میزگرد/

در جهان امروز پيشرفت و توسعه كشورها بر مبناي علم و دانش استوار است

سرویس: شهرستانکد خبر: 285791|16:15 - 1394/04/16
نسخه چاپی
 در جهان امروز پيشرفت و توسعه كشورها بر مبناي علم و دانش استوار است

به گزارشامروله،  در جهان امروز پيشرفت و توسعه كشورها بر مبناي علم و دانش استوار است. پژوهش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، صنعتي و سياسي كشور به حساب مي‌آيد. توفيق در اين زمينه‌ها در صورتي محقق مي‌شود كه  علاوه بر جلوگیری از سیاست زدگی و حاشیه سازی مراکز علمی و افراد وابسته به آن در برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبي به امر پژوهش و فناوري صورت پذيرد

 

 تاكنون كشوري در جهان ديده نشده است كه بدون توسعه همه جانبه علمي به توسعه اقتصادي و صنعتي برسد. بنابراين لازم است پژوهش و فناوري به عنوان يك مسأله حياتي و نيروي محركه پيشرفت و توسعه پايدار و رسيدن به رفاه و استقلال واقعي جامعه در اولويت قرار گيرد.

 

به همین منظور پایگاه خبری امروله در یک میزگرد خبری این مسئله را با عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و دو تن از اساتید برجسته دانشگاه استان پرداخته است که شما را به خواندن آن دعوت می کند.

 

  1. حاشیه سازی در محیط های علمی چه تاثیری بر بنیه و روند پیشرفت های علمی کشور دارد؟

 

حجت الاسلام وحید احمدی در این خصوص عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با جمعی از اساتید دانشگاه ها داشتند یکی از کارهای اشتباه را حاشیه سازی در مساله بورسیه ها عنوان کردند که به نظر بنده اگر در این موضوع تخلفی صورت می گرفت باید از مجاری قانونی پیگیری شود. متاسفانه برخی ها به لحاظ سو استفاده سیاسی و یا برخورد با جناح های مقابل خود سعی کردند این موضوع را رسانه ای کنند و با انجام این کار قطعا به حیثیت برخی افراد لطمه وارد شد قبل از اینکه تخلفی ثابت شده باشد.

 

رسول مجد استاد دانشگاه و کارشناس ارشد جامعه شناسی در ادامه این مباحث گفت:مقام معظم رهبری برای جلوگیری از حاشیه سازی در دانشگاه ها به عنوان موتورحرکت کشور دلیل روشنی داشتند چون اگر خدای نخواسته این موتور به شكل جدي اسيب ببيند يعني حركت جامعه اسلامي دچار نقص شده و همه مسافران متضرر مي شوند.تمام دستاورهاي علمي .فرهنگي و نظامي ما حاصل دانشگاها هستند و اگر قرار باشد در هر شرايط زماني و سياسي ( نه مربوط به دولت خاص)از اين مركز حركت بهره برداري جناحي و گروهي شود اساس كشور كه توسعه و پيشرفت هست دچار خسران مي گردد و نيروهاي شايسته و علمي كه خارج از جريانات هستند ناخوداگاه در گرداب جريانهاي سياسي اسيب پذير مي شوند.و اسيب پذيري اين قشر باعث اسيب به پيشرفت و اقتدار كشور مي شود.در هر شرايطي ما بايد كليه مراكز علمي چه دانش اموزي و چه دانشگاها را بايد از افت سياست زدگي دور كنيم.

 

 

دکتر عابدین دارابی استاد دانشگاه پیام نور نیز خاطر نشان کرد :دانشگاه به عنوان یکی از مکانهایی که هرگونه صحبت یا حرکتی در آن بازتاب سریع و تأثیرگذاری در اذهان مردم دارد در این روزها نقش بسزایی در تصمیمات سیاسی و آینده کشورمان دارد. لذا مقام معظم رهبری این قضیه را بیشتر از هرکسی درک نموده‌اند و تأکید بر سلامت روحی روانی و علمی محیط دانشگاه نموده‌اند، متاسفانه دیده میشود سیاستمداران ما به جای اینکه اولویت را بر پیشرفت علمی و همه جانبه کشور بدانند به دنبال انتقام سیاسی و خدشه وارد کردن بر دانشگاهها هستند و این قضیه باعث ایجاد رقابتهای کاذب و کدورت در بین دانشگاهیان گردیده است و دانشگاه را از هدف اساسی خود که همان کمک به پیشرفت علمی و همه جانبه کشور است بازداشته است. امروزه ما شاهد آن هستیم که حاشیه سازی و سیاست بازی باعث گردیده که افکار هزاران اساتید و میلیونها دانشجو درگیر مسائل غلط سیاسی گردد و تمرکز آنها را در انجام کارهای علمی بازدارد، این همان چیزی است که دشمنان ما میخواهند و مقام معظم رهبری این قضیه را مثل روز روشن درک نموده اند و تأکید بر حل آن دارند.

 

  1. 2- حساسیت و قاطعیت اساتید و دانشجویان درمقابله با خدشه دار شدن استقلال کشور و استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور است

 

 

حجت الاسلام وحید احمدی در این خصوص عنوان کرد :استقلال یکی از شعار های اصلی ماست که بخشی از هویت نظام را به خود اختصاص می دهد و همه ملت ایران در قضیه استقلال کشور ما باید حساس باشند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه استقلال در ابعاد مختلف قابل توجه است گفت: ما استقلال علمی داریم و همه باید تلاش کنیم تا در همه عرصه ها به خود متکی  و در جهان مطرح گردیم.

 

رسول مجد در ادامه این مباحث گفت:شرايط شناسي و دشمن شناسي و درك واقعيتها در حوزه دانشگاه از رسالتهاي اين قشر فرهيخته جهت اگاه كردن توده مردم است و لذا حضرت اقا تاكيد بر حساسيت و قاطعيت اساتيد و دانشجويان دارد. اساتيد با شناخت تاريخ جريانات بين المللي و دنياي استكبار در دورهاي مختلف مي تواند چراغ روشن جامعه باشد و از طرفي كشور را با آموزشهاي تخصصي و علمي به سمت خود اتكايي و استقلال طلبي سوق دهد.رهبري گرانقدر دقيق تشخيص داده است كه راه برون رفت از مسايل و مشكلات اقتصادي و فرهنگي و رسيدن به جايگاهاي باند علمي و توسعه كشور جوانان تحصيل كرده و متخصصين دانشگاه هستند كه مي توانند كشور را به استقلال و خودكفايي برسانند و به همين دليل تاكيد بر عدم سياسي بازي و سياست زدگي در دانشگاها دارد.

 

 

دکتر عابدین دارابی نیز خاطر نشان کرد :: استقلال کشور آرمانی است که این کشور بخاطر آن تاوان سنگینی داده است و ما اساتید و دانشجویان باید با پیروی از ولایت مطلقه فقیه تلاش کنیم این دستاورد عظیم را که با خون هزاران شهید به دست آمده است حفظ کنیم. متأسفانه ورود افراد سست ایمان به محیط دانشگاهها که در هنگام گزینش هیچ گونه فیلتر صحیحی بر آنها اعمال نشده است باعث گردیده که جو مسموم و بی طرفانه ای نسبت به حفظ استقلال کشور و مبارزه با استکبار به وجود آید و قاطعیت اساتید و دانشجویان در مقابل تبلیغات دشمنان کاهش یابد. اگر حتی یک نفر استاد با گرایش به غرب در دانشگاه وجود داشته باشد تأثیر بسیار چشمگیری بر دانشجویان و افکار عمومی دارد. لذا اساتید و دانشجویان وظیفه بسیار سنگینی در فهم درست موقعیت کشور و شناخت صحیح مسیر با پیروی از منویات مقام معظم رهبری دارند

 

3-هدف دشمنان از تحریمها، مسئله هسته ای یا مسائلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، بلکه هدف آنها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایسته تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش اساتید و مجموعه های علمی بسیار برجسته است.

 

 

حجت الاسلام وحید احمدی در این خصوص عنوان کرد :جامعه ما با استقلال خود یک الگو را به جهان صادر می کند و آن الگو حکومتی است که مردم خودش در آن نظام نقش دارند و در نتیجه این نظام می تواند برای سایر نظام های خودکامه ای که در قالب استکبار هستند آسیب وارد کند چرا که مردم ان ملت به خودشان می آیند و زیر بار ستم دیگران نمی روند که همین امر مخالفت قدرت های استکبار را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دو چندان می کند.

 

رسول مجد در ادامه این مباحث گفت: هدف دشمن بحث هسته ايي،حقوق بشر و تروريست نيست.ضمن اينكه خود حضرت اقا تحليل درستي ارائه دادند .ملت هم اين را درك كردند كه بزرگترين انبارهاي بمب هاي هسته ايي كجاست!!!دانشمندان و دولتها را چه كساني ترور مي كنند مردم ميدانند كه هر روز پليس چه كشوري با خشونت افراد را به قتل مي رسانند.هدف دشمن ايجاد مستعمره است او نمي خواهد كشوري توسعه پيدا كند و بيداري علمي و انساني و عقيقي خود را بيابند و سرمايه هاي مادي و معنوي خود استفاده كنند.استكبار خوي قدرت طلبي دارد و دوست ندارد كشوري حتي در يك مورد يك قدم از او جلو بيفتتد .خوب ايران به مرتبه ايي رسيده كه از نظر دفاعي موشكهاي بالستيك با حمل كلاهك. دانش هسته ايي صلح اميز و پزشكي. علوم نانو.جنگندهاي پيشرفته .زير دريايي و صنعت هوا فضا به سرعت در حال رشد بوده و اگر ابرقدرتها مانع نشوند در ده هايي اينده ايران نتنها در منطقه بلكه در جهان حرفي براي گفتن خواهد داشت.

 

دکتر عابدین دارابی در پایان گفت:دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از همان روز اول شکل گیری انقلاب با تمام توان خود به مقابله با انقلاب ما پرداختند و از هیچ تلاشی کوتاهی نکردند و اگر کاری انجام نداند دلیل بر نتوانستن آن کار بوده است.کشورهایی که دم از دموکراسی و حقوق بشر دم میزنند خواهان تروریسم هستند بطوریکه که می بینیم گروه های تکفیری از جمله داعش توسط همین کشورها تغدیه میشوند و برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به هر جنایتی میزنند .دشمنان ما از پیشرفت های علمی و نظامی ایران در هراس هستند و نمیخواهند جمهوری اسلامی ایران به قله های پیشرفت راه پیدا کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد