقی خواهند ماند ولی به جای اینکه نماینده یک شهر فقط از این منطقه رای بگیرد، کل استان می توانند به او رای دهند.

 

اولین مشکلی که در استانی شدن انتخابات به چشم می خورد ایجاد فضای چند قطبی در استان می باشد به گونه ای که افرادی که از پشتیبانی اقوام و قبیله های پرجمعیت برخوردار باشند شانس بیشتری در برنده شدن انتخابات داشتند.

 

از سوی دیگر اهالی شهرستان های کوچک و بویژه روستاها از داشتن نماینده که بتوانند به راحتی در مورد مشکلات ومطالباتشان صحبت کنند بی نصیب می مانند و میزان توسعه یافتگی روستاهای دور افتاده به شدت کاهش می یافت.

 

استانی شدن انتخابات مانع از بالا آمدن نیروهای متخصص و جوانهای تازه نفس با استعداد به عرصه سیاسی می شد و افرادی که دارای چهره استانی و شهرستانی هستند شانس بیشتری در برنده شدن انتخابات داشتند.

 

 

اصراف و  صرف هزینه تبلغاتی کاندیداها برای کسب آرای بیشتر در سطح هر شهرستان به شدت افزایش پیدا کرده و پول ها و جریانات خاصی درعرصه برگزاری انتخابات پدیدار که در نهایت سلامت آن را به تهدید جدی روبه رو می ساخت.

 

 

موارد بیان شده تنها گوشه ای طعم تلخ استانی شدن انتخابات بود که طبق گفته نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان ،مشروح این ایرادات متعاقباً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، منتشر خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد